October 24, 2019

KEHIDUPAN ADALAH KERISAUAN


WUJUD ADALAH KERISAUAN
(Fikrah Bangi: 381).
BBB: 25 Safar 1441H. = 24 Oktober 2019M. (Khamis).
Selain dari wujud menimbulkan pertanyaan. Wqujud juga menimbulkan kerisauan. Kerisauan timbul oleh kerana kehidupan mendepani berbagai-bagai masalah.
Masalah utama, bahawa kehidupan menuntut berbagai tindakan yang perlu dilakukan.. Misalnya tanpa bergerak mencari bahan-bahan makanan bererti membiarkan diri dan anak isteri di dalam kelaparan. Lantaran itu individu berkenaan terpaksa bergerak misalnya mendapatkan tumbuh-tumbuhan yang dapat dimaklan atau berburu untuk mendapat makanan dari hewan atau menangkap ikan dan hidupan di dalam sungai untuk menjadii bahan makanan.. Dengan perkembangan minda dan pengalaman mengajar individu atau kelompok manusia awal menyedari tentang konsep menanam bahan-bahan keperluan bagi makanan di tanam berhampiran kediaman. Dengan ini melahirkan konsep bertanam sebagai bahan sara hidup. Makanan berkenaan seperti ubi, keledek, padi dan berbagai-bagai buah-buahan dan sayur-sayuran. Dari perkembangan minda, pengalaman mengajar individu dan kelompok memelihara binatang-binatang buruan agar jinak dan menjadi bahan makanan. Binatang-binatang berkenaan seperti ayam, itik, kambing, lembu dan sebagainya. Kelompok berkenaan mendekati sebagai masyarakat tani.
Wujud adalah kerisauan bukan setakat menuntut menghasilkan bahan-bahan makanan, tetapi di dalam kehidupan, individu dan kelompok menghadapi ancaman-ancaman. Ia adalah bersifat musuh dari alam sekitar seperti ancaman binatang buas seperti harimau,  beruang, ular, buaya dan sebagainya. Ancaman dihadapi terutama dalam masa mereka berusaha mendapat bahan makanan. Ini menggerak mereka mencari cara selamat seperti  hidup berkelompok. Dengan cara hidup berkelompok mereka dapat membantu antara satu sama lain di dala mendapat bahan bagi makanan dan bertani bagi mendapat hasil tanaman. Selain dari menghadapi ancaman binatang buas, ancaman yang paling utama dan kerap dihadapi ialah ancaman penyakit. Pengalaman menghadapi berbagai penyakit seperti demam, batuk, akit perut,penyakit kulit dan sebagainya memberi mereka pengalaman dan mengenal pasti bahan-bahan tumbuhan bagi digunakan sebagai ubatan. Dari kemahiran mengenali bahan-bahan ubatan melahirkan di kalangan mereka `dukun` yang mengenali ubatan dan kaedah merawat. Dukun dipandang tinggi dalam masyarakat sebagai ketua  kampung di dalam  kelompok. Sama lahir sebagai keperluan ialah bidan yang merawat ibu-ibu yang melahirkan anak.
 Selain dari kerisauan terhadap ancaman binatang buas dan penyakit, mereka juga berdepan dengan bencana alam. Antara bencana alam ialah banjir bila tiba musim hujan, di samping  banjir ancaman juga dihadapi dari keruntuhan seperti tumbangnya pohon-pohon yang berdekatan dengan kediaman mereka. Selain dari tumbangnya pokok yang mungkin menimpa kediaman mereka juga berlaku tanah runtuh dan batu mengelonsur dari tanah tinggi merosakkan kediaman dan tempat tinggal,  Dalam hal ini pengalaman mengajar mereka memilih tempat kediaman yang selamat, seperti  di gua, di tanah yang lebih tinggi di tepi sungai yang memudahkan mereka mendapat air dan sumber mnakanan dari darat dan sungai atau laut. Lantaran itu perkembangan kependudukan biasanya terdapat di tepi sungai atau di kuala dan muara sungai.
Kerisauan yang paling puncak ialah ancaman `kematian`. Kematian disebabkan oleh penyakit, kemalangan dan ancaman binatang buas dan alam..  Kematian mendekatkan mereka dengan mistri dan alam dalaman.. Ini  menimbulkan berbagai-bagai kepercayaan yang merupakan kepercayaan pada peringkat awal. Bagi menguruskan kematian ada timbul konsep ketua pengurusan kematian dan timbul kaeadah-kaedah mensemadikan mayat berdasarkan kepercayaan yang merupakan antara aspek budaya di dalam masyarakat berkenaan.
Kewujudan sebagai kerisauan menimbulkan harapan terhadap Yang Berkuasa - harapan agar  kehidupan di dalam selamat sejahtera. Ia adalah dambaan yang mendekatkan  diri dengan Yang Berkuasa.
Sekian.

No comments:

Post a Comment