BBB, 13 Zulkaedah 1434 = 19 September 2013 (Khamis):
Kitab Kifayah adalah kitab kedua terbesar yang dihasilkan
oleh Shaykh Abdul Malik bin Abdullah selepas Hikam Melayu. Tidak seperti Hikam
Melayu dihasilkan di Makkah, tetapi Kifayah seperti kitab dan risalah-risalah
yang lain daripada Hikam Melayu adalah dihasilkan di Terengganu. Tujuan kitab
ini dihasilkan bagi menjadi panduan masyarakat di Terengganu dan tempat-tempat
yang lain, khususnya dari segi akidah dan amalan syari`at (Shafie Abu Bakar,
Institusi Shaykh Abdul Malik Bin Abdullah (Satu Corak Pengajian Tradisi Di
Terengganu) Dan Kitab-Kitab Padanya,
Universiti Kebangsaan Malaysia, 1976/77: 279.
Kitab yang mempunyai 120 halaman muka surat
ini membicarakan tentang dua syahadah sebagai rukun Islam yang lima dan Rukun Iman yang
enam. Kifayah disifatkan oleh pengarang sebagai mukhtasar. Kata pengarang:
``Adapun kemudian
daripada itu, maka ini suatu Risalah yang tersimpan lagi memberi manfaat –
Insya Allah Ta`ala pada menyatakan barang yang terkandung di dalamnya.` (Teks,
hlm. 1-2)
Persoalan aqidah di bawah Syahadah sebagai Rukun Islam
pertama dari lima
rukun adalah dibicarakan terawal pada bahagian permulaan kitab. Dari segi pendekatannya,
tidaklah mengambil pendekatan kitab-kitab aqidah biasa yang bermula dari rukun
akal – wajib, mustahil dan harus (Ibrahim al-Laqani, Sharh Bagi Matan Jawharat
al-Tauhid, Matbaah Ibn Hallabi, Patani, tt: 7).
Tetapi pengarang bertolak membicarakan terus tentang rukun
syahadah dan oleh kerana Rukun Iman yang enam juga bermula dengan percaya
kepada Allah dan rasul, maka rukun Islam yang pertama dan Rukun Iman yang
pertama dan kedua disekalikan pada awal pembicaraan (Tentang Allah dan Rasul).
Pendekatan ini seolah-olah mengambil pendekatan susunan dalam Hadith Rasulullah
s.a.w.
Daripada Hanzalah bin Abi Sufyan daripada Ikrimah bin Khalid
daripada Ibn `Umar bin al-Khattab radiya Allah `anhuma berkata: Bersabda Rasulullah s.a.w. Dibina
Islam di atas lima perkara, Syahadah bahawa tidak ada Tuhan melainkan Allah,
dan bahawasanya Muhammad Rasulullah, dan mendirikan solat, dan mengeluarkan
zakat, dan Hajj, dan Puasa Ramadhan …``
(Mustafa Muhammad `Imarah, Jawahir al-Bukhari wa Sharh
al-Qistillani, al-Maktabah al-Tijariyyah al-Kubra, Misr, tt.: 12).
Atau Hadith: Daripada Abi Hurayrah r.a berkata: Adalah Nabi
s.a.w keluar kepada orang ramai pada satu hari, maka datang kepadanya seorang
lelaki, maka dia bertanya, Apa itu Iman ?
Dia bersabda, Iman itu engkau beriman dengan Allah, dan malaikatNya, dan
bertemuNya, dan Rasulnya, dan engkau beriman
dengan kebangkitan,
Katanya, Apa itu Islam ? Sabdanya, Islam engkau menyembah
Allah dan tidak mensyirik denganNya, engkau mendirikan solat, engkau menunaikan
zakat yang difardukan dan engkau puasa bulan Ramadhan
Apa itu Ihsan ? Baginda bersabda, Engkau menyembah Allah
seolah-olah engkau melihatNya, maka jika engkau tidak dapat melihatNya - Subhanahu wa Ta`ala, sesungguhnya Dia
melihat engkau … (Mustafa Muhammad Imarah, Jawahir al-Bukhari wa Sharh
al-Qistillani, hlm. 26 -27).
Maka atas susunan Hadith-Hadith inilah menjadi pendekatan
bagi pengarang menghuraikan persoalan aqidah dan syari`ah di dalam Kifayah.
Pengarang membicarakan tentang Rukun Syahadah yang empat:
- Mengithbatkan Dhat Allah Ta`ala, iaitu kita ketahui dan mengi`tiqadkan bahawa Allah Ta`ala itu ada Ia selama-lamanya tanpa permulaan dan kesudahan, tiada memerlukan Ia kepada sesuatu. Dhatnya tiada dapat dibagaikan, tiada dapat diserupai, disamai atau dimenyertai oleh sesuatu. Maha Besar Dhatnya dan Maha Tinggi, ya`ni tiada dapat sampai segala-gala pengenal dan penglihat dan juga pendapat meskipun para Nabi dan wali kepada kunhi DhatNya yang mutlaq.
- Mengithbatkan sifat Allah Ta`ala, ya`ni hendaklah kita ketahui dan kita i`tiqadkan dengan i`tiqad yang putus (jazm), bahawa Allah Ta`ala itu mempunyai sifat-sifat (yang disebutnya ialah) hayat, ilmu, iradah, sama`, basar dan kalam.
- Mengithbatkan af `al Allah Ta`ala, yang dimaksudkan, hendaklah kita i`tiqad dengan i`tiqad yang putus bahawa Allah jua yang melakukan segala perbuatan.
Mengithbatkan kebenaran Rasul, ya`ni
perkara yang wajib mereka itu dan yang
tidak diperoleh daripada mereka itu
(mustahil) – Mereka bersifat siddiq, tabligh,
amanah, fatanah, demikianlah lawan-lawan
bagi yang mustahilnya dan yang
harus. Kemudian langsung diceritakan
sejarah mengenai Nabi Muhammad s.a.w.
dari segi keturunannya, kebangkitannya dan
perjalanan hidupnya.
Pecahan yang empat ini disimpulkan ke bawah dua kalimah
syahadat dengan diikuti pembicaraan mengenai rukun iman secara satu persatunya.
Iaitu percaya akan Allah dan akan segala malaikatnya dan akan segala kitabnya
dan akan segala pesuruhnya dan akan hari yang kemudian dan akan untung baiknya
dan jahatnya daripada Allah Ta`ala. Percaya kepada Allah adalah sebagaimana
yang dibicarakan di dalam rukun syahadah (juga Rasul). Diikuti dengan percaya
kepada malaikat sebagai hamba Allah yang latif daripada nur yang patuh kepada
Allah. Bilangan mereka amat banyak. Yang pilihan daripada mereka empat, iaitu
Jibri, Mikail, Israfil dan Izrail yang masing-masing mempunyai tugas khusus.
Percaya kepada kitab, bahawa Allah menurunkan beberapa kitab
kepada Rasulnya. Antaranya diturunkan
kepada Nabi Adam, Sith, Idris, Ibrahim, Musa, Isa, Daud dan Nabi Muhammad. Adapun
bilangan segala nabi ialah seketi dua laksa empat ribu. Yang pertama daripada
mereka itu ialah Adam a.s. dan kesudahan daripada mereka itu Nabi Kita Muhammad
s.a.w. Adapun Nabi yang menjadi pesuruh (rasul) tiga ratus tiga belas orang dan
segala pesuruh yang keturunan kitab dualapan orang, iaitu Adam, Shith, Idris,,
Ibrahim, Musa, Daud, Isa dan Muhammad s.a.w.
Dan Rasul yang mempunyai syariat itu enam orang, iaitu Adam,
Nuh, Ibrahim, Musa, Isa dan Nabi Muhammad s.a.w.
Shahadan kasih kepada Nabi itu setengah daripada syarat iman.
Selepas pembicaraan tentang percaya kepada kitab, kepada
Rasul, dibicarakan tentang Hari Kemudian (Akhirat). Hendaklah kita percaya dan
kita sungguhkan bahawasanya Hari Kiamat itu sebenarnya lagi akan datang dan di
dalamnyalah huru hara yang amat besar, maka adalah makna Kiamat itu berdiri
kerana berdiri sekalian makhluk itu di sana, maka adalah di dalamnya itu ditiup
sangkakala dan dihidupkan sekalian makhluk semuhanya dan dikira-kira ia segala
prbuatan mereka itu dan ditimbang segala amal mereka itu, maka barangsiapa
berat amalnya yang baik maka dimasukkan dalam syurga dan barangsiapa berat
amalnya yang jahat, maka dimasukkan ia ke dalam neraka. Maka dimasukkam segala
mu`min ke dalam syurga kekal selama-lamanya dan dimasukkan segala kafir ke
dalam neraka kekal selama-lamanya. Dan dimasukkan segala mu`min yang
berdosa kedalam neraka sekira-kira dosa
mereka itu kemudian maka dikeluarkan mereka itu pula.
Hendaklah kita sungguhkan bahawasnya sekalian yang berlaku
di dalam alam ini dan sekalian yang berganti-ganti dan berbagai-bagai dan
bertukar-tukar semuhanya itu sudahlah diketahui Allah Ta`ala.dan disebut. Maka
adalah untung baik dan jahat itu di dalam dua tempat. Pertama di dalam Ilmu
Allah dan kedua di dalam Luh Mahfuz.
Hari Kiamat itu sebenarnya lagi akan datang.
Penulis membuat kesimpulan tentang keimanan:
``Dan lagi hendaklah kita ketahui bahawasanya iman dan Islam
dan tauhid dan ma`rifat itu tiada dapat bercerai bersekaliannya itu, maka
apabila tertinggallah salah suatu daripada itu, tiadalah sah ugama seseorang,
maka apabila berhimpunlah keempatnya itu bernama ugama yang sebenarnya. Maka
adalah yang beramal itu ma`rifat, kemudian maka tauhid, kemudian maka Islam, ,
maka erti ma`rifat mengetahui akan keadaan Allah Ta`ala itu dengan segala
sifatnya dan menafikan barang yang tiada layak baginya.
Dan erti tauhid itu mengi`tiqadkan bahawasanya Allah Ta`ala
itu esa Ia tiada ada sesuatu yang menyertai dia pada sifat keTuhanan.
(Diikuti bahagian syariat)
Sekian.
No comments:
Post a Comment