BBB, 09 Zulkaedah 1434 = 15 September 2013 (Ahad):
Setelah berada di Makkah-Madinah lebih dari satu dekad
kerana menuntut ilmu dan menyebarkannya sejak di Makkah dengan mengarang kitab
Hikam Melayu, maka Shaykh Abdul Malik bin Abdullah pulang ke Hulu Terengganu.
Menurut cerita lisan, ia pulang bersama dengan seorang anak perempuan. Tidaklah
dipastikan anak perempuannya ini hasil dari perkahwinannya semasa di Makkah
atau kemungkinan beliau singgah di Aceh tempat beliau singgah sebelum ke Makkah
dahulu dan berkahwin.
Shaykh Abdul Malik pulang ke Kampung halaman asalnya, iaitu
Kampung Pauh, tidak jauh dari Kuala Berang Hulu Terengganu. Kepulangannya
menyemarakkan Kampung Pauh dengan pengajaran. Kitab-kitab bertulis tangan yang
dibawa pulang sama ada di dalam bahasa Melayu atau di dalam bahasa Arab
digunakan di dalam pengajaran terutama yang berhubung dengan bidang akidah,
fiqh dan tasawuf. Dengan demikian pusat pengajian yang diasaskan oleh moyangnya
dahulu berkembang maju dan didatangi pelajar tempatan dan luar. Beliau menjadi
tokoh yang berpengaruh pada masa itu, bahkan berperanan di dalam mengangkat
pemerintah. Negeri Terengganu pada masa itu masih belum mempunyai Sultan dan
terletak di bawah pengaruh Johor dan juga Siam (Patani). Tun Zainal Abidin
bin Bendahara Tun Habib Abdul Majid dihantar ke Terengganu dengan persetujuan
Kerajaan Johor di bawah pemerintahan Sultan Abdul Jalil (IV) yang menggantikan
Sultan Mahmud II Mangkat Dijulang, juga dengan persetujuan pemerintah Siam (Patani)
Nang Cayang.
Menurut catatan Haji Buyung Adil ``Apabila sampai ke
Terengganu, Tun Zainal Abidin dan rombongannya itu telah disambut oleh seorang
orang besar (berasal dari negeri Johor) yang menjaga Kuala Terengganu bernama
Tuk Raja Kilat, serta lain-lain orang besar di Terengganu. Setelah itu orang
besar-besar itu pun mengangkat Tun Zainal Abidin jadi Raja di Terengganu di
sebuah kampung di tepi sungai Terengganu bernama Tanjung Baharu (letaknya lebih
kurang lima
batu ke hulu sebelah kiri mudik Kuala Berang).
(Haji Buyong Adil, Sejarah Terengganu, Dewan Bahasa dan
Pustaka, Kuala Lumpur, 1974: 14).
Kampung Tanjung Baharu adalah berdekatan dengan Kampung Pauh
di Hulu Terengganu. Adalah diceritakan bahawa Shaykh Abdul Malik bin Abdullah
memainkan peranan yang penting di dalam upacara melantik Tun Zainal Abidin
menjadi Sultan Terengganu ini. Di dalam
maklumat dan cerita dari turunan dan rakyat setempat termasuk oleh Haji Buyong
Adil di dalam buku Sejarah Terengganu ini menyebut bahawa Tun Zainal Abidin
selepas dilantik telah beristerikan anak Datuk Pulau Manis (Datuk Abdul Malik
bin Abdullah). (Haji Buyong Adil, Sejarah Terengganu, 1974: 15). Anak Shaykh
Abdul Malik bin Abdullah yang diperisterikan oleh Tun Zainal Abidin ini adalah
anak perempuan Shaykh Abdul Malik yang pulang bersamanya selepas pulang dari
Makkah.
Dari peristiwa di atas menunjukkan bahawa kedudukan Kuala Berang
sejak menerima Islam akhir abad ke 13 terus berpengaruh menjadi pusat politik
dan pemerintahan dan juga menjadi pusat pengajian keagamaan dan perluasan
penulisan yang menggunakan huruf Jawi.
Namun pada permulaan abad ke 17 berlaku perubahan politik.
British yang mulai tiba ke Terengganu mencari pengaruh, di samping berusaha
menjalankan perdagangan di negeri Terengganu. Ini memerlukan pentadbiran yang
kukuh bagi mendepani pengaruh dari luar. Lantaran itu Tun Zainal Abidin yang
dilantik di Hulu Terengganu merasa perlu bergerak ke Kuala Terengganu.
Perpindahan ini diikut sama oleh Shaykh Abdul Malik bin Abdullah. Tun Zainal
memilih tempat dalam kawasan Bukit Keledang dengan membangunkan sebuah kota
kayu di atas bukit berkenaan dan kota ini dikenali dengan `Kota Lama`, manakala
orang-orang Patani yang datang bersama Tun Zainal Abdin ditempatkan di Kuala Terengganu
disebuah kawasan yang kemudian dikenali sebagai `Kampung Petani`.
Adapun Shaykh Abdul Malik memilih perkampungan di tepi
Sungai Terengganu dikenali dengan `Pulau Manis`. Dengan nama kampung ini,
kemudiannya beliau dikenali sebagai `Tuk Pulau Manis`. Shaykh Abdul Malik dapat
berulang dari kampung Pulau Manis ke Kuala Terengganu melalui jalan sungai bagi
menjalankan urusan baik yang berhubung dengan pengajaran atau pentadbiran.
Tempat ini tidak begitu jauh dari Kuala Terengganu (10km.), lagi pula melalui
jalan sungai ini mudah bagi beliau untuk sekali sekala pulang ke kampung asal
di Hulu Terengganu. Fakta yang mengukuhkan mengapa Shaykh Abdul Malik memilih
Pulau Manis, kerana antaranya beliau berkahwin dengan anak pembesar tempatan di
situ pada masa itu, iaitu anak Tuk Raja Kilat (Wakil Pemerintah Johor) di Kuala
Terengganu. Pembesar digelar `Tuk Raja Kilat`, kerana beliau begitu cepat
berulang alik dari Kuala Terengganu ke Johor. Anak Tuk Raja Kilat yang
dikahwini Shaykh Abdul Malik ini namanya `Puteri Mahpuri`. Adalah dilegendakan
dalam cerita lisan,
``Kononnya pada masa muda Shaykh Abdul Malik bersama bapa
saudaranya yang bernama Ismail berulang alik membawa dagangan dari Hulu
Terengganu ke Kuala Terengganu dan tempat-tempat yang lain, kononnya pada satu
kali Abdul Malik terpandang Puteri Mahpuri yang mandi di Pengkalan Kampung
Pulau Manis. Pemuda Abdul Malik meminta keluarganya meminang Puteri Mahpuri,
tapi tidak disetujui oleh bapa Puteri Mahpura (Tuk Raja Kilat). Oleh kerana
kecewa, Abdul Malik bertekad ke Makkah belajar di sana sehingga menjadi seorang alim dan pulang
ke Hulu Terengganu. Sebagai orang alim beliau akhirnya diterima menjadi menantu
Tuk Raja Kilat dan berkahwin dengan Puteri Mahpuri yang setia menunggu
kepulangannya dari Makkah. Peranan penting Shaykh Abdul Malik di `Pulau Manis`
ialah membuka Pusat Pengajian dan menghasilkan karangan-karangan bagi dijadikan
bahan pengajaran. Kemakmuran Terengganu menjadikan Pondok Pengajian yang
dibukanya bertambah maju.
Sementara itu Kuala Terengganu berkembang sebagai pusat
pemerintahan dan perniagaan, bahkan diintai untuk bertapak padanya oleh kuasa
luar. Adalah dilaporkan:
Bahawa pada tahun 1719 dan 1720 Kapten Alexandar Hamilton telah dua kali
singgah di Kuala Terengganu. Dalam laporannya ia mengatakan:
``Dalam Bandar kepala Negeri Terengganu itu ada lebih kurang
seribu buah rumah, dan rumah-rumah ini tidaklah terletak di lorong-lorong yang
tertentu, melainkan berkelompok-kelompok bersepah-sepah di sana sini; tiap-tiap kelompok adalah sebanyak sepuluh atau dua puluh buah rumah.
Hasil keluaran dari negeri itu ialah lada hitam dan emas. Ada sebahagian tempat
dalam Bandar itu didiami oleh orang-orang Cina dan ``Mereka menjalankan
perdagangan dengan baik di situ dan mendatangkan ke Kuala Terengganu tiga atau
empat buah tongkang tiap-tiap tahun; di samping itu mereka menjalankan juga
perdagangan dengan negeri Siam (Thai), Kemboja, Tongking dan Sambas.`` (Haji
Buyong Adil, Sejarah Terengganu, 1974: 18). Kedatangan Hamilton pada peringkat
permulaan bertujuan mau menjualkan barang dagangan yang dibawa dan membeli
barang dagangan dari Kuala Terengganu untuk didagangkan di tempat-tempat yang
lain.
Selepas dari Terengganu mempunyai Sultan, iaitu Sultan
Zainal Abidin I, maka pusat pentadbiran semakin kukuh dan tidak lagi berada di
bawah naungan Johor atau Siam
dan kegiatan keilmuan makin berkembang.
Sekian.
No comments:
Post a Comment