BBB, 11 Zulkaedah 1434 = 17 September 2013 (Selasa):
Shaykh Abdul Malik bin Abdullah memilih Kampung Pulau Manis
sebagai tempat kediaman tetapnya yang menjadikan beliau dengan kealimannya
lebih dikenali dengan panggilan `Tuk Pulau Manis`. Di Pulau Manis beliau
mendirikan Pondok Pengajian yang berasaskan Masjid yang didirikan bagi
keperluan pengajaran dan pelajar-pelajar datang mendiami keliling masjid
menjadikannya sebagai Pengajian Pondok.
Shaykh Abdul Malik Bin Abdullah tidak saja mengajar di
Kampung Pulau Manis, tetapi juga memberi khidmat pengajaran kepada
pelajar-pelajar di tempat lain seperti di Kuala Terengganu dengan mengunjungi
tempat-tempat pengajaran, biasanya berasaskan masjid atau surau. Beliau juga
membantu pihak pentadbiran di dalam mengeluarkan hukum hakam berasaskan Islam.
Pengajaran beliau melibatkan berbagai-bagai bidang ilmu pengetahuan, terutama
usuluddin, fiqh dan tasawuf. Kitab yang paling terkenal yang digunakan di dalam
pengajarannya ialah Kitab Hikam Melayu (HM). Tetapi kitab ini agak tinggi
pembicaraan dan hanya sesuai bagi mereka yang mempunyai asas yang kukuh dari
segi ilmu keagamaan, khususnya tasawuf.
Dalam konteks zaman Shaykh Abdul Malik, iaitu akhir abad ke
17 dan awal abad ke 18, penduduk relatifnya masih sedikit. Bagi sesetengah
kampung agak sukar untuk mendapatkan jumlah 40 orang lelaki bagi mendirikan solat
Jumaat menurut Mazhab Shafie. Bagi mengatasai masalah agar kampung-kampung
tidak meninggalkan solat Jumaat, Shaykh Abdul Malik bin Abdullah mengarang
kitab panduan bagi mendirikan solat Jumaat. Kitab ini diberi judul:
Kitab Adabu`l- Mu`dhini fi`l-`Amali`l- Muhsini
Bererti: Kitab Adab Yang Mengizinkan Pada Amalan Yang Sopan
Kitab Jawi ini lebih dikenali dengan nama ringkasnya, iaitu
Kitab Naql kerana kandungannya merupakan Naql (ambilan, salinan) dari berbagai
pendapat.
Pada bahagian atas, kanan bagi halaman permulaan bagi kitab
ini tercatat:
`Naql Ini Daripada Shaykh Kami Datuk Pulau Manis Ibn Abdillah
Jawi Afa Allah `anhu.
Pada permulaan kitab ini selepas basmalah dan salawat ke
atas Nabi dicatatkan:
``Telah berkata Shaykh Jalaluddin as-Sayuti yang di dalam
kitab karangannya yang bernama `Dau`u
as-Syam`ah`:
Bilangan yang sah dengan dia sembahyang Jumaat atas empat
belas qawl: bermula dari 2, 3, 4, 7, 9, 12, 13, 20, 30, 40, 40 + Imam, 50, 80,
Banyak (Tiada hingga banyaknya).
Tiap satu diberi hujah dan pendapat-pendapat yang
menyokongnya. Tetapi pengarang (Shaykh Abdul Malik) berpendapat:
``Adapun bagi Qawl Jadid bagi Imam Shafie itu tiada sah
sembahyang Juma`at itu melainkan dengan empat puluh laki-laki yang sempurna.
Maka dikehendak dengan sempurna itu laki-laki merdeheka lagi aqil baligh, lagi
tetap mereka itu di dalam dusun atau negeri itu pada ketika sejuk dan pada
ketika panas. Maka adalah persandaran qawl ini daripada diriwayatkan orang
daripada Abdullah anak `Utbah adalah ia berkata:
Kullu qaryatin fiha arba`un rajulan fa `alayhim al-Jumu`ah
Ertinya tiap-tiap dusun yang ada di dalamnya itu empat puluh
laki-laki, maka wajiblah atas mereka itu sembahyang Juma`at.
(Shafie Abu Bakar, Shaykh Abdul Malik Ibn Abdillah (Tuk
Pulau Manis) `Ulama` Sezaman Dengan Shaykh `Abdul Rauf Singkel Dalam Konteks
Pengislaman Terengganu, Institut Bahasa, Kesusasteraan Dan Kebudayaan Melayu,
Universiti Kebangsaan Malaysia, 1973/74:hlm. 5 lampiran).
Tetapi di dalam konteks zaman tradisi untuk memenuhi jumlah
40 jamaah bagi solat Juma`at agak sukar, maka digunakan Qawl Qadim bagi Imam
Shafie yang membolehkan solat Jumaat kurang daripada 40 orang tapi sunat
mengerjakan solat Zohor selepas solat Jumaat. Pendapat ini dipindahkan daripada
Shaykh Ahmad al-Qushashi (Guru Shaykh Abdul Ruf Singkel di Madinah) daripada
kitabnya yang berjudul: Munyatu Ahli al-Wara` fi `Adadi Man Yasihhu bihim al-Juma`ut … Ertinya:
Apabila berhimpunlah empat orang laki-laki daripada segala
orang yang sempurna di dalam suatu dusun, maka dirikanlah sembahyang Juma`at
pada Qawl Qadim dan sembahyangkan zohor kemudian pula kerana menilik kepada
ketiadaan tahqiq syarat wajib sembahyang Jumaat pada Qawl Jadid, maka tiada
ada pekerjaan yang demikian itu
beranjakkan ibadat itu sia-sia, tetapi adalah demikian itu daripada
memeliharakan yang disuruhkan syara` dan tiap-tiap yang samar yang dahulu itulah
lepas hutang yang diwajibkan Allah Ta`ala mengerjakan dia. Wllahu a`lam. Maka
adanya mengulang sembahyang Zohor kemudian daripada Jumaat yang kurang daripada
empat puluh itu sunat kerana memeliharakan antara dua qawl bagi Imam Shafie
pada Qawl Jadid itu sah sembahyang itu dengan empat puluh orang yang sempurna
(Petikan dari Kitab Fatawa Karangan Shaykh Jalaluddin as-Sayuti). (Shafie Abu
Bakar, 1973/74: 6 lampiran).
Pengarang Shaykh Abdul Malik bin Abdullah menegaskan:
``Dan yang mengharuskan
membawa sembahyang Zohor kemudian daripada Jumaat yang kurang daripada
empat puluh itu kata Shaykh Ahmad
al-Qushashi di dalam kitab Munyati Ahli al-Wara` telah muwafakat di dalam kitab
yang besar-besar karangan Imam Nawawi di dalam kitab Tuhfat al-Muhtaj, dan di
dalam Nihayah dan Fathu al-Mujib dan Fathu al-Qarib Sharah Abu Shuja` dan
Minhaj al-Qawim dan Mahalli dan segala kitab bahasa Jawi yang karangkan oleh
Shaykh Nuruddin dan Shaykh Abdul Rauf di Negeri Aceh dan kitab Bahjatu al
Mahafil dan kitab Muhadhdhab dan Kitab al-Ghurawiyyah karangan Shaykh kami
Ibrahim bin Hassan Kurdi nama baytun – Makkah Madinah dan muwafakatlah segala
ulama yang besar-besar seperti Imam al-Ghazali dan Imam ar-Rafi`I dan Imam
An-Nawawi daripada segala ulama yang mengikut mereka itu akan Imam Shafie pada
Qawl Jadid, tiada mereka itu mengharuskan sembahyang Jumaat dengan kurang
daripada empat puluh orang laki-laki yang sempurna mereka itu, iaitu laki-laki
aqil baligh mereka itu lagi merdeheka lagi tetap mereka itu dalam suatu negeri
atau dalam satu dusun. Maka apabila tiada diperoleh segala syarat yang telah
tersebut itu, tiadalah mengharuskan
sembahyang Jumaat. Demikianlah tersebut di dalam segala kitab mereka
itu, pada hal mengikut mereka itu akan Shafie pada Qawl Jadid.`` (Shafie Abu
Bakar, 1973/74: 6-7 lampiran).
Dalam membicarakan hujah-hujah dan syarat-syarat kita
menemui maklumat tentang tokoh-tokoh ulama pada akhir abad ke 17 dan awal abad
ke 18. Bila membicarakan tentang taqlid, kalau mau menurut mazhab Hanafi atau
Maliki, maka hendaklah diketahui akan
syarat-syaratnya, jika tidak tahu hukum dan syarat-syarat maka tiada sah
sembahyang , kerana jatuh ia akan syak. Menurut Shaykh Abdul Malik pendapat ini
sepakat antara:
``Maka jika sembahyang syak itu tiadalah sah sembahyang itu.
Maka telah muwafakatlah Datuk Syed Abdullah dan segala syed yang lain dan Faqih
Abdul Qadir di Palembang dan Faqih Abdul Rahman di Batavi dan Faqih Abdul Samad
di Kedah dan Haji Ibrahim dan Tuk Haji Muhammad di Sebatan (Siantan ?) dan
fikrun hamba akan mengatakan tiada sah taqlidkan hanya mengetahui segala syarat
yang ditaqlidkan hanya ada suatu qawl yang mengatakan taqlid kepada Mazhab Abu
Hanifah yang kurang daripada empat puluh. Maka segala Datuk semuhanya itu
mengatakan tiada sah, kerana sebab sembahyang itu jatuh ia kepada syak, maka
bersalahan di negeri Keling dan Arab itu bercampur mazhab tiap-tiap tempat,
maka sahlah yang demikian itu kerana menghasilkan mazhab Jumaatnya, maka negeri
Melayu ini semuanya mazhab Shafie.`` (Shafie Abu Bakar, 1973/74: 14 lampiran.
Pengarang juga menyebutkan bahawa pendapat yang dikarang di
dalam Naqal ini dipersetujui oleh sahabat-sahabat Haji Abdul Malik yang tinggal
serumah semasa belajar di Makkah-Madinah dan juga disebutkan kehadiran beberapa
ulama di Terengganu. Kata pengarang:
``Maka tatkala datang Haji Muhammad Salleh ke negeri Jawi
ditanyakan Naql ini kepadanya, maka katanya perkataan ini sahih suatu pun tiada
diubahkan, lagi pula Raja Khatib beroleh satu Naql daripada Imam Fatawa
diperoleh daripada Syed Muhammad Angkawi pada menyatakan hukum sembahyang
Jumaat itu muwafakat jua dengan Haji Abdul Malik dan Haji Abdul Rauf dan Haji
Muhammad Salleh dan segala haji-haji yang duduk di rumah Tuan Haji Abdul Rauf
semuhanya mengatakan bahawa ia biasa melihat dan biasa mengerjakan sembahyang
Jumaat mengikut Qawl Qadim, lagi pula tatkala Raja Khatib pergi ke negeri
Terengganu pada masa membawa fira` a-ng-k-n Raja Terengganu itu, maka ia
membawa ini Naql yang diperoleh daripada Imam Fatawa pergi ditunjukkan kepada
segala Datuk-Datuk di negeri Terengganu, maka segala Datuk-Datuk semuhanya mengatakan
bahawa perkataan Naqal ini sahih suatu pun tiada diubahkannya akan salah suatu
daripada dua qawl itu, hanya dikatanya jika kehendaknya persukaran mendirikan
Qawl Jadid hendak dikerjakan sembahyang Jumaat mengikut Qawl Qadim jua. (Shafie
Abu Bakar, 1973/74:16-17 lampiran).
Masalah yang ditimbulkan, terutama pendapat Qawl Qadim dan
Qawl Jadid oleh kerana pada zaman tradisi sukar mendapat 40 lelaki sempurna
bagi mendirikan Jumaat, sedang kalau tidak didirikan Jumaat menghilangkan syiar
Islam. Petikan berikut mencerminkan keadan yang dihadapi:
``Dan termazkur di dalam kitab yang dinaqalkan oleh Nam Ban
daripada Lebai Abdul Mannan itu katanya, maka adalah sembahyang Jumaat dengan
memakai Qawl Jadid itu sangat picik lagi sukar diperoleh di dalam suatu dusun
itu laki-laki yang kamil empat puluh bilangan mereka itu, maka tatkala itu
tiadalah diperoleh berdirikan sembahyang Jumaat, maka menjadi rubuhlah agama
Islam. Maka adapun sekarang ada suatu jalan yang lain pula apabila tuan-tuan
sekalian hendaklah mendirikan sembahyang Jumaat dengan kurang daripada empat
puluh dan Qawl Qadim itu sahlah Jumaat itu.``
(Shafie Abu Bakar, 1973/74: 18 lampiran.
Shaykh Abdul Malik bin Abdullah (Tuk Pulau Manis) menyusun
risalah Naqal mengenai bilangan mendirikan solat Jumaat semata-mata bagi tujuan
mengatasi masalah bilangan mendirikan Jumaat. Dengan keperluan 40 orang lelaki
sempurna menurut Qawl Jadid Imam Shafie (Pendapat baharu Imam Shafie selepas
beliau berpindah ke Mesir) maka pada zaman tradisi sukar untuk mendapat jumlah
tersebut bagi mendirikan solat Jumaat, maka untuk mengelak dari `rubuh`nya
agama Islam boleh digunakan Qawl Qadim (sebelum berpindah ke Mesir) dengan
jumlah kurang daripada 40 hingga kepada empat orang, tetapi sunat diiringi
dengan solat Zuhur. Sebahagian daripada yang ditulis menurut Shaykh Abdul Malik
adalah dipetik dari karangan gurunya Shaykh Ibrahim bin Hasan al-Kurdi daripada
tulisannya ``Al-Jawab bi al-Ghurawiyyah li al-Masalah al-Jawi, maka kata Shaykh
Abdul Malik:
``Maka adalah Faqir yang hina ini, iaitu Haji Abdul Malik
dan menjawikan jua sekali-kali tiada ia membuat kata-kata. Maka barangsiapa
mungkir akan perkataan ini maka adalah ia mungkir akan segala pendita yang
tersebut di dalam Naql ini dan jangan sekali-kali siapa menyangkal bahawa Faqir
ini berbuat kata-kata dengan sendirinya, kerana ia orang Jawi. Tamat.
(Shafie Abu Bakar, 1973/74: 23 lampiran.
Sekian.
No comments:
Post a Comment