BBB, 07 Zulkaedah 1434 = 13 September 2013 (Jumaat):
Setakat ini adalah didapati bahawa tokoh `ulama` Abdul Malik
bin Abdullah (1633-1726) yang belajar di Makkah selama (1661-1673) telah
mengarang Kitab Hikam Melayu yang digunakan sebagai kitab pengajaran beliau
kepada pelajar-pelajar dari tanah Jawi di Makkah-Madinah dan juga digunakan
selepas perkembalian beliau dari Makkah ke Terengganu. Kitab ini dikarang di sana secara tulis tangan
dan disalin oleh pelajar-pelajarnya dan jamaah Haji di Makkah yang
masing-masing membawa pulang ke negeri masing-masing. Apabila wujudnya
percetakan, maka kitab Hikam Melayu turut dicetak seawal abad ke 20 di
percetakan di Makkah, Mesir, Singapura dan Pulau Pinang. Cara mengarang secara
tulis tangan ini dilakukan oleh ulama-ulama pengarang yang tinggal di Makkah dan
menghasilkan karangan-karangan semasa di sana .
Contoh kitab-kitab Shaykh Dawud al-Fatani pengarang pertengahan abad ke 19 juga
menghasilkan karangan-karangan di dalam berbagai bidang secara tulis tangan dan
beliau mempunyai kumpulan penyalin-penyalin tulis tangan yang disebarkan kepada
pelajar-pelajar dan jamaah Haji yang datang ke Makkah. Juga berlaku penyalinan
kitab-kitab berkenaan di tempat-tempat yang lain. Kemudian karangan-karangan
berkenaan dicetak selepas adanya percetakan.
Kitab-kitab keilmuan Islam terawal (tidak termasuk karangan sastera
seperti Sulalatus- Salatin -Sejarah Melayu, dan seumpamanya) adalah hasil
karangan oleh Shaykh Nuruddin ar-Raniri (pada zaman Sultan Iskandar Thani
(1636-1641) dengan kitab fiqhnya yang berjudul Sirat al-Mustaqim dan Abdul Rauf
Singkel (1615-1690an) yang tinggal selama 19 tahun di tanah Arab yang karangan fiqhnya
menurut mazhab Shafie antaranya ialah Mir`at al-Tullab fi Tashil Ma`rifat
al-Ahkam al-Shari`ah li al-Malik al-Wahhab. Beliau pulang ke Aceh pada zaman
pemerintahan Sultanah Tajul Alam
Safiatuddin Shah (1641-1675). Kitab tersebut dikarang atas per
mintaan
Sultanah di atas. Atas permintaan Sultanah tersebut juga Shaykh Abdul Rauf
mengarang kitab Kifayat al-Muhtajin – kitab Tasawuf bagi menerangkan persoalan
yang berhubung dengan A`yan Thabitah.
(Abdurrauf Singkel Tokoh Shatariyah (Abad ke 17), Dewan
Bahasa, Jil IX, Bil. 5 – Mei 1965: 195-199).
Sepanjang yang diketahui setakat ini, bahawa Shaykh Abdul
Malik bin Abdullah yang sezaman dengan Shaykh Abdul Rauf Singkel dan
berkesempatan sama belajar di Makkah-Madinah dengan Shaykh Ibrahim al-Kurani
murid Shaykh Ahmad al-Qushashi, dengan karangan Kitab Hikam Melayunya, beliau
adalah merupakan ulama dari Tanah Melayu terawal dari Tanah Batu Bersurat
Terengganu itu menghasilkan kitab jawi yang berjudul Hikam Melayu . Kitab Hikam
Melayu yang bersifat sharah adalah berdasarkan kepada Matan Hikam Ibn Atai`llah
(m.1309M.). Matan Hikam begitu popular menghampiri popularnya kitab Ihya` Ulum
al-Din karangan al-Imam al-Ghazali (m.1111M.). Sharah terhadap Matan Hikam
dilakukan oleh ramai ulama` baik di dalam bahasa Arab dan juga di dalam bahasa
Melayu serta juga bahasa-bahasa yang lain. Adapun Sharah di dalam bahasa Melayu
adalah dimulakan oleh Shaykh Abdul Malik bin Abdullah. Berhubung dengan kajian
terhadap Matan Hikam (MH) ini;
``MH adalah karangan tasawwuf yang terkenal di dalam
pengajian Tasawwuf Islam dan tersebar luas di merata Negara Islam. Di Alam
Melayu Hikam Melayu (HM) adalah merupakan persuratan tasawwuf Sunni terawal
yang ditulis secara sharh yang lengkap dan panjang serta tersebar luas di
rantau tersebut, terutama selepas malapnya pengaruh tasawwuf aliran wujudiyyah
yang berkembang subur di Aceh. Kelahiran HM bolehlah dianggap berperanan bagi
memenuhi kekosongn karya-karya tasawwuf
sunni yang sebelumnya merupakan sebagai alternatif bagi pelajar-pelajar
tasawwuf selepas karya-karya falsafah wujudiyyah dicap sebagai menyeleweng.
Kehadiran HM bukan sekadar memenuhi kekosongan, tetapi membawa bersama-samanya
satu corak penulisan tasawwuf baru jauh berbeza dari bentuk-bentuk penulisan
sebelumnya, ia bukan berbentuk puisi sebagaimana dihasilkan oleh Hamzah Fansuri
sebelumnya dan tidak pula berbentuk prosa biasa, tetapi ianya berbentuk hikam
yang membawa pemikiran mendalam dengan susunan bahasa yang indah menawan.
Karangan yang berbentuk sharah itu sendiri adalah merupakan corak baru yang
diberi ulasan dan rujukan secara ilmiah jauh mengatasi corak sharah yang
dilakukan oleh Shaykh Sham al-Din al-Sumatrani terhadap puisi ruba`I gurunya,
iaitu Hamzah Fansuri. Lebih dari itu kandungan HM yang istimewa itulah sebenarnya yang
memperkukuhkan kedudukannya di dalam persuratan tasawwuf berbahasa Melayu.
Sejak kelahirannya ianya terus diguna dan disalinkan serta luas dipelajari di
alam Melayu. Sejak wujudnya percetakan khususnya di Makkah dan Mesir yang turut
juga mencetak kitab-kitab di dalam tulisan jawi sejak awal pertumbuhannya, maka
kitab HM telah dicetak oleh beberapa percetakan – luar Negara diikuti oleh
percetakan tempatan.``
(Shafie Bin Abu Bakar, Hikam Melayu: Kajian Falsafah Dan
Etika, Institut Bahasa, Kesusasteraan Dan Kebudayaan Melayu, Universiti
Kebangsaan Malaysia, 1990: XIX-XXI).
Berhubung dengan kepengarangan Kitab Sharah Hikam Melayu, bahawa
pada kulit luar bagi kitab ini tersebut ianya adalah dikarang oleh ulama` dari
Terengganu, iaitu Tuk Pulau Manis, lagi pula tidak ada pengarang lain yang
dikaitkan dengan kitab Sharh Hikam Melayu ini. Masyarakat tradisi di
Terengganu, turunannya, khususnya yang berpengajian agama mengetahui tentang
kepopularan kitab ini dikarang oleh Tuk Pulau Manis. Manakala gaya bahasa di dalam Sharh Hikam
Melayu adalah gaya bahasa abad ke 17 sesuai dengan zaman keberadaan pengarang
dan terdapat istilah-istilah tempatan Terengganu seperti `pesenggeraha` yang
bererti `bersedia`. Istilah yang tidak diguna oleh pengarang lain ini nampaknya
diguna oleh Tuk Pulau Manis di dalam Sharah Hikam Melayunya dan di dalam sebuah
lagi karangannya iaitu `Kifayah`. Ini menunjukkan kedua karangan dikarang oleh
pengarang yang sama. Istilah `dusun` yang merujuk kepada kampung diguna oleh
pengarang Tuk Pulau Manis di dalam Sharah Hikam Melayu, Kifayah dan sebuah lagi
karangannya berjudul `Naql`, Istilah tempatan (Terengganu) yang lain ialah
istilah `telaga` yang bermaksud kepada `perigi`, yang juga digunakan di dalam
Kifayah. Istilah-istilah yang lain ialah `ditaruhkan` bermaksud `disimpan`, `erok` bererti tidak betul dari segi ukuran
dan kedudukan, `dihela` bermaksud `ditarik ke arah tertentu. Begitulah dengan
istilah-istilah tempatan yang lain.
Matan Hikam mengandungi 25 bab yang dibawahnya mengandungi
259 pecahan dengan 42 munajat dan doa serta 3 surat .
Matan Hikam adalah ungkapan yang halus dan mendalam
terkeluar dari jiwa yang gemerlap dengan mutiara keilmuan dan kerohanian yang
mencakupi bidang-bidang keilmuan, ketuhanan, usuluddin, tasawwuf, keinsanan,
kealaman, fiqh, etika, akhlak dan adab. Contoh (Terjemahan Penulis dari matan
berbahasa Arab)
:
Bab 1 pecahan 1
Daripada alamat beri`timad di atas amalan, kurangnya harap
ketika berlakunya kegelinciran
Pecahan 4
Istirihatkan dirimu dari kerisauan tadbir, apa yang patut
diselesai oleh yang lain tentang anda janganlah merisaukan diri anda.
Bab 2 pecahan 26
Menunda-nundakan pekerjaan ketika wujudnya kelapangan
menandakan kebodohan diri.
Bab 5 pecahan 53
Janganlah bersahabat dengan orang yang halnya tidak
membangkitkan anda taat kepada Allah dan kata-katanya tidak menunjukkan anda
kepada Allah.
Bab 6 pecahan 58
Daripada alamat matinya hati tidak berduka dengan luputnya
peluang beramal kebajikan dan tidak menyesal di atas apa yang dilaku dari
kegelinciran
Bab 7 pecahan 70
Tidaklah merimbun dahan-dahan kehinaan kecuali dari benih
ketamakan.
Bab 9 pecahan 85
Sebaik-baik apa yang anda tuntut dari Allah ialah apa yang
Dia tuntut dari anda
Bab 25 pecahan 250
Siapa yang menetapkan dirinya sebagai tawadu`, sesungguhnya
dia sebenarnya orang yang takabbur, kerana tidaklah yang melakukan tawadu` itu
melainkan kerana merasa tinggi diri. Maka apabila anda menetapkan diri anda
tinggi diri, maka anda sebenarnya orang yang takabbur.
Demikian petikan pilihan sebahagian bab dan sebahagian pecahan
dari pecahan-pecahan yang ada di bawah bab-bab. Tiap bab dan pecahan-pecahan di
atas diberi syarah oleh pensharah, termasuk oleh Shaykh Abdul Malik bin
Abdullah. Contoh sebahagian sharah terhadap bab 1 pecahan satu di atas:
Yakni kurang harapnya tatkala maksiat dan sempurna harapnya
tatkala taat dan demikian itu hal segala orang yang jahil yang menilik bagi
dirinya amal dan orang yang arif itu tiada sekali-kali menilik bagi dirinya
amal.
Dan adalah hal manusia itu atas tiga bahagi
Pertama: Yang berjabat atas amal dan alamatnya itu kurang
harapnya kepada Allah Ta`ala tatkala tiada hasil yang dimaksudkannya dan:
Kedua: Yang berjabat atas anugeraha Allah Ta`ala dan alamat
itu rujuk ia kepada Allah dalam kesukaan dan dalam kesakitan dan tatkala suka
dengan mengata al-hamdulillah dan syukur dan tatkala duka dengan berlindung dan minta tolong, dan
Ketiga: Berjabat atas bahagian yang telah dahulu dan
alamatnya itu tiadalah gundah kerana ketiadaan sebab, maka tiadalah bertambah
harapnya kerana sesuatu dan tiada kurang harapnya kerana susuatu, jikalau
ditimbang harapnya dan takutnya necaya
bersamaan dalam tiap-tiap hal daripada segala ahwalnya, tetapi adalah ia
sentiasa suka.
(Tuk Pulau Manis, Sharh Hikam Melayu, Maktabat wa Matbaat
Dar al-Ma`arif, Pulau Pinang, tanpa Tahun: hlm. 2).
Demikianlah huraian selanjutnya yang memakan ruang hampir
sehalaman bagi ungkapan dari Bab I Pecahan 1 di atas. Pembicaraan adalah halus
dan mendalam yang mungkin sebelumnya tidak terjangka dan dengan ungkapan dan
huraian menyerlahkan kepada kita aspek-aspek rohani yang kita tidak nampak dan
luar dari persepsi dan tanggapan biasa.
Sekian.
No comments:
Post a Comment