August 17, 2012

Hujung Ramadhan Tadarus-Khatam Al-Qur`an Dan Penghargaan

BBB, Surau Al-Kauthar, Seri Tanjung dan Ittifaqiyah 25-27 Ramadhan = 14-16 Ogos (Selasa-Khamis):
Semakin Ramadhan meningkat semakin bertambah dengan pengisian ibadat. Puasa, iftar berjamaah, solat fardu dan sunat tarawih diteruskan. Demikian dengan tadarus dan menggandakan sadakah. Namun sebahagian dari amalan-amalan ibadat ini memerlukan kerjasama secara jamaah. Misalnya penyediaan iftar di masjid-surau, menyediakan moreh, bertadarus dan penyampaian bantuan memerlukan tenaga pertolongan.
Demikianlah pada penghujung Ramadhan, disamping meneruskan amalan-amalan ibadat, bahkan menggandakan beberapa acara tambahan diadakan sesuai dengan penghujungan Ramadhan. Pada beberapa hari Ramadhan terakhir Adun berkunjung ke surau-surau terdapat majlis-majlis tambahan bagi merai dan menghargai tenaga kerja dan mereka yang memberi kerjasama terhadap program surau seperti bantuan kewangan, pertolongan dan sebagainya.
Pada petang 25 Ramadhan (Selasa) selepas beriftar dan solat Maghrib di Surau Al-Ikhlas, Seksyen 4 Tambahan Adun bersolat Isya` dan Tarawih di Surau Al-Kauthar, sebuah surau terbesar di Bangi dan giat dengan berbagai-bagai kegiatan. Pada malam ini selepas tarawih diadakan Majlis Khatam Qur`an. Anak-anak yang bertadarus sepanjang Ramadhan menjadi mereka yang berkhatam dan diraikan. Selepas acara berkhatam anak-anak berkenaan diberi penghargaan dengan cenderahati, sijil dan juga kewangan. Adun menjadi antara yang
menyampaikan penghargaan. Di samping itu, tenaga kerja yang bertungkus lumus semasa Ramdhan seperti menyediakan moreh setiap petang dan memberi tenaga berbagai-bagai aktiviti Ramadhan diberi penghargaan dengan cenderahati tidak seberapa, tetapi besar maknanya. Turut diberi penghargaan kepada kaum muslimat yang memberi tenaga bagi kegiatan Ramadhan. AJK Surau yang terdiri dari Tuan Haji Nazri (Pengerusi), Ustaz Ismail (setiausaha) dan Haji Zulkifli (Bendahari) sama menjayakan majlis.
Pada 26 Ramadhan pula Adun hadir berjamaah di Surau Seri Tanjung, Seksyen 7 BBB,
Selepas tarawih Jawatankuasa Surau yang diketuai saudara Mazlan dan Encik Amran dan Encik Azlam juga mengadakan Majlis Penghargaan terhadap mereka yang memberi kerjasama dan tenaga terhadap kegiatan Ramadhan. Hampir setiap jamaah yang hadir pada malam itu diberi cenderahati sehelai kain pelikat, manakala bagi kalangan muslimat yang hadir ialah kain batik untuk wanita.Bantuan kepada mereka yang susah juga diminta Adun sampaikan. Encik Mazlan juga membahagikan duit raya kepada anak-anak yang hadir sama ada lelaki atau perempuan. Kelihatan majlis begitu meriah sekali.

Pada malam 27 Ramadhan Adun hadir pula berjamaah di Surau Al-Ittifaqiah, iaitu sebuah surau yang baru disiapkan, iaitu dari kerjasama dan derma penduduk setempat yang perbelanjaan kurang dari satu juta, tetapi surau ini kelihatan begitu sempurna dan menarik. Pada malam ini surau Al-Ittifaqiah yang dipengerusikan oleh Ustaz Zaki dan AJK Ustaz Azman dan Ustaz Nasir mengadakan Majlis Penghargaan terhadap mereka yang banyak memberi tenaga dan kewangan terhadap surau ini.
Dalam ucapan ringkas Adun memuji komitment yang tinggi AJK dan penduduk sehingga dapat menyiapkan surau dalam tempoh setahun sahaja dan surai ini semakin makmur. Adun menyebut bahawa derma yang tuan-tuan puan-puan keluarkan terhadap surau memesrakan lagi tuan-tuan dan puan-puan terhadap surau. Dari titik peluh tuan-tuan dan puan-puan terbinanya surau ini. Adun berharap kemakmuran surau ini tidak saja berlaku dalam bulan Ramadhan, akan tetapi semangat dan madrasah Ramadhan membentuk kita menjadi manusia terbaik dan diredai Allah. Setiap Surau yang Adun hadir Adun sampaikan peruntukan Ramadhan sebanyak RM500/=.
Sekian..

No comments:

Post a Comment