BAHAGIAN YANG TIDAK DIBICARAKAN
(Fikrah Bangi: 373),
BBB: 14 Safar 1441H. = 13 Oktober 2019M.
(Ahad).
Di sebalik keceriaan kebanyakan rakyat menerima Belanjawan 2020 yang hampir
melibatkan semua mereka, ada bahagian yang tidak diperkatakan dan yang ingin
diketahui kedudukan yang menjadi tandatanya itu. Bagi mengagihkan peruntukan
kepada berbagai sektor, khususnya berhubung dengan peruntukan yang melibatka
rakyat, pertanyaan timbul. Bagaimana kerajaan menghadapi dan mengatasi
kedudukan hutang dan bagaimana pula boleh didapati jumlah peruntukan yang
diberi kepada rakyat. Kerajaan sarat dengan hutang dan rakyat cemas dengan
kenaikan kos hidup.
Sebagaimana diketahui kerajaan terpaksa
menanggung hutang sebanyak RM1.1 trilion yang perlu dilunaskan dan dalam masa
yang sama perlu menyediakan sejumlah RM297 billion bagi Belanjawan 2020. Dari
manakah sumber didapati ?
Sebagai rakyat biasa kita ingin mengetahui
bagaimana hutang yang begitu besar
jumlah itu dilunaskan ? Adakah ia belum atau dalam proses melunaskan. Dari mana
sumbernya dan sejumlah manakah mampu dilunaskan secara berdikit-dikit. Adakah
hutang ini akan meningkat jika tempoh yang diambil lebih lama dari kemampuan
dibayar. Kepada siapakah jumlah hutang utama yang terpaksa dilunaskan.
Bagaimanakah unjuran yang sepatutnya.
Sebagaimana dimaklum sumber peruntukan
Belanjawan ialah didapati dari cukai yang dikenakan oleh kerajaan terhadap
mereka dan barangan yang dikenakan cukai. Dari maklumat yang didapati bahawa cukai secara GST hanya terhasil RM23 bilion
berbanding dengan GST RM45 bilion setahun, menyebabkan pakar ekonomi seperti
Profesor Kamal Saleh mencadangkan agar digunakan sistem GST kembali. Walaupun
ada cadangan kemungkinan digunakan kembali, tapi atas marush, GST ditolak dan
pembaikan akan dilakukan menerusi kaedah SST, yang akhirnya dapat menyamai atau
mengatasi kaedah GST. Yang kita ingin mengetahui, apakah mekanisme yang bakal
digunakan bagi meningkat jumlah cukai yang akan dapat menampung kekurangan
hasil yang dihadapi. Jika kaedah sama
atau hampir sama dengan GST, maka ianya sekadar menukar nama dan beban
sebagaimana GST yang dulu menjadi isu terpenting menyebabkan BN kalah itu
hampir sama juga.
Sebagaimana janji dibuat, bahawa SST tidak
akan membebankan rakyat, maka diharap pendekatan dan kaedah yang dioambil tidak
membebankan rakyat.
Ada dua sumber utama yang meningkatkan
pendapatan negara. Antaranya melalui tol yang dijanjikan oleh PH untuk menghapuskan,
tetapi ternyata sumber kewangan hasil dari tol tidak mungkin dihapuskan,
sekurang-kurangnya buat masa ini. Bagi melonakkan hati rakyat, janji menghapusan tol ini dilonakkan dengan
pemotongan 18% yang dikira sedikit sebanyak dapat mengurangkan beban rakyat.
Sumber
biasa yang menjadi tunjang kekukuhan ekonomi negara ialah hasil rl dari
bayaran royalti Petronas yang kebiasaannya
tidak kurang dari RM32 bilion dan dengan suasana politik dunia dalam mana
sumber minyak Saudi diserang dan perang perniagaan antara Amerika dan China –
termasuk sekatan dagangan terhadap Iran oleh Amerika dijangkan melonjak harga
minyak. Dengan ini dijangka akan menaikkan harga minyak Malaysia dengan sendiri dapat menambahkan hasil kerajaan dari harga
minyak.
Walau bagaimana dengan cukai SST, tol,
hasil dari Petronas adalah dikira masih belum dapat memenuhi jumlah peruntukan
bagi Belanjawan 2020 yang berjumlah 297 bilion itu . Adakah menggunakan kaedah berhutang,
sedangkan hutang lama jauh dari langsai > Bagaimanakah ?
Sekian.
No comments:
Post a Comment