PANDANGAN
WUJUD
(Fikrah Bangi: 378),
BBB: 19 Safar 1441H. = 18 Oktober 2019).
Pandangan wujud ini adalah sebagai tempat
bertolak atau permulaan yang darinya akan dikembangkan pembicaraan selanjutnya.
Pandangan di sini bukan terhad kepada
pandangan fizikal melalui indera mata, tetapi
mempunyai maksud yang luas yang mencakupi erti faham, dapatan, hasil, natijah dan keyakinan. Manakala wujud
dalam makna biasa ialah `Ada` Ia adalah berasal dari istilah `Arab yang kata
dasarnya ialah `wajada` - ada. Dan wujud ialah nama terbitan `Wujud` ertinya
`Ada`. Wujud adalah istilah falsafah yang berhubung dengan bidang, theologi dan
juga theosophy. Dikatakan ia diungkapkan oleh Ibn Sina seorang ahli falsafah
Islam bagi memberi makna kepada hakikat wujud. Wujud ialah sesuatu yang
difahami, didapati, sesuatu yang merupakan hasil, bahkan natijah, bahkan secara
pasti dan yakin akan wujudnya kewujudan sesuatu yang tarafnya adalah kebenaran.
Wujud adalah sesuatu yang diterima wujudnya
seperti `Wujudnya Alam. Tiada siapa yang dapat menafikan tentang wujudnya alam
ini secara fizikal. Ianya dapat dibuktikan secara fizikal dan inderawi seperti
ia dapat dilihat dari segi fizikal, misalnya kewujudan muka bumi yang luas
terbentang
luas, di atasnya tegak gunung ganang, tumbuh
di atasnya berbagai jenis pokok dan
pohon. Mengalir di bawahnya sungai dari
hulunya di atas tanah tinggi ke kuala hasil dari hujan yang menyuburkan tanaman
dan dapat manfaat darinya berbagai
hidupan. Manakala sebahagian besar dari permukaan bumi adalah terdiri dari
lautan yang di dalamnya juga berbagai hidupan yang dapat dimanfaatkan. Selain
dari indera pandangan atau penglihatan, maka kewujudan muka bumi sebahagian
daripada alam ini dapat di dengar.
Misalnya bunyi guruh dan perir yang merupakan fenomena alam. Dapat didengar kocakan air, kicau burung, ketawa seorang anak
dan tangisnya dan berbagai lagi. Kewujudan
bahagian dari bumi misalnya dapat dibukti dengan misalnya wangi bunga
ros, busuknya bangkai. Ianya juga dapat dibuktikan dengan sentuhan. Misalnya
lembutnya pakaian, kasanya permukaan hamparan dan sebagainya. Manakala melalui
kecapan bahawanya manisnya gula, masamnya buah mangga dan masinnya ait laut dan
sebagainya. Demikian dapatan, hasil, , natijah dan keyakinan dapat dipastikan
dengan elemen-eleman indera yang lima.
Pandangan atau dapatan dan maksud lain yang
dibincangkan dapat dicapai dan dibuktikan dengan akal atau fikiran membuktikan tentang tingginya bukit atau
bangunan melalui ukuran. Jumlah bilangan sesuatu dengan mengira secara campur
kali dan sebagainya. Seterusnya melihat fenomena alam. Misalnya jumlah planet
dan pergerakannya. Selain dari pandangan
dan dapatan dapat dicapai atau terhasil melalui rohani, bahawa konsep wujud
selain dari ianya bersifat zahir nyata, sebenarnya kewujudan wujud bersifat
tidak nyata. Antaranya bersifat konsepsi yang masih di bawah akal. Misalnya
`Benar` bila dikalikan lima dengan dua, maka jawabnya `Sepuluh` Benarnya `Mati`
apabila berakhirnya nyawa seseorang dengan sebab sakit, kemalangan dan
sebagainya. Ianya bersifat separa ghaib. Lebih dari itu ada yang benar yang
lebih tinggi dari konsepsi, iaitu Ghaib`, keujudannya lebih besar dan utama
berbanding dengan apa yang dapat dilihat dan dibuktikan wujudnya melalui indera
, bahkan akai. Ianya ruang lingkup rohani yang luasnya tiada watas. Persepsi
dari fenomena wujud yang wujud pada manusia sebagaimana wujudnya akal, inderawi
dan rohani ialah elemen qalbu ialah
seperti takut kepada hukuman salah, rindu kepada ibu yang dikasihi, duka di atas kematian
seseorang yang dikasihi dan gembira
dengan keputusan dan sebagainya. Semuanya berlaku di bawah lingkungan wujud.
Demikianlah `Pandangan Wujud dicapai
kebenarannya melalui inderawi, akli,,
rohani dan qalbu. Ianya melibatkan dua entiti, manusia dan alam. Dari keduantya
dapat diperluaskan di dalam membahaskan tentang kewujudan.
Setiap satu daripadanya ada rukun-rukun
yang dapat dikembangkan pembicaraan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment