KONSEP ALAM DAN ILMU
(Fikrah Bangi: 379),
BBB: 20 Safar 1441H. = 19 Oktober 2019M.
(Sabtu).
Membuka pandangan tentang wujud secara
jelas dan nyata, ialah konsep alam dan ilmu. Ianya kontra kepada sesuatu yang
tidak jelas yang dengan tidak jelas
boleh meletakkan diri pada kekaburan yang mungkin meletakkan diri pada tahap
jahi dan dengan kejahilan boleh membawa kepada kesilapan.
Istilah alam dan istilah-istilah yang
merupakan pecahan daripadanya amat significant dari segi pembicaraan. Alam
adalah satu subjek dan objek yang menjadi ruang lingkup bagi ilmu atau tahu.
Ianya menjadi subjek dan objek bagi ilmu yang benar, sesuatu yang bukan salah
yang meletakkan diri pada kejahilan. Alam adalah objek bagi ilmu atau tahu.
Alam adalah sesuatu yang nyata (syahadah) dan alam yang tidak dapat disaksi
dengan inderawi yang dinamakan akam ghaib.
Alam nyata adalah sesuatu yang dapat
dilihat dengan mata, seperti manusia, dapat didengar misalnya percakapannya, dapat
dirasa dan sebagainya. Banyak objekyang
menjadi ilmu dengan mendapatinya, bermula dari kewujudan fizikal dari yang
terbesarnya seperti langit, bumi, planet, bulan bintang dan kandungan
cakrawalanya, membawalah kepada yang lebih kecil yang dapat disaksikan di muka
bumi dari laut dan sungai, gunung dan bukit, pokok dan bangunan, kambing dan kucing dan
sebagainya. Mengetahui apa lagi mendalaminya menjadi bidang ilmu.
Haruslah diakui apa yang kita saksikan
dengan mata kepala kita, sebenarnya merupakan satu bahagian kecil dari
kewujudan Ada lagi wujud yang tidak
terhad kepada alat inderawi yang amat kecil dan terhad, tetapi ia adalah
merupakan satu daripada jendela-jendela bagi menanggapi wujud yang bersifat
nyata. Di sana ada perkara-perkara yang tidak nyata yang merupakan bahagian
penting dari kewujudan. Apa yang tidak dapat disaksi secara nyata seperti
kebenaran sesuatu yang betul dari ilmu yang ditanggapi secara konsepsi,
kebenaran hakikat mati dan selepasnya, kebenaran tentang alam barzakh, kiamat,
akhirat, syurga dan neraka.
Manusia yang disifatkan berada di dalam
zaman kemajuan, pada hakikatnya masih tidak melangkah maju selain dari memahami
tabi`at wujud, terutama apa yang bersifat nyata. Kemajuan mereka sebenarnya
masih amat terhad,misalnya dalam menghasil dan mendapatkan makanan untuk diri
dan manusia dapat terus hidup, berusaha mendapatkan pakaian,,berusaha mendapat
perlindungan yang lebih selesa, berusaha untuk bergerak dan berkomunikasi lebih
cepat dan selesa. Mereka masih dalam perjuangan antara usaha untuk mendapat kesenangan. Bagi yang lebih
maju mereka dalam proses mencari rahsia-rahsia dan tabi`at alam untukmemahami
dan menggunakannya untuk penghidupan.
Alam dan ilmu menjadi dinamika yang
menggerak manusia mencari rahsia alam dan menggunakannya untuk kehidupan yang
lebih selesa yang disifatkannya sebagai lebih sejahtera. Dalam konteks
kehidupan fizikal mereka lebih menekankan kepada penyelidikan terhadap alam
nyata.. Mereka kurang memberi perhatian kepada yang bersifat subjektif dan
ghaib yang mencetuskan kerisauan sebagaimana risaunya mereka yang tidak berjaya
memenuhi keperluan fizikal. Kerisauan
dari segi yang bersifat subjektif dan
ghaib sebenarnya tidak kurang mengancam kehidupan mereka. Misalnya risau dalam
mengejar kebahagiaan dan keselamatan, risau terhadap apa yang akan dihadapi selepas mati, , risau terhadap
balasan perkara jahat yang dilakukan. Di dalam agama Islam perkara yang berhubung
dengan kematian, akhirat, balasan baik dan buruk, seksa neraka dan nikmat
syurga adalah dibicarakan secara teratur mengikut prinsip Islam.
Semua perkara di atas yang berkait dengan
alam – alam syahadah dan ghaib ytang menjadi wadah keilmuan yang menjadikan
orang yang mendalaminya dikenali sebagai alim dengan maklumat yang diketahui.
Dari pengkajian dan kemajuan menghasilkan tamadun, tetapi lebih dari itu
keilmuan menjadikan manusia sebagai kejadian yang mempunyai peraturan,
menjadikan mereka sejahtera dan tinggi dengan nilai-nilai kemanusiaan dan
menjadikan manusia sebagai berperadaban.
Sekian.
Makluman:
Beberapa hari selepas ini Penulis bercuti
dan tidak menulis di dalam Blog ini.
Sekian
No comments:
Post a Comment