October 14, 2019

KERJASAMA ANTARA PAID DAN MASJID AL-UMM ANJUR FORUM AJARAN SESAT


KERJASAMA ANTARA PAID DAN MASJID AL-UMM ANJUR FORUM – AJARAN SESAT
(Fikrah Bangi: 374),
BBB: 15 Safar 1441H. = 14 Oktober 2019M. (Isnin).
Padsa malam tadi (13 Oktober) pihak Pejabat Agama Islam Daerah Hulu Langat dengan kerjasama Masjid Al-Umm telah menganjurkan Forum mengenali Ajaran Sesat bertempat di Dewan Serbaguna tingkat bawah Masjid Al-Umm. Forum ini sebenarnya telah dirancang sejak setahun lepas, tetapi oleh kerana Masjid Al-Umm pada masa itu belum menerima tauliah penggunaan Masjid Al-Umm dari Pihak Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), maka rancangan tersebut ditangguhkan sehingga hari ini (13 Oktober 2019), baru dapat dilaksanakan. Waktunya selepas solat Maghrib dan berterusan sehingga jam 9.00 malam. Forum ini bertujuan untuk menyedarkan orang Islam, bahawa di dalam kita  berusaha mengamalkan ajaran Islam, kita perlu waspadsa  terhadap gejala ajaran sesat yang  berlaku di kalangan umayt Islam, termasuk golongan muda  di kalangan umat Islam.
Forum ini dirasmikan oleh Tuan Pegawai Tadbir PAID al-Fadhil Ustaz Haji Mahayuddin bin Haji Abu Bakar yang mewakili Pengarah JAIS. Beliau menyampaikan amanat dan kata-kata aluan kepada para jama`ah Masjid Al-Umm dan wakil-wakil dari seluruh surau di bawah Masjid Al-Umm yang berjumlah 23 surau itu. Para jama`ah dan hadirin adalah berjumlah lebih kurang 500 orang – lelaki perempuan yang memenuhi ruang solat utama Masjid Al-Umm.
Hadir bersama ahli-ahli forum yang dijemput khas ialah Dr. Abdul Rahman Mahmud, Pengarah Pusat Islam, UKM, Dr Muhammad Ayman al-Akiti dari Universiti Islam Antyarabangsa Malaysia. Moderator yang dijemput ialah Ustaz Mohamad Zarifi dari Jabatan  Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).
Menurut Ustaz Mahayuddin dalam kata-kata alu-aluannya, bahawa pihak  JAIS dan PAID, ambil perhatian di samping berusaha memperkembangkan Islam di Selangor, terutama melalui masjid-masjid dan surau, pihak JAIS-PAID peka dan memberi perhatianterhadap gejala ajaran sesat yang berlaku di kalangan umat Islam di negeri ini. Timbulnya ajaran sesat, oleh kerana kejahilan terhadap ajaran yang sebenar dan terpengaruh dengan ajaran salah, kerana tidak mempunyai asas pengajaran Islam yang sebenar yang boleh dikuti ajaran benar melalui pengajaran-pengajaran di masjid-masjid dan surau-surau
 Tuan Haji Mahayuddin melahirkan kerisauan terhadap masalah akhlak di kalangan generasi muda, khususnya di kalangan remaja Islam yang tidak mendapat bimbingan keislaman dari ibu bapa dan tidak menyertai jamaah di masjid-masjid dan surau-surau. Anak-anak muda sekarang menurutnya lebih terpengaruh dengan  kalangan  mereka yang  rosak akhlak akibat gejala sosial yang dilibatinya. Beliau menyebut kegiatan gay yang berlaku seperti   di bangunan IVO berdekatan dengan bangunan PKNS, Bandar Baru Bagi. Kegiatan mereka ini dapat disusupi pegawai PAID dan didapati yang menyertainya adalah  sebahagian besar dari anak muda Islam. Gejala sedemikian berlaku di beberapa tempat yang lain.
Sebelum daripada itu Dr. Haji Shafie bin Abu Bakar selaku Nazir Masjid al-Umm  di dalam ucapan alu-aluan sebagai tuan rumah mengucapkan terima kasih kepada pihak PAID yang menawarkan kerjasama dengan Masjid Al-Umm  menganjurkan Forum Ajaran Sesat. Beliau juga mengucapkan terima kasih keada ahli panel yang sudi menyertai forum dan kepada semua wakil-wakil dari surau-surau di bawah Masjid al-Umm. Menurutnya pihak masjid memang mengajarkan pengajian-pengajian seperti akidah  dan pengajian di dalam bidang yang lain bagi panduan akidah dan amalan yang benar. Menurutnya dengan berjamaah di masjud dan mengikuti pengajian yang diajarkan insya dapat menghendar dari ajaran sesat. Bsgi anak muda, jika menyertai jamaah masjid insya Allah dapat menghendar diri dari gejala sesat,  liberalisme, pluralisme, etheis dan kerosakan akhlak.
Pihak Setiausaha masjid saudara Ah Feisal menjemput Ustaz Mohd Nor bin Khalid Pegawai Penelidik PAID menerangkan ajaran salah d Hulu Langat sebelum menyerahkan pengendalian forum kepada moderator Ustaz Mohamad Zarifi bagi mengendalikan forum.
Sekian.

No comments:

Post a Comment