BELANJAWAN MAKIN MATANG
(Fikrah Bangi: 372),
BBB: 13 Safar 1441H. = 12 Oktober 2019M.
(Sabtu).
Kalau kita ingat pada permulaan PH berkuasa
(9.5.2018) ada semacam kecelaruan dari segi pemerintahan. Dengan keghairahan
ada antara menteri-menteri yang membuat kenyataan yang melukakan perasaan kaum
tertentu yang antara kaum berkenaan menyesal memberi kepercayaan, tetapi
kemudian dari teguran seperti dari Tun Daim Zainuddin yang menyebut antara
mereka kurang pengalaman. Akibatnya berlaku perubahan ke arah yang lebih
positif. Mereka pula berhati-hati membuat kenyataan agar tidak bercanggah dan
menyukarkan untuk diperbaiki. Belanjawan yang dibentangkan pertama kali pada
Oktober tahun lepas, setengah pihak menyifatkannya bukan belanjawan, tetapi
semacam kenyataan yang bukan bersifat bajet dan banyak kekurangan. Namun
kekurangan dan kesilapan pada peringkat awal adalah lebih baik dari kesilapan
pada peringkat akhir. Pembentangan Belanjawan 2020 adalah semakin baik dan
semakin matang berbanding denganBelanjawan pada 2019.
Belanjawan 2020 datang selepas Pelancaran
Wawasan Kemakmuran Bersama (2020-2030) memperlihatkan kaitan Belanjawan dengan wawasan berkenaan.
Bahkan boleh dikatakan ianya adalah mukadimah bagi wawasan berkenaan yang akan
diteruskan pada tahun-tahun mendatang. Belanjawan 2020 adalah lebih baik dari Belanjawan
2019 dan menunjukkan kematangan dari segi pendekatan dan kandungan.
Belanjawan ini hampir melibatkan semua
pihak. Induk Bandingan bagi satu
keluarga, bapa merancang perbelanjaan bagi keluarganya untuk satu tahun dari
segi misalnya kos makan minum, pelajaran anak-anak, pakaian, perumahan, kenderaan,
kesihatan, kebajikan dan berbagai lagi. Dalam setahun sudah tentu akan
berbangkit kekurangan-kekurangan yang perlu dibaiki.
Belanjawan Negara bagi 2020 bertolak dari
jumlah peruntukan sebanyak RM 297 bilion.
Daripada peruntukan ini nampaknya
sebagaimana biasa belanja pengurusan jauh lebih besar iaitu sebanyak RM241
bilion berbanding dengan peruntukan pembangunan hanya RM56 bilion. Iaitu kira-kira
satu perlima dari keseluruhan peruntukan.
Banyak Belanjawan ditujukan kepada rakyat
biasa yang selama ini terdesak di dalam kesempitan hidup, kekurangan
pendapatan, bahkan ketiadaan pekerjaan. Misalnya bagi mengatasi pengangguran
yang mencecah satu juta orang itu,
Belanjawan memberi peluang bagi pengemnbangan sektor perusahaan dan
pertanian dijangka akan memberi peluang pekerjaan sebanyak 350,000 pekerjaan
yang dijangka mengekang jumlah pengangguran
tidak melebihi 3.3 peratus. Jika pada tahun lepas kerajaan disifatkan terlepas
pandang kepada petani dan nelayan, maka pada kali ini diperuntukkan
sebanyak RM4.9 bilion bagi agro makanan. Para petani dan nelayan mungkin
akan menarik nafas lega, kerana kedudukan mereka lebih terbela. Peruntukan juga
diberi kepada peneroka Felda sebanyak RM810 juta bagi meningkatkan pendapatan
11,800 peneroka.
Belanjawan pada kali ini meningkatkan gaji
minimum kepada RM1,200. Walau bagaimana janji dalam manifesto PH yang mau
menghapuskan tol tidak mungkin dilaksanakan pada peringkat ini sebaliknya kadar
tol dipotong atau dikurangkan 18% yang dijangka sedikit meringankan beban
perjalanan terutama bagi mereka yang menggunakan kenderaan sendiri ke tempat
kerja.
Berbagai insentif lagi diperuntukkan kepada
rakyat seperti elaun sara hidup nelayan diberi RM250 sebulan, manakala elaun
bagi guru kafa ditambah RM100/=. Bantuan khas RM500 kepada kakitangan kerajaan,
manakala bagi yang berpencen adalah Rm250/=. Semua pendekatan di atas yang
dituju kepada rakyat biasa adalah bertujuan untuk mengurangkan jurang perbezaan
antara golongan miskin dan yang kaya. Antaranya meningkatkan 2% cukai terhadap
golomgan berada yang jumlah mereka dikatakan 2,000 orang.
Adalah dijangka KDNK meningkat dari 4.7
pada tahun 2019 kepada 4.6 pada tahun 2020.
Melihat belanjawan secara pembentangan dan
terakam di atas kertas semuanya baik, tetapi dari segi implementasi tentu akan
ketara kekurangan dan kelemahan yang menuntut kepada pembaikan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment