January 22, 2014

Contoh Puisi Generasi Kolej Islam


BBB, 19 Rabiul Awwal 1435 = 21 Januari 2014 (Selasa):

Mutu perpuisian Generasi Kolej Islam adalah selari dengan penyair-penyair sezaman yang mempunyai kedudukan. Antara mereka terkenal lantaran puisi mereka mendapat pengiktirafan. Antara mereka memenangi Hadiah sastera Malaysia pada peringkat awal hadiah berkenaan diperkenalkan. Seorang dari mereka dimaksudkan ialah saudara Marhan. Marhan ialah nama samaran bagi saudara Abdul Rahman bin Salleh. Mendapat didikan hingga ke Kolej Islam Kelang. Sejak 1970 beliau mengendalikan pendidikan swasta di Machang, Kelantan. Puisinya tersiar di dalam berbagai media seperti Dian, Berita Minggu, Mingguan Malaysia, Dewan Sastera dan sebagainya. Kumpulan puisinya ialah Dengan Bayang (1974).  
(Ahmad Kamal Abdullah dan Mohd Hanafi Ibrahim, Mengenangmu: Puisi-Puisi Melayu Berunsur Islam 1933-1986, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur,1989: 502).
Puisinya yang memenangi Hadiah Sastera tahun 1972 ialah:

Melalui:
Fikir, Mata, Telinga dan Lidahku

Melalui kalbuku nan terbuka
Fikirku adalah bintang-bintang yang mengerdip
Segala cita-cita dan harapan
Yang bisa membentuk dan membangun
Kerukunan suatu umat
Keperibadian satu bangsa.

Mataku adalah arasy nan luas
Di perjalanan kutub dan ufuk
Atas segala sifat
Dan warna-warni yang berjisim
Sesungguhnya zat-zat dan makrifat.

Telingaku adalah perakam
Didesir angin dan ombak
Menyelinap dan meresap
Ruang-ruang yang terbuka
Sebenarnya suatu hakikat
Yang wujud dan fana
Yang mujarad dan nyata.

Lidahku api dan angin
Membakar dan meruntuh
Istana dan mahligai
Yang bertakhta di mata
Dan beraja di hati.

Ilahi Rabbi
Jiwaragaku untukmu.

Machang,
18 April 1971
(Dewan Sastera, Julai 1972: 39)

Puisi di atas adalah bersifat fikiran yang melihat fungsi-fungsi akal, inderawi mata, telinga dan lidah yang mempunyai peranan – melalui fikiran dapat membangun kemajuan, mata bagi menangkap dan menanggap makna lahiri dan maknawi, begitu juga telinga sebagai saluran mendapat maklumat dan memahami wujud secara mujarad atau nyata. Begitu juga dengan lidah yang boleh membina melalui saranan-pengajaran yang baik dan boleh sebagai racun dan api yang membakar dan meruntuhkan. Idea puisi ini tersusun rapi. Walaupun ianya bersifat idea dan pandangan, penyair berjaya meluahkannya di dalam bahasa yang indah dan tinggi daya estetiknya.

Selaku penulis kelahiran Kolej Islam selain dari Marhan turut menerima Hadiah sastera ialah Hadzrami A.R. dengan judul puisinya (Lagu Laut Jam Sebelas Pagi, 1971). Hadzrami A.R. kelahiran Pasir Mas, Kelantan (1941). Bersekolah di Ma`had Muhammadi, kemudian ke Kolej Islam, Kelang (1958-1963). Pernah bekerja di Berita Harian, Pegawai Akhbar di Kementerian Tanah dan Pembangunan Wilayah, Pegawai Akhbar di Kementerian Penerangan dan Ketua Pratonton dan Penapisan TV 3, Kuala Lumpur. Menulis puisi, cerpen dan kritikan. Kumpulan puisinya Dunia Di Bibir Kiamat (1971), Terbit Matahari (1972). (Mengenangmu, 1989: 497).

Lagulaut Jam Sebelas Pagi

Mereka berkumpul di teluk itu
Pantai melengkung bibir gadis
Rapat ke tepi perahumu
Pegang ujung pukatarik
Ramairamai kecil-besar, bersuara
   Tarik weih, tarik weih
Ombak berombak membantu memutih.

     Mereka paling miskin bangsaku.

Kolek-kolek sunyi dari motobot berbunyi
Berlinggang atas permaidani air
Orang tua dengan kain lusuh
Dari pinggang hingga kepala
Berbisik pada kawannya dengan curiga:
         Masuki kindungan, masukkan
         Udang baring bikin belacan.

       Mereka paling tersepit bangsaku.

…..

Pantai Rusila,
Terengganu: 11.45 pagi
6.3.1971.

(Dewan Sastera, Jun 1971: 40).

Di atas adalah gambaran nelayan menarik pukat ke pantai beramai-ramai bagi menangkap ikan dan udang baring. Mereka adalah kumpulan nelayan yang terkenal miskin. Hadzrami terkesan ketika singgah di pantai dan memerhati realiti episod kehidupan mereka sebagai nelayan pantai.

Hadzrami juga terkesan dengan pemergian seorang pejuang bangsa terkenal di dalam bidang pendidikan – sewaktu umurnya masih muda. Fragmen:

Nestapa
(Untuk Allah Yarham Aminuddin Baki)

Tembok duka gurun nestapa
Waktu belakangan –
Meriah berpawai di depan mata
Berjulangan –
Wajah demi wajah ghaib di senja
Ke balai penghadapan –
Pemergian orang-orang berjasa.
Ia yang pergi dengan lagunya bernama
Gemuruh jantung –
Maka kulepaskan dengan kelu terpaku
Rabu bersabung –
Sekuasa diri memupuk restu.

Berkibas sayu malaikat di kiri kanan
Mengiring tamu –
Dari pintu dunia menyeberang jalan
Disambut syahdu –
Ke pantai abadi berpandu obor kebaktian
Dipayung sayap-sayap biru

Tangisan anak-anak  pada kehilangan besar
Penghormatan –
Pemergian setelah permaidani terhampar
Kebesaran –
Sedang harga manusia yang sebenar
`lah disemaikan.

…….

Ia yang pergi dengan lagunya bernama
Ia yang pergi dengan lagunya bergema
Menapak tangga mahligai menguntum senyum
Laut zaman beriak memercik harum.

Sayap-sayap malaikat berkipas kiri kanan
Menyongsongi hayat (dan maut) mengusung iman
Mendorong rentak pada peragu mencapai depan.

Tuhanku –
Ada kekuatan padaku sebentar terpaku

Berita Minggu, 2 Januari 1966.

Aminuddin Baki Pejuang selaku Ketua di Kementerian Pendidikan peka terhadap kelemahan anak bangsa di dalam bidang pelajaran. Ungkapannya `Itik di air mati kehausan, ayam di kepuk mati kelapara` begitu terkenal. Dia berjuang bagi menaikkan prestasi anak bangsa dalam bidang pelajaran. Kematiannya dikala masih muda ditangisi anak bangsa. Hadzrami turut mencatat tentang kesedihan ini.

Mutu puisi kedua-dua penyair – Marhan dan Hadzrami, berbetulan kedua-dua penyair dari Kelantan, mendapat pendidikan di Kolej Islam tidak dipertikaikan. Puisi kedua-dua mereka diiktiraf dan memenangi Hadiah Karya Sastera Kerajaan Malaysia.

Sekian.

No comments:

Post a Comment