BBB, 26 Syawal 1434 = 02 September 2013 (Isnin):
Negeri Terengganu adalah salah sebuah negeri tua di
Semenanjung Tanah Melayu. Terdapat tinggalan-tinggalan peralatan purba Zaman
Batu Baru, di Batu Tuk Bidan, Gunung Bewah di Hulu Terengganu (Rombongan Kajian
pada 19 Julai 1976). Pada 24.10.1964 diketemui (oleh En. Ali Abdullah) Gendang
Dong Song di Batu Buruk, Kuala Terengganu (Haji Muhammad Saleh Bin Haji Awang,
Terengganu Dari Bentuk Sejarah, Utusan Publications & Distributors, Kuala
Lumpur, 1978: 14 - 17). Ptolemy seorang ahli geography Greek pada tahun 150
Masihi mencatat dalam peta lakar di Semenanjung Emas, iaitu Tanah Melayu
(Golden Khersonese) dua tempat di Terengganu satu sebagai Kole yang dijangka
dimaksudkan sebagai Kuala Kemaman dan sebuah lagi Perimula yang dijangka
dimaksudkan di Kuala Sungai Terengganu (Haji Buyong Adil, Sejarah Terengganu,
Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1974: 5 – 6).
Sebagaimana pada zaman tradisi penempatan masyarakat tradisi
berlaku di kuala-kuala sungai dan ke hulunya. Demikianlah juga sungai di
Terengganu, terutama Sungai Terengganu ke hulunya (Hulu Terengganu dari kuala
hingga ke hulunya merupakan antara kawasan penempatan terawal). Di sungai ini
berlaku kegiatan ekonomi dan perniagaan, bersifat tempatan dan juga dari luar.
Mereka datang berlayar menyusuri Sungai Terengganu ke Hulunya. Demikianlah di
dalam buku Sejarah Cina berjudul `Ling-wai Tai-ta` (1178M.) dikarang oleh Cao Cu-fei
menyebut di dalam bukun itu tentang sebuah tempat yang dikenali sebagai Foloan
yang dimaksudkan ialah Kuala Berang. Pengaruh
Hindu-Buddha terdapat di sana
dalam mana ada upacara tahunan (bulan enam) mengarak Patung Buddha daripada
gangsa berhias emas diiringi bunyi-bunyian serta memukul dandi (cymbal) sebagai
mengingati hari lahir Buddha. Dikatakan saudagar-saudagar bangsa asing turut
mengambil bahagian dalam perarakan.
Keluaran Foloan yang menjadi tarikan pedagang-pedagang ialah
`su` dan `can`, iaitu jenis kayu gaharu dan laka, gading dan lain-lain yang
ditukar dengan emas, perak, proselin, besi, bahan-bahan membuat barnis, arak,
beras, gula dan gandum. Dikatakan setiap tahun Foloan menghantar ufti kepada kerajaan San-fo-cih (Seriwijaya).
Disebut bahawa Foloan adalah berjiran dengan Peng-heng (Pahang), Trang-yanu
(Terengganu dan Ca-lan-tan (Kelantan) dan negeri-negeri itu bersamaan keadaannya.
Catatan lain daripada buku `Ling-wai Tai-ta`(1178) karangan Cao Cu-fei, ialah buku
Cu-fan-cih (1226) karangan Cao Ju-kua, dan ``Tao-I Cih-leo``(1349) karangan Wang
Ta-yuan yang menunjukkan Foloan adalah sebuah negeri yang penting sezaman
dengan kerajaan San-fo-cih (Seriwijaya). (Haji Buyung Adil, 1974: 6-8).
Suasana budaya dan keagamaan pada zaman lama ini sama dengan
apa yang berlaku pada zaman pemerintahan kerajaan Seriwijaya di Sumatera pada
abad ke 12 dalam mana Sumatera menjadi Pusat keagamaan Hindu-Buddha yang
menjadi singgahan pelajar-pelajar untuk belajar seperti dilakukan oleh I-Ching
pelajar dari Cina singgah menuntut di Sumatera sebelum ke Nalanda di India.
Tapi menurut Syed Naguib, pendakwah-pendakwah Buddha, bukan dari penduduk asli
Sumatera, tetapi datang dari India
untuk antaranya bersemadi di Sumatera. Hujah Naguib bahawa tidak ada tokoh
pemikir Melayu-Hindu-Buddha yang terkenal dalam sejarah agama tersebut di
Sumatera. Mereka lebih terpengaruh dan lebih berkemampuan mengungkapkan
kebolehan di dalam bidang seni seperti pengukiran patung-patung yang terdapat
di Bukit Seguntang dan Borobudur di Jawa. Lantaran itu seni berunsur Hindu-Buddha
jauh lebih hebat di Sumatera, Jawa dan Bali dari di India . Keunggulan seni Hindu-Buddha
di India tidak dapat menandingi Seni Hindu-Buddha di Indonesia.
(Al-Attas, Syed Naguib, Preliminary Statement On A General
Theory of The Islamization of The Malay-Indonesian Archipelago, Dewan Bahasa
dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1969: 4).
Sumatera adalah sebagai jalan perantaraan yang menghubungkan
India
dengan Cina. Pengaruh India dan Cina mendominasi Alam Melayu sejak abad ke 8 ke
abad 12, tetapi dengan munculnya Agama Islam dan berkembang pesat mulai abad ke
8M., terutama pada zaman Kerajaan Abbasiah (Abad k8 – 13M), maka komunikasi
umat Islam mula terbuka ke Timur Jauh. Peniaga-peniaga Islam datang melalui
Kepulauan Melayu untuk ke Cina. Mulai awal abad 12M. terdapat catatan-catatan
seperti Hikayat Aceh pendakwah datang
mendakwah Islam di utara Sumatera kira 506H./1112M. Pendakwah tersebut
ialah Syeikh Abdullah Arif, manakala Hikayat Raja-Raja Pasai menyebut Sharif
Makkah menghantar Sheikh Ismail mendakwah penduduk Utara Sumatera sekitar abad ke 7H,/13M. – termasuk
ke Perlak dan Samudera yang telah menerima Islam 682/1282. Sultan pertama
menerima Islam ialah Sultan Malikus Saleh (1292).
(Al-Attas, Syed
Naguib, Preliminary Statement …1969: 11-12).
Menurut Mas`udi menyatakan (265H/877M.) penguasaan peniaga-peniaga dari Asia Barat menyebabkan
berlakunya pemberontakan Tani di Khanfu (Canton) Cina kerana penduduk tempatan
tidak berpuashati di atas monopoli peniaga-peniaga Islam (Arab dan Parsi),
lantaran itu peniaga-peniaga mengalih perhatian mereka di kawasan Kepulauan
Melayu dan berlaku kegiatan dakwah sebagaimana berlaku di Sumatera di atas
(Al-Attas, Syed Naguib, Preliminary Statement..., 1969: 11). Kerancakan dakwah
bertambah selepas keruntuhan Baghdad
(1258M.) di tangan Hulagu. Kalangan ulama keluar merantau dan berdakwah
termasuk ke Alam Melayu, bahkan dikatakan seorang pemerintah yang berketurunan
dari kesultanan di Baghdad
meninggal di Sumatera.
Trengganu yang mengalamai nasib sejarah yang sama dengan
Pasai yang sebelumnya dipengaruhi Hindu-Buddha, turut sama menerima pendakwah
Islam pada zaman pemerintahan Raja Mandalika di awal abad ke 14M. Hubungan
dagang berlaku dengan Pasai pada masa tersebut. Bahkan terdapat perkampungan
Pasai di Hulu Terengganu termasuk kuburan-kuburan mereka. Adalah dijangka
hubungan keagamaan juga berlaku dalam mana kedua-dua negeri menerima Islam
dalam jangka hampir bersamaan. Terengganu dijangka menerima Islam lebih awal
dari tarikh pada Batu Bersurat. Kerana dari segi logiknya sebelum penguasaan tulisan,
sudah berlaku pembelajaran terhadap agama Islam dan tulisan Jawi sebelumnya.
Ini bererti penerimaan Islam di Pasai dan Terengganu berlaku dari kesan
gelombang dakwah dalam masa yang lebihkurang sama antara Pasai dan Terengganu.
Tarikh pada Batu Bersurat (4 Rajab 702H/22 Februari 1303M.) adalah tarikh
perisytiharan.
Apa yang menarik, berlainan dengan situasi zaman
Hindu-Buddha kehadiran agama Islam baik di Pasai dan juga di Terengganu,
diikuti dengan perkembangan pengajian dan keilmuan, begitulah berlaku di Pasai
yang disambung oleh Aceh, demikianlah juga berlaku di Terengganu, penerimaan
Islam menggerakkan tradisi pembelajaran, keilmuan dan persuratan.
Perkembangan Persuratan di Terengganu pada zaman tradisi
dapat dipecahkan kepada tiga zaman, iaitu:
1) Zaman
Batu Bersurat
2) Permulaan
Pengajian Pondok
3) Sebelum
Campur tangan Barat
Sekian.
No comments:
Post a Comment