BBB, 17 Zulkaedah 1434 = 23 September 2013 (Isnin):
Melihat kepada kandungan Batu Bersurat Terengganu, kita
tidak dapat maklumat detail berhubung dengan pengajaran berkenaan akidah yang
dipegang mereka. Istilah Allah atau Tuhan belum digunakan, sebaliknya yang
digunakan bagi Tuhan, ialah Dewata Mulia Raya (ada sebutan Allah pada salawat
salla al-Allah a.w.s), tetapi tidak digunakan istilah ini pada tempat Dewata
Mulia Raya. Cuma dari segi pengukuhan aqidah disebut `Esa pada Dewata Mulia
Raya``. Adapun dari segi perundangan disebut berhubung dengan jual beli, hutang
piutang, penggunaan emas sebagai nilai matawang, hukuman ke atas mereka yang
mencuri dan berzina (lelaki, perempuan dan bujang), jenis hukuman – rotan dan
hembelang (rejam).
Bahan bersurat terawal dihasilkan di Terengganu ialah berhubung
dengan pegangan akidah dan amalan dari segi syariat, ialah apa yang digariskan
di dalam Kitab Kifayah yang membicarakan persoalan aqidah bagi satu pertiga
peringkat awal dan syariat selebihnya. Sesungguhnya panduan yang dihasilkan
pada akhir abad ke 17 dan awal abad ke 18 cukup bagi panduan masyarakat. Konsep
niat dan bilangan yang wajib didirikan Jumaat melengkapkan lagi panduan ibadat
bagi masyarakat umat. Adapun dari segi tasawuf seperti Hikam Melayu dan turut
diketahui tentang Ihya` Ulum al-Din, adalah dipelajari pada peringkat atasan.
Menyebut karya-karya yang dihasilkan oleh Shaykh Abdul Malik
bin Abdullah di dalam beberapa bidang disebutkan, tidak bererti kitab-kitab ini
saja digunakan. Kerana bagi guru-guru pada pengajian Shaykh Abdul Malik –
termasuk Shaykh Abdul Malik juga juga menggunakan kitab-kitab berbahasa Arab
yang disalinkan.
Berhubung dengan pengukuhan aliran Sunni di Alam Melayu,
diluar dari Terengganu yang turut mempengaruhi masyarakat umat, Shaykh Nuruddin
al-Raniri memaklumkan di dalam Bustan al-Salatin mengenai ramai ulama-ulama
Sunni datang ke Aceh sejak akhir abad ke 16M. Mereka ialah Shaykh Muhammad
Azhari bermazhab Shafie yang mengajar ilmu ma`qulat dan metafizik. (T.Iskandar,
Hamzah Fansuri, Dewan Bahasa, Jil IX,
Bil. 2, Februari 1965: 53). Ilmu ma`qulat (perbahasan bersifat akliah)
termasuklah usuluddin. Ilmu ini mensyaratkan seseorang yang hendak mempelajari
usuluddin harus memahami hukum akal, iaitu wajib, harus dan mustahil. Di dalam
perbahasan misalnya sifat-sifat Allah amat memerlukan kefahaman akal. Misalnya
memahami sifat-sifat Allah, membahaskannya dari segi dalil-dalil akli dan
naqli.
Dalam gelombang yang sama Shaykh Nuruddin al-Raniri juga
memaklumkan tentang Shaykh Abul- Khayr
ibn Shaykh Ibn Hajar yang mengajar ilmu fiqh dan tasawuf dan Shaykh Muhammad
Yamani yang mengajar ilmu usul di Aceh.
(T.Iskandar, Hamzah Fansuri,
Dewan Bahasa, Jilid IX, Bil. 2 Februari 1965: 53)
Juga dimaklumkan tentang kehadiran Shaykh Muhammad Jaylani
dari Gujerat (keluarga Shaykh Nuruddin) yang mengajar fiqh, usuluddin, mantiq dan
Balaghah (ma`ani, bayan dan badi`) juga tasawuf. Ini bermakna pengajian di Aceh
mencapai peringkat tinggi – termasuk mantiq yang diperlukan bagi pengajian,
terutama usuluddin yang banyak menggunakan akal dan logik. Begitu juga
pengajian bersifat sastera dan adabiyyah yang meningkatkan kemampuan berbahasa
dan bersastera. Kegiatan ini berlaku semasa pemerintahan Sultan Alauddin Riayat
Shah al-Sayyid al-Mukammil (966-1012H/1585-1604). Ketinggian pencapaian
pengajian dan pencapaian dari segi persuratan dapat dilihat pada masa tersebut
Bukhari al-Jauhari menghasilkan Taj al-Salatin kitab ketatanegaraan terpenting
di dalam bidang berkenaan di dalam bahasa Melayu.
Kehadiran tokoh-tokoh Sunni dan penghasilan karya-karya dari
satu segi dapat dilihat, bahawa pendukung-pendukung aliran Sunni cuba mengekang
perkembangan aliran Falsafah Wujudiyyah yang juga sedang berkembang di Aceh
yang diketua Hamzah Fansuri dan pendukungnya Shamsuddin al-Sumatrani.
Tokoh yang paling penting yang mengepalai penentangan
terhadap aliran Falsafah Wujudiyah ialah Nuruddin al-Raniri. Beliau adalah
ulama berketurunan Quraisy datang dari Gujerat ke Aceh. Sebelum ke Aceh beliau
telah belajar bahasa Melayu di Makkah dan berbahath mengenai aliran wahdatul
wujud dan menentangnya.
Nuruddin adalah pendukung faham Ithnainiyatul wujud atau
pendukung Sunni. Semasa di Aceh beliau mengarang banyak bidang termasuklha
Bustan al-Salatin sebuah kitab ketatanegaraan. Beberapa karangan Shaykh
Nuruddin dalam bidang usuluddin turut dipelajari di Pengajian Shaykh Abdul
Malik seperti Perbezaan Makhluq Dengan Khaliq bidang usuluddin yang
membicarakan sifat yang wajib bagi Allah (dibicarakan 13 sifat), Nurul Yaqin
tentang ma`rifat, tauhid, Iman dan Islam dan
Umur Dunia.
Shaykh Nuruddin al-Raniri terkenal sebagai ulama` fiqh yang
merupakan tokoh yang mula-mula mengarang kitab fiqh dalam bahasa Melayu yang
berjudul Sirat al-Mustaqim dikarang (1004H.). Setelah memuji Allah dan salawat
ke atas Rasulnya kata Pengarang:
``Sesungguhnya telah meminta daripadaku oleh seorang
sahabatku yang besar pada menghimpunkan suatu kitab pada menyatakan ilmu fiqh
atas mazhab Imam Shafie ridayallahu anhu menterjemahkan daripada bahasa Arab
kepada bahasa Jawi supaya beroleh munafaat barang siapa yang tiada mengetahui
bahasa Arab. Maka diperkenankan faqir yang muhtaj kepada Allah yang Maha Besar,
iaitu Shaykh Nuruddin namanya Muhammad Jaylani bin Ali bin Hasanji ibn Muhammad
Hamid nama bangsanya Shafie mazhabnya Raniri Negeri tempat kediamannya, serta
kurang ilmunya dan amalnya pada hal berpegang ia kepada Allah Ta`ala dan
dijadikannya kitab ini kerana tulus ikhlas bagi hadratnya lagi disampaikannya
kiranya pahalanya haluan kepada ruh Penghulu segala Nabi Allah dan segala Nabi
yang Rasul, iaitu Muhammad salla Allah alaihi wa sallam. Dan kunami kitab ini
dengan Sirat al Mustaqim dan lagi kupohonkan Allah Ta`ala Yang Maha Besar
barang beroleh manfaat kiranya dengan kitab ini seperti yang telah manfaat
dengan segala pohon kitab ini.``
Seterusnya Shaykh Nuruddin al-Rani menyebut sumber bagi
kitab Sirat al-Mustaqim, ``Seperti Kitab Mihaj al-Talibin bagi Imam Muhyiddin
Nawawi radiyallahu anhu dan seperti kitab Manhaj al-Tullab dengan sharahnya Fath
al-Wahhab bagi Shaykh al-Islam Abi Zakariyya Yahya Ansari radiyallahu anhu dan
seperti kitab Hidayat al-Muhtaj sharah bagi Mukhtasar Ibn Haj bagi Imam Shihab
al-Din Ahmad Shaykh Ibn Hajar Makki radiyallah `anhuma dan seperti kitab Anwar
bagi Imam Ardabili radiyallahu anhu, tetapi adalah faqir yang memeliharakan
qawl yang sahih lagi yang muwafaqat dengan daif dan seperti kitab Umdat
al-Salik bagi Imam al-Alim al-Fadil Ibn l-Qayb Mukhtasar Minhaj.
(Nuruddin ar-Raniri, Sirat al-Mustaqim, Tepi bagi Kitab
Sabil al-Muhtadin bagi Muhammad Arshad bin Abdullah al-Banjari, Maktabat Nur
al-Thaqafat al-Islamiyyat, Jakarta ,
tt.: 4-5).
Dari segi pendekatan kitab ini sebagaimana kitab-kitab fiqh
yang lain memulai pembicaraan mengenai Taharah dan berakhir dengan Haji dan
Qurban.
Karangan-karangan Nuruddin yang berhubung dengan aqidah dan
fiqh dan yang lain-lain mengukuh aliran Sunni di Alam Melayu.
Apa yang diusahakan oleh Nuruddin al-Raniri ini
diperkukuhkan oleh Shaykh Abdul Rauf Singkel, terutama dengan karangan-karangan
fiqhnya seperti Mir`at al-Tullab, Umdat al-Muhtajin, Kifayat al-Muhtajin dan
Tafsir Baydawi yang diterjemahnya mengukuhkan aliran Sunni di Alam Melayu.
Peranan guru-guru di Makkah dan di Madinah yang menjadi guru kepada Shaykh
Abdul Rauf Singkel seperti Shaykh Ahmad al-Qushashi dan guru bagi Shaykh Abdul
Rauf dan juga Shaykh Abdul Malik bin Abdullah iaitu Shaykh Ibrahim al-Kurani
dan kitab-kitab mereka sama membantu mengukuhkan aliran Sunni di Alam Malayu. Peranan
Shaykh Abdul Malik bin Abdul Malik bin Abdullah dan karangan-karangannya
seperti Hikam Melayu, Kifayah, Kayfiyat al-Niyyah, Naql dan lain-lain, begitu
juga institusi pengajian yang diasaskannya yang berlanjutan sama mengukuhkan
aliran Sunni di Alam Melayu. Selepas dari ini generasi ulama yang lahir di
Banjar, Palimbang, Patani, Kedah,
Kelantan dan berbagai-bagai tempat terus mengukuhkan aliran Sunni di Alam
Melayu.
Sekian.
No comments:
Post a Comment