August 25, 2012

Meninjau Jalan-Jalan Rosak Dan Sesuai Dicadangkan Untuk Pembaikan

BBB, 07 Syawal 1433 = 25 Ogos 2012 (Sabtu):

Berikutan dari tambahan peruntukan bagi kawasan setiap Adun bagi membaiki jalan dan perparitan, maka melalui Ketua Kampong dan Ahli Majlis PBT dan tinjauan sendiri, maka Adun mengumpul maklumat jalan-jalan rosak di dalam kawasan DUN Bangi. Tinjauan dibuat sejak seminggu lepas. Tempat-tempat yang dimaklumi rosak, maka Adun bersama pengiring atau persendirian keluar membuat perhatian. Tinjauan dibuat mutakhirnya pada pagi ini. Maklumat ini perlu kepada penyegeraan, kerana permohonan perlu dihantar kepada Pejabat Daerah sebelum berakhirnya bulan Ogos 2012 ini. Walaupun tarikh akhir diberi maka penghantaran maklumat perlu dibuat lebih awal sedikit dari tarikh akhir berkenaan. Sementara itu sesiapa yang mendapati kerosakan jalan di tempat masing-masing yang perlu dibaiki, maka diminta segera menghubungi Adun bagi dipertimbang untuk dibaiki.

Setakat ini tempat ditinjau dan dimasuk dalam list bagi ditimbang untuk diperbaiki antaranya ialah:

  1. Sungai Tangkas

Dekat Terowong di bawah jalan keretapi yang melibatkan Lot 1065. Tempat ini sering rosak, kerana sering dilempahi banjir bila berlaku hujan. Juga jalan masuk pertama ke kiri selepas terowong (gambar).

Terdapat tebing runtuh di tepi Sungai Tangkas tidak jauh dari Balairaya. Kerosakan ini besar dan membahayakan. Ketua Kampong minta dipastikan papan tanda melarang kenderaan menggunakan jalan ini. Tugas membaiki tebing sungai dan jalan rosak ini adalah di bawah JPS..

  1. Kampong Bahagia Bangi

Hujung bagi jalan Aman yang didapati masih tidak berturap. Terdapat di dalamnya beberapa buah rumah. Perlu juga dibaiki mana-mana longkang di Kampong Bahagia yang rosak

  1. Bandar Bukit Mahkota

Menampal mana-mana jalan yang rosak, terutama Jalan Utama bagi kawasan Bukit Mahkota

  1. Bandar Seri Putera

Baiki jalan yang menghubung Impian Putera dengan Pekan Bangi, khususnya pada bahagian yang diistilahkan `No Man Land` - Kawasan Tak Bertuan`. Tiada agensi yang mau ambil tanggungjawab.

  1. Seksyan 7 Bandar Baru Bangi

Diminta diperbaiki kerosakan jalan utama bagi Seksyen ini

  1. Sungai Ramal Dalam
Menurap dan meratakan permukaan jalan dari Seksyen 8 hingga ke hadapan Masjid Al-Falah

Jalan antara masjid dan Sekolah susur ke kubur

Jalan Diamond

Jalan Nazir. Penduduk mengadu jalan ini dikorek dan diguna oleh lori besar, menyebabkan jalan pecah. Beliau berharap lori besar dilarang dari memasuki dan menggunakan jalan ini.

Menyambung penurapan jalan dari hadapan ABIM ke Desa Surada. Ada tempat paip pecah tidak dibaiki menyebabkan jalan yang baru dibaiki dan diturap rosak kembali. Baiki segera paip dipermukaan jalan yang pecah.

  1. Sungai Ramal Luar

Jalan Pintas, iaitu Jalan Setia ke Sungai Ramal Baru. Ramai menggunakan jalan ini sebagai jalan pintas. Pagar batu yang didirikan secara haram patut dirobohkan bagi meluaskan jalan agar dapat seleisih secara selesa.

Sebarang maklumat jalan untuk dibaiki hubungi Pejabat Adun dengan segera.

Sekian.

No comments:

Post a Comment