BBB, 19 Zulkaedah 1434 = 25 September 2013 (Rabu):
Mengenai Raudat al`Ulama` sebagai sebuah karya sastera
Islam, tidak dapat dinafikan ianya adalah contoh sebuah karya sastera Islam
yang kukuh. Jika dilihat pada pendapat tentang, apa dia sastera Islam, maka
Raudat al-`Ulama lebih dari syarat dan ciri-ciri sastera Islam. Kita ambil dari
berbagai pendapat. Misalnya Yusof Zaky Yaakob berpendapat, Sastera Islam ialah
sastera yang mengandungi unsur dakwah, pendapat Shahnon, bahawa Sastera Islam
ialah Sastera kerana Allah berhikmat untuk manusia sejagat, Muhammad Uthman
El-Muhammady melihatnya Sastera Islam sebagai karya seni muqaddas (suci), manakala
Dr. Kamal Hassan berpendapat sastera Islamiah sastera yang dilahirkan oleh
penulis yang komited dengan pandangan hidup Islam dan sistem nilainya dan Dr.
Ismail Ibrahim berpendapat sastera Islam ialah sastera berasaskan tauhid.
(Kesusasteraan Melayu dan Islam, Sarjana Enterprise, Kuala
Lumpur, 1980: 44).
Sebenarnya semua kriteria di atas baik dilihat dari
pengarang, kandungan dan tujuan karya dikarang wujud di dalam Raudat
al-`Ulama`. Karya dihasilkan oleh ulama yang memahami Islam dan komited dengan
keilmuan, pendidikan dan dakwah yang terpancar dari jiwa yang kukuh dengan pegangan
akidah tauhid.
Raudat al-`Ulama dikarang bertujuan untuk mengukuhkan Islam
sebagaimana dibicarakan pada bab awal daripada 19 bab ialah mengenai Fadilah
`La ilaha illa Allah yang diibaratkan sebagai kota bagi mereka yang berada didalamnya
(maksud Hadith). Kalimah syahadat tidak dapat dipisahkan selepas kepercayaan
kepada Allah, ialah pengakuan Nabi Muhammad Pesuruh Allah. Dari segi kecintaan
terhadap Rasulullah s.a.w. menurut Anas bin Malik, Rasulullah menerima maklumat
dari Jibril, bahawa sesiapa yang bersalawat ke atas Rasul sekali akan menerima
ganjaran sepuluh kali ganda. Anas bin Malik juga menceritakan yang Rasulullah
s.a.w. menyatakan tiada daripada dua orang Islam, melainkan mereka bersalam dengan bersalawat ke atas Nabi, maka
diampunkan dosanya (Olahan dari Hadith). Budaya ini menjadi budaya pergaulan
masyarakat Islam dengan bersalawat kepada Nabi bila bertemu dan bersalam yang
mengukuhkan ukhuwwah di dalam Islam itu sendiri, Dengan riwayat-riwayat secara
bercerita ini sudah cukup memenuhi karya yang diperlukan di dalam sastera Islam.
Cerita-cerita yang diistilah sebagai cetra atau certera di
dalam Raudat al-`Ulama` begitu banyak, lantaran dalam setiap bab diselitkan
dengan beberapa cetera yang releven dengan bab-bab yang diperkatakan. Di bawah
hanya dibawa tiga cetera yang dapat memperlihatkan kandungan cetera yang begitu
tinggi dengan nilai Islam dan ciri sastera Islam.
Di dalam Raudah al-`Ulama` diceritakan antaranya mengenai
kesabaran di dalam bab mengenai `Sabar` bahawa antara mereka yang berhijrah ke
Madinah terselit cetera bagaimana Abu Jahal menyekat Bilal, Habbab, Yasir dan
Ammar daripada berhijrah. Mereka diseksa oleh Abu Jahal ini menjadi contoh
kekuatan iman ummah berdepan dengan kekejaman musuh – Abu Jahal di dalam
sejarah umat Islam adalah berwatak musuh. Cerita tentang penyeksaan terhadap
Bilal dikreatifkan oleh pengarang:
``Cetera daripada Abu Bakar al-Siqqiq radiyallahu `anhu, seorang lelaki bernama Umayyah anak Hak Jamji
nama benuanya terlalu artawan ia dan ada baginya menyembah berhala dan
sahayanya dua belas orang, maka tiada dikasihinya dari sahaya seorang jua pun yang terlebih daripada Bilal,
maka ada ia disuruhnya mepohon berhala, sungguhpun demikian Bilal itu tiada
disembah berhala; sediakala ia sujud akan Allah juga, maka disebatnya dalam
sujud itu. Maka sampai khabarnya kepada Rasulullah salla Allah `alayhi wa
sallam, terlalu sukacita Rasulullah mendengar khabar demikian itu, maka
didengar tahanan, Umayyah peri ianya menyembah Allah Tuhan Muhammad, maka
katanya akan dia, ``Hai Bilal Tuhankukah yang engkau sembah atau Tuhan
Muhammadkah ? Maka sahut Bilal, ``Sanya tiada harus disembah lain daripada
Allah Yang Maha Besar itu Tuhan Muhammad yang menjadikan tujuh langit dan tujuh
bumi dan menjadikan antara keduanya``, serta didengarnya kata Bilal itu demikian,
maka bangkit ia serta memalunya akan
Bilal dan diseksanya dengan bagai-bagai
seksanya. Apabila sangat panas dijemurkannya ia dengan ditelanjanginya tubuhnya
dan dibubuhnya minyak zaitun pada tubuhnya, maka didirikannya pada kersik yang
hangat, maka disuruhnya helakan kepada segala kanak-kanak, tatkala dirasanya
panas matahari dan hangat kersik itu, maka disebutnya Ahad ! Maka kata Abu
Bakar. Pada suatu hari pergi ia kepada Umayyah, maka kulihat Bilal itu
diseksanya dengan bagai-bagai seksa, maka kataku,`` Hai Umayyah, Berapa
lamanya kau seksa ini?`` Maka sahut
Umayyah, ``Apa pedulimu bertanya kerana sahayaku, kutebus dengan artaku,
seharusnya aku menyeksa dia.`` Maka kataku akan dia, ``Beroleh kebajikan bagimu
menyeksa hamba Allah ini yang menyebut La ilaha illa Allah Muhammad Rasul
Allah.`` Maka Abu Bakar bergheran-gheranlah kami akan dia sebab menegahkan menyiksa
Bilal itu, maka kataku akan dia buatku tebus seorang ia dengan sahaya laki-laki
yang putih itu. Maka jawabnya, ``Sepuluh tahil dirham,`` maka kataku akan dia,
belilah kutebus darimu lima
puluh tahil dirham dengan seorang sahaya laki-laki yang putih itu. Maka kata
Umayyah akan dia, ``Ngapa bahana, maka engkau perbesarkan harganya sekian, jikalau ku berkehendak
seemas dirham pun nescaya kujuallah padamu``, maka kataku akan dia, ``Ngapa kau
marahkan sekian bahana, jika kuhargakan
dengan barang ada milikku sekalian kutebus jua daripadamu. (Akhirnya Bilal
dimerdehekakan).
Kreativiti Tentang Cerita Asiah dengan Firaun:
Cetera daripada
Muhammad Anak Ka`b Fardi nama Benuanya, katanya diceterakan kepada kami seorang
perempuan bernama Asiah isteri Firaun ada ia Islam lagi pertapa dibunyikannya
Islamnya daripada Firaun dan daripada kaumnya tiada pernah Firaun setubuh
dengan dia, apabila hendak setubuh maka gantikan Allah dengan syaitan, pada
hati Firaun itu Asiah yang setubuh dengan dia, Sesungguhnya Asiah serta bikirnya ke akhirat Nabi kita Muhammad
Rasulullah mengambil bikirnya dalam syurga, ialah akan isteri Rasulullah di
dalam syurga. Sungguhnya adalah hal ehwal Asiah itu berbagai-bagai kesakitan
daripada Firaun menyuruh dia meninggalkan agamanya, tiada jua ia mau, demikian
ditandanya orang yang berbahagia serta
kurnia Allah akan dia. Maka pada suatu hari Asiah duduk serta kemenakannya
bernama Mashitah anak Firaun daripada isteri yang lain, maka disisiri Asiah
akan dia, takdir Allah Ta`ala gugur sisir itu daripada tangan Asiah, maka
tatkala diambil Asiah sisir itu disebutnya `Bismillah`seperti adat segala
Islam, tatkala mengambil barang sesuatu menyebut `Bismillah`, demikianlah ia
pun, maka serta dilihat Mashitah pekerjaan demikian itu, katanya, `` Hai Asiah,
Adakah Tuhanmu lain daripada bapaku Firaun itu,`` maka sahut Asiah sanya bapamu
Firaun itupun hamba Allah kerana tiada
Tuhan lain hanya Yang Esa yang Allah keras murkanya iaitu Tuhan Musa alayhi al-salam.`` Serta
didengar Mashitah katanya demikian, maka pergi ia segera kepada bapanya, maka
diceterakannya kepada bapanya segala barang kata Asiah dan segala pekerjaan,
maka amarah Firaun kepada Asiah, maka dijabatnya akan dia katanya, `` Sungguh
engkau bertuhan lain daripadaku; maka tiada kuubah i`tiqadmu kubunuh engkau.``
Maka tiada jua ia mahu mengubah katanya dan tiadalah didengar katanya. (Berterusan dengan cerita
dengan Nabi Musa).
3) Lailat
al-Qadr:
Sebermula Qur`an pun diturunkan Allah sekaliannya pada malam
Qadr ke langit dunia, maka dari sana
dibawa Jibrail kepada Rasulullah suatu ayat dan dua ayat dan tiga ayat. Adapun
setengah mengatakan tatkala diturunkan Allah Qur`an kepada Rasulullah berkata
segala kafir Quraysh, adapun kami tiada percaya akan Qur`an itu kerana empat
perkara:
Pertama: Kami tiada percaya mengapa tiada diturunkan Qur`an kepada sudah seorang daripada dua
orang yang besar-besar Penghulu segala kaum, iaitu Abu Jahal dan Walid anak
Mughirah, mengapa maka diturunkan kepada Muhammad, kerana ia terlalu faqir
daripada segala Quraysh, bahawa orang dua itu terlalu kaya, maka diturunkan
firman Allah akan menolakkan kata mereka itu demikian bunyinya: (al-Zukhruf, 43:32)
Ertinya: Mereka itulah kuasa membahagikan rahmat Tuhanmu
yang Muhammad.
Kedua: Perkara mereka itu ngapa tiada diturunkan Qur`an kepada Muhammad sekalian jua, maka diturunkan firman Allah menolakkan
kata mereka itu demikian bunyinya: (al-Furqan, 35:32)
Ertinya: Demikianlah diturunkan Qur`an itu dengan menyatakan
segala mu`min supaya menetapkan yaqinmu dan kami bacakan kepada kamu dengan
sempurna peringan baca.
Ketiga: Perkara kata mereka itu diturunkan Allah Qur`an akan
menyuruhkan berbuat suatu pekerjaan, maka diturunkannya demikian itu dengan
ayat yang lain daripada dahulu itu, maka diturunkan firman Allah Ta`ala menolakkan kata itu demikian bunyinya
(al-Nahl, 16:101):
Ertinya: Sesekali itu kami jua menugerahi ayat akan ganti
suatu bahawa Kami mengetahui segala sesuatu
demi yang kami turunkan.
Keempat: Kata mereka itu ngapa mulanya Qur`an diturunkan
Allah pada malam , tiada pada siang seperti firman Allah (al-Qadr, 97:1)
Yakni seperti firman Allah Ta`ala, bahawa Kami turunkan
Qur`an pada malam yang banyak berkat.
Suatu firman Allah Ta`ala, bahawa Kami menolakkan kata
mereka itu. Adapun Malam Qadar terbaik daripada seribu bulan, yakni berbuat
kebaktian pada Malam Qadar itu. Maka akan umat Muhammad Rasulullah s. terbaik
mereka itu daripada segala kebaktian umat Nabi yang lain yang berbuat bakti
mereka itu seribu bulan. Kata setengah erti
Khairun min alfi shahr – Yakni diturunkan rahmat pada Malam
Qadar terbaik dan terbanyak daripada rahmat dalam seribu bulan. Demikianlah diberi
Allah rahmat pada malam itu akan segala hambanya yang berdosa.
Masalah yang dihadapi seperti dalam karya Raudat al-`Ulama`
dan karya-karya yang seumpamanya, ialah penggunaan kebebasan imaginasi dalam
sastera (poetic Licence) hingga kepada peringkat yang boleh mengelirukan.
Misalnya penghuraian terhadap firman Allah hingga ke peringkat seolah-olah Allah
berdialog dengan hamba biasa atau dialog Nabi dengan seseorang yang melibatkan
– adakah ianya bersifat Hadith atau olahan pengarang berdasarkan imaginasi
pengarang. Ini berlaku pada tempat-tempat tertentu di dalam Raudat al-`Ulama`,
tetapi memikirkan bahawa pengarang menterjemah atau menyadur dari karangan
asal, maka ianya bukan tindakan penterjemah atau penyadur, tetapi pengarang
asal. Lantaran itu apa yang diperturunkan mungkin didasarkan kepada
tulisan-tulisan, tafsir atau huraian dari pendapat-pendapat tertentu yang mempunyai
asas yang memerlukan kepada penyelidikan.
Di dalam hal ini, menulis berhubung dengan soal agama Islam yang
melibatkan al-Qur`an, hadith atau hukum hakam keislaman, penulis perlu teliti
di dalam penulisan agar tidak melanggar batas-batas keislaman sehingga tidak
berlaku kesilapan atau kekeliruan. Berhubung dengan hal ini Penulis masih ingat
bahawa sebelum melancarkan peraduan menulis novel Anugerah Darul Iman I pada 20
April 1981 dan Anugerah Darul Iman II, pada 4 November 1987, anjuran Persatuan
Penulis Terengganu (PELITA) di taja Kerajaan Negeri Terengganu dengan kerjasama
Gapena dan Dewan Bahasa dan Pustaka, maka Penulis sebagai Panel bersama telah
beberapa kali bermesyuarat bersama AJK, bahkan membentangkan kertaskerja
tentang garis panduan di dalam menulis novel berunsur Islam. Lantaran itu
lahirlah novel pemenang utama seperti Novel KuIngin Kasihmu (lupa pengarang) dan
Fajar Di Hujung Malam (Hasan Ali). Setakat ini penghasilan karya-karya
berkenaan tidak menimbulkan kontroversi.
Penulisan kreatif adalah satu dari pendekatan dakwah melalui
penulisan di dalam Islam seperti Raudat al-`Ulama` oleh Abdul Jamal Beladau
pada zaman tradisi dan seperti Fajar Di Hujung Malam oleh Hasan Ali pada zaman
moden. Namun menulis karya kreatif mengenai Islam menuntut ketelitian dari
penulis agar tidak berlaku kesilapan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment