BBB, 01 Zulkaedah 1434 = 07 September 2013 (Sabtu):
Kita menganggap (PPPM 2013-2015) yang dilancarkan oleh
Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga selaku Menteri Pelajaran
Malaysia
adalah Rasional Perkembangan Pendidikan Semasa. PPPM yang dirangka sejak
setahun lepas tidaklah dapat dikatakan sebagai satu yang `Amat Istimewa`
terjelma dari genius gemblengan pemikiran pakar-pakar pendidikan semasa. Ilmu
adalah dinamik yang terus bertambah dan memerlukan kepada perubahan pendidikan
sesuai dengan keadaan dan keperluan semasa. Perubahan pendekatan sebenarnya
bukan baharu, ianya telah dilakukan sejak dari Penyata Razak, Rahman Talib,
Hussein Onn, Mahathir dan kini PPPM semasa Muhyiddin. Apa yang diharapkan ianya
bukan sekadar perubahan semata-mata kerana berlakunya perubahan pimpinan,
tetapi ada dinamika yang melonjakkan kualiti pendidikan di Malaysia .
Apakah yang ditawarkan oleh PPPM 2013 – 2025 ?
Tidak ada yang dapat kita katakan sebagai `Revolusi
Pendidikan Di Malaysia`, tetapi dapat kita katakan sekadar `Pengekalan dan
Penambahbaikan` semata-mata. Kita bersetuju antara intipati PPPM ialah menjamin
pendidikan bahasa etnik menurut Akta 1996 (Seksyen 28), tetapi pihak kerajaan
tidak berani menurut syor pakar-pakar akan perlu diwujud hanya satu aliran
persekolahan bagi kepentingan perpaduan tanpa menghalang pembelajaran
bahasa-bahasa etnik di dalam aliran tersebut. Ketidakberanian ini semata-mata
kerana perkiraan politik.
Sesuatu yang wajar, ialah penambahan waktu pembelajaran
bahasa Melayu, terutama di sekolah-sekolah bukan aliran kebangsaan, sebagaimana
wajar diberi penekanan terhadap bahasa Inggeris dan mewajibkan pelajar-pelajar
lulus bahasa berkenaan dalam peperiksaan SPM mulai 2016. Pembelajaran bahasa
ketiga juga digalakkan seperti bahasa Arab, Perancis dan lain-lain lantaran
bahasa Ilmu, Kadazan dan Dusun lantaran sebagai bahasa etnik. Tetapi apakah
mekanisme penggalakan disediakan ? Semua pelajar dikehendaki mengambil
matapelajaran agama Islam atau moral bagi membina akhlak dan nilai pelajar.
Sejauhmanakah pendekatan yang disediakan bagi menghadapi nilai dan situasi
masyarakat yang makin mencabar ?
Objektif utama bagi
PPPM seharusnya ialah `Membina Insan` yang antaranya berkemampuan berfikir pada
tahap tinggi. Bagi menjayakan hasrat murni ini perlu disempurnakan
keperluan-keperluan seperti jumlah guru-guru yang berkualiti, pentadbiran yang
cekap, Guru Besar dan Pengetua dilantik berdasarkan kecekapan, bukan dari segi
kelamaan kerja, infra-struktur dan peralatan yang sempurna, mendapat kerjasama
yang erat dari pihak PIBG dan juga kerjasama dari pihak pendidikan swasta.
Sekali lagi kita kira semua yang disebutkan adalah merupakan
keperluan dan rasional semasa bagi meningkatkan prestasi pendidikan yang
berkualiti tinggi. Kita nampak antara yang kurang diberi penekanan ialah
kurikulum pendidikan dan menghasilkan bahan keilmuan dan bacaan bagi peringkat
rendah dan menengah bagi memenuhi keperluan pembelajaran dikatakan berprestasi
tinggi berkenaan. Ada disebutkan bahawa guru-guru akan dipilih dari 30% lulusan
terbaik di pengajian tinggi, pemilihan calon guru-guru terbaik ini tidak
mencapai objektif terbaik, jika tidak disempurnakan dengan latihan terbaik
beserta dengan ganjaran yang baik yang meletakkan mereka ke tahap yang
dihormati masyarakat.
Perlu juga diberi perhatian tentang `Pendemokrasian` dari
segi pendidikan. Ini bukan saja mereka yang berkelayakan akan sama mendapat peluang,
tetapi konsep demokrasi juga bererti memberi peluang dan bantuan kepada yang
layak tetapi miskin, pertimbangan juga diberi kepada pelajar dari Sekolah yang
kekurangan peralatan dan kekurangan guru tapi menunjukkan prestasi yang baik,
perlu mendapat pembelaan, bahkan konsep demokrasi juga melibatkan pelajar yang
kurang cemerlang hendaklah disalurkan kepada aliran-aliran yang bersesuaian yang
dapat memberi manfaat bagi dirinya dan juga mesayarakat.
Menyebut tujuan pendidikan antaranya melahirkan
pelajar-pelajar mampu berfikir pada tahap tinggi, tetapi seharusnya tidak kepada maksud melahikan
pemikir, ilmuan, pencipta dan pereka sahaja, tetapi satu aspek yang penting
ialah melahirkan golongan karyawan yang kreatif mempunyai kemampuan seni yang
tinggi yang memberi identiti hasil dari kreativiti mereka seperti melahirkan
pujangga yang karyanya memberi kesan pada masyarakat, arkitek yang rekacipta
seninya dibanggakan, seniman yang hasil kerjanya disanjung, pejuang kemanusiaan
yang membela kemanusiaan dan terhadap alam sekitar, mereka tahu dan menyedarkan
masyarakat tentang nilai keindahan dan berusaha mengekalkannya, menjaga keaslian
dan keklasikan sesuatu yang dapat membentuk rasa kemanusiaan dan keharmonian
masyarakat dan sama berusaha mengekalkannya sebagai warisan generasi kini dan
akan datang, apa lagi jika warisan berkenaan bertaraf dunia dan sejagat.
PPPM harus sedar dan memberi perhatian terhadap pentingnya
nilai budaya murni yang harus dipupuk dan dikekalkan. Sedar atau tidak, bahawa
semua pihak hidup dalam lingkungan budaya, keluarga, masyarakat dan Negara.
Kita hidup selesa dalam aman damai adalah merupakan nilai budaya yang tidak
dapat dibeli dengan nilai material. Nilaikanlah keamanan yang kita kecapi dalam
Negara kita yang aman tenteram berbanding dengan Negara yang bergolak dengan
perang, berbunuh-bunuhan, persengkitaan kaum dan hilang nilai kemanusiaan. Sebab
itu pendidikan budaya, nilai kemanusiaan, seni dan kreativiti hendaklah
ditanamkan dalam pendidikan, agar masyarakat akan terus dapat menikmati
keamanan dan kebahagiaan.
Akhirnya PPPM juga haruslah mendidik pelajar dengan
kebebasan memberi pendapat dan ketelusan maklumat. Mereka tidak seharusnya
dikongkong dengan satu pendapat dan pandangan, tetapi digalakkan memberi
pendapat dan mengkritik secara wajar. Mereka juga perlu diajar mengenai
ketelusan dan kebenaran maklumat yang boleh dipersoalkan jika difikirkan tidak
wajar. PPPM haruslah membentuk pelajar tidak bersifat pasif, sebaliknya
digalakkan bersifat kritis.
Kurikulum dan Pembelajaran yang dibawa oleh PPPM hendaklah bertujuan melahirkan individu dan masyarakat
yang bersifat dinamik sebagai persediaan untuk menyambung pengajian kepada
peringkat yang lebih tinggi dan menghadapi gerbang dunia langit terbuka atau
terus berkhidmat di tengah masyarakat sebagai rakyat yang berjasa.
Sekian.
No comments:
Post a Comment