BBB, 21 Zulhijjah 1434 = 27 September 2013 (Jumaat):
Salah seorang turunan Shaykh Abdul Malik bin Abdullah (Tuk
Pulau Manis) yang berpengajian ialah Tuan Haji Abdul Malik Bin Isa bin
Badaruddin bin Shaykh Abdul Malik cicit kepada Tuk Pulau Manis. Rangkaian
pendidikan diasaskan oleh Tuk Pulau Manis berterusan dari Pulau Manis ke
Beladau dan ke Sungai Rengas. Terdapat yang berpengajian dari turunan ini meneruskan
pengajaran dari masa ke semasa. Antara yang ketara selain dari Abdul Jamal
Beladau (juga cicit Tuk Pulau Manis), ialah Haji Abdul Malik bin Isa yang
belajar di Makkah (1245-1253H./1829-1837M.).
Semasa di Makkah Haji Abdul Malik bin Isa belajar antaranya
dengan guru terkenal ialah Shaykh Daud bin Abdullah al-Fatani (m.1265/1849).
Shaykh Daud pada masa di Makkah berperanan sebagai guru, pengarang kitab dan
ketua bagi jamaah haji dari Tanah Jawi. Pada zaman tradisi ini belum ada
percetakan. Sebab itu kitab-kitab yang dipelajari adalah dengan cara menulis
dan menyalin secara tulis tangan. Shaykh Daud sebagai guru yang mengajar giat
menulis dan mempunyai kumpulan penyalin kitab-kitab, termasuk kitab-kitab yang
dikarangnya (lebih dari 30 buah). Kitab-kitab yang disalin bukan sahaja di
dalam bahasa Melayu (Jawi), bahkan lebih banyak kitab-kitab berbahasa Arab.
Kitab-kitab disalin oleh kumpulan penyalin kitab-kitab bagi Shaykh Daud ini
bukan semata-mata untuk digunakan di dalam pengajarannya, tetapi juga untuk
dimiliki oleh jamaah haji yang datang dengan membelinya dan membawa pulang
kitab-kitab berkenaan ke tempat masing-masing dan menggunakannya sebagai bahan
pengajaran.
Bidang yang dipelajari oleh Haji Abdul Malik bin Isa di
Makkah ialah keilmuan usuluddin, fiqh, tasawuf, tafsir, hadith, nahu, saraf, bahasa,
sastera dan lain-lain.
Antara pelajar-pelajar yang belajar dengan Shaykh Daud di
Makkah dan menjadi sahabat kepada Haji Abdul Malik bin Isa ialah (berdasarkan
kitab salinan dan catatan) ialah Shaykh Abdul Halim Kelantan, Haji Jamaluddin
bin Lebai Muhammad Kelantan, Shaykh Ali bin Ishak al-Fatani, Shaykh Wan Hassan
bin Ishaq Besut al-Fatani, Shaykh Muhammad Zain bin Mustafa al-Fatani, Shaykh
Wan Musa al-Fatani, Haji Muhammad Saleh Khatib al-Fatani, Shaykh Abdul Samad
Pulau Chondong, Kelantan, Shaykh Zainuddin Acheh, Shaykh Ahmad Khatib bin Abdul
Ghaffar Sambas, Shaykh Abdul Qadir bin Abdul Rahman al-Fatani, Shaykh Muhammad
bin Ismail al-Fatani, Shaykh Muhammad Zainuddin bin Muhammad al-Badawi al-Sambawi, Raja Haji Ahmad bin
Raja Haji Riau, Raja Ali Haji Riau, Raja Haji Abdullah @ Marhum Murshid Riau,
Shaykh Ismail bin Abdullah Minangkabau, Shaykh Muhammad Saleh bin Murid
al-Rawa, Muhammad Saleh bin Sunan Maulana Qadi @ Tengku Tembusi, Sultan
Muhammad Safiuddin Sambas dan Lebai Din bin Long Nik al-Fatani.
(Shafie Abu Bakar, Haji Abdul Malik Bin Isa (Cicit Tuk Pulau
Manis, Pesaka Bil. VII, Lembaga Muzium Negeri Terengganu, 1992: 30).
Haji Abdul Malik bin Isa sebagai pelajar menyalin tulis tangan kitab-kitab untuk
dipelajari dan memiliki. Kitab-kitab yang disalin beliau merangkumi
berbagai-bagai bidang seperti fiqh, usuluddin, tasawuf, tafsir, Hadith,
nahu-saraf, bahasa dan satera dan lain-lain. Jumlahnya adalah sebanyak 48 buah
yang kebanyakannya adalah di dalam bahasa Arab. Antara kitab yang disalinnya
adalah seperti berikut:
- Fiqh 15 buah antaranya:
a) Daud bin Abdullah, Munyat al-Musalli dikarang pada 1242H.
disalin 1277H.
(24cm x 16.6 cm),
69 hlm.
b) Ibrahim al-Bajuri, Hashiyat al-Bajuri `ala Sharh Ibn
Qasim Juz` II disalin 1267H. (23cm x 16.5 cm), 941hlm.
c) Muhammad al-Sharbini al-Khatib, Al-Iqna` (21.5cm x 16.6
cm), 570 hlm.
- Usuluddin 12 buah antaranya:
a) Ahmad Ibn Abd al-Fattah
al-Millawai al-Mahri, Hashiyat `ala Sharh al-`Allamat al-Qayrawani li
al-`Aqidat al-Musammat bi Umm al-Barahin, (22.2 cm x 17 cm), 67hlm.
b) Ibrahim
al-Liqani, Matn Jauharat al-Tauhid (24.1
cm x 16.8 cm), 11hlm.
c) Muhammad Yusof
al-Sanusi, al-Risalat al-Sanusiyyat (22 cm x x 15.6 cm), ada 7hlm.
- Tasawuf 3 buah antaranya:
a) Daud bi Abdullah
al-Fatani, Tariqat Shattariyyah (16.3 cm x 11 cm), 10hlm.
4. Tafsir Hadith 5 buah antaranya:
a) Abu Yahya Zakariyya al-Ansari, Sharh
al-Muqaddimah al-Musamma bi Daqa`iq al-Muhimmat, disalin 1251H. Mengiringinya :
Pengarang Nazam al-Qurra` al-Saba`at, disalin 1251H., (22.2 cm x 15.9 cm), 39
hlm.
b) Jalaluddin
al-Sayuti, al-Jami` al-Saghir Min al-Hadith al-Bashir al-Nadhir, disalin 1267H.
(20,7 cm x 13.7 cm) ada 894 hlm.
- Nahu Saraf 8 buah antaranya:
a) Abu Ishaq Burhan
al-Din Ibrahim bin Hassan, Sharh al-Manzumat al-`Umrayti (21.9 cm x 16.4 cm),
266hlm.
b) Muhammad
al-Sharbini al-Khatib, Nur al-Sajiyyat li Hall al-Faz al-Ajarrumiyyat,
dikarang 972H., disalin 1245H (21 cm x 13.5 cm), 127hlm.
c) Sayyid Ahmad al-Marzuqi, al-Marzuqiyyat fi Hall al-Ajarrumiyyat,
(22.6 cm x 16.3 cm), 116hlm.
- Bahasa dan Sastera 3 buah antaranya.
a) Muhammad
al-Hudayni al-Damanhuri, Hashiyat `ala Matn al-Kafi, disalin 1271H. (24 cm x 17.1 cm), 44hlm.
- Lain-lain 2 buah antaranya:
a) Al-Suhaymi
al-Qurashi al-Hasni (Ahmad bin Muhammad al-Husni al-Azhari), Hidayat al-Muhtaj
ila Qissat al-Isra` wa al-Mi`raj, (21.5
cm x 15.2 cm) ada 59hlm.
Bagi semua kitab penyalinan lihat:
(Shafie Abu Bakar, Pesaka, Bil VII, hlm. 31 – 33).
Maklumat berkenaan penyalinan biasanya disebut pada bahagian
akhir penyalinan. Contoh penyalinan pada akhir kitab Nur al-Sajiyyat fi Hall
al-Faz al-Ajarrumiyyat oleh Muhammad al-Sharbini al-Khatib di dalam bahasa Arab
yang diterjemahkan sebagaimana berikut:
``Sempurna menyalin naskhah yang mulia ini di Makkah
al-Mukarrah hari Rabu dua puluh dari bulan Muharram lagi mulia tahun 1245 tahun
Hijrah Nabi kepada tuannya (pengarang) setinggi-tinggi tahiyyat yang berkekalan
oleh al-Faqir yang memohon keampunan Yang Maha Kuasa, iaitu Abdul Malik al-Jawi
al-Makki al-Shafie …
(Shafie Abu Bakar, Pesaka VII, hlm. 35).
Salinan-salinan yang dibuat adalah bertulisan cantik dan
kurang mengandungi kesalahan salinan. In mencerminkan kemahiran penulis menulis
dan menyalin. Bayangkan betapa banyak tenaga yang digunakan bagi penyalinan
bagi keperluan pengajian di Makkah dan luar dari Makkah.
Contoh-contoh kitab di atas adalah merupakan salinan tangan
Tuan Haji Abdul Malik bin `Isa dan juga dimiliki dengan mendapat khidmat
penyalinan orang lain. Kitab-kitab ini juga bererti dibawa kembali ke Terengganu
dan digunakan di dalam pengajaran di samping menggunakan kitab-kitab yang lain.
Pelajar-pelajar yang datang tidak saja bersifat tempatan, tetapi datang
antaranya dari luar seperti dari Johor dan Patani contoh seperti Ali bin Kadhi
Haji Muhammad Patani, Lebai Ja`afar bin Zakariyya al-Fatani, manakala yang
datang dari Johor seperti Haji Muhammad Lapok.
(Shafie Abu Bakar, Institusi Shaykh Abdul Malik bin Abdullah
(Satu Corak Pengajian Tradisi Di Terengganu) Dan Kitab-Kitab Padanya,
Universiti Kebangsaan Malaysia, 1976/77: 186).
Manakala dari kalangan pelajar tempatan seperti Abdul Rahim
bin Abdul Rahman,, Muhammad Zain bin al-Marhum Haji Muhammad, Abdul Rahman bin
Abdul Rauf Dungun, Muhammad Salih bin `Uthman, Haji Abdullah bin Muhammad, Haji
Ismail bin Haji Muhammad Zain Beladau, Haji Abdul Qadir bin Haji Musa, Haji
Idris Pulau Manis, Muhammad bin Haji Ismail dan Umar bin Haji Idris. (Shafie
Abu Bakar, Institusi Shaykh Abdul Malik bin Abdullah), hlm. 189-190).
Kegiatan menyalin kitab-kitab pada zaman tradisi tidak hanya
berlaku di Makkah, tetapi juga di pusat-pusat pengajian tempatan. Nama-nama di
atas didapati dari catatan yang terdapat pada kitab yang setengahnya di salin
oleh mereka. Mereka mampu menggunakan peralatan tempatan, bahkan mampu menghasilkan
dakwat bagi kegunaan tempatan. Untuk menulis khat secara baik antaranya
digunakan batang pakis resam dan juga dari buluh. Terdapat catatan bagaimana
membuat dakwat:
``Bab pada menyatakan menyukat air dakwat. Pertama cuka yang
masam lagi jernih, jikalau hendak dibuat dia, jikalau cuka itu secupak, maka
ambil tembikar kawah empat keping, kemudian maka rendam barang tiga malam,
kemudian jemur sekali, kemudian ditaruh barang tiga malam pula, sudah jemur
sehari kira-kira surut bahagi tiga, hilang dua bahagi, tinggal lagi sebahagian,
barangkali hendak dijemur, siring buangkan keladaknya, sudah cuba suratkan,
barangkali kembang atau pencah (pecah), tiada baik. Maka adalah tembikar kawah
itu jangan kurang daripada besar tapak tangan daripada sekeping, sekeping,
jikalau lebih tiada mengapa. Tamat al-kalam.
(Shafie Abu Bakar, Prsaka Bil. VII, hlm. 42 – 43).
Hasil dari pengajian dan kegiatan menulis, maka pada zaman
tradisi ramai daripada rakyat negeri Terangganu yang pandai mengaji Qur`an,
membaca dan menulis. Dalam tempoh yang sama Abdullah bin Abdul Kadir Munshi
pernah melawat ke Terengganu dan menggambarkan kegiatan belajar, membaca dan
menulis. Catatnya:
``Shahadan dalam negeri Terengganu itu tiadalah tempat orang
mengajar bahasa Melayu, melainkan ada enam tujuh anak-anak dalam satu-satu
rumah mengaji Qur`an sahaja …
Tetapi adalah sedikit orang dalam antara mereka itu yang pandai
menulis, lagi pun bagus bekas tangannya menulis `Arab seperti Qur`an dan
kitab-kitab bahasa `Arab, maka jarang yang dalam bahasa Melayu. Maka sebab itu
kebanyakan terpuji Qur`an Terengganu itu dalam negeri lain-lain. Shahadan di
antara mereka itu adalah dua bahagi yang tiada tahu mengaji, dan sebahagi yang
tahu, dan empat bahagi yang tiada tahu membaca surat Melayu, dan sebahagi yang tahu.``
(Abdullah bin Abdul Kadir Munshi, Kesah Pelayaran Abdullah, Malaysia
Publications Limited, Singapura, 1965: 32-33).
Dari gambaran Abdullah ini, walaupun kemampuan rakyat
Terengganu pada zaman tradisi itu tidak begitu ramai yang pandai menulis dan
membaca Melayu, tapi ramai yang menulis kitab Arab, walau apapun dalam konteks
zaman tradisi Terengganu terkedepan dari segi membaca al-Qur`an, menulis khat
yang cantik dan menyalin kitab-kitab `Arab di samping jawi, meskipun amat
kurang sebagai pengarang.
Sekian
No comments:
Post a Comment