BBB, 07 Rabiul Awwal 1435 = 07 Januari 2014 (Khamis):
Dasar Pelajaran sama diberi perhatian dalam tuntutan dan
pengisian kemerdekaan. Sebelum kemerdekaan Sekolah rendah yang dikenali dengan
Sekolah Melayu hanya wujud setakat darjah enam, Sekolah Inggeris wujud dari
peringkat rendah hingga menengah rendah (peperiksaan LCE) Sekolah menengah atas
Form Five (MCE) dan tinggi Six Form (HSC). Di samping itu wujud Sekolah-sekolah
di bawah kerajaan negeri, sekolah rakyat yang antaranya Sekolah agama, Sekolah
Cina dan Tamil.
Menjelang kemerdekaan antara tuntutan yang diberi penekanan
ialah mewujudkan Dasar Pelajaran Kebangsaan yang seharusnya menyatupadukan
rakyat di Negara ini, di samping menyediakan peluang pelajaran bagi
pelajar-pelajar menyambung pengajian mereka kepada peringkat yang lebih tinggi.
Pada masa itu Menteri Pelajaran Persekutuan Tanah Melayu, ialah Dato` Abdul
Razak bin Hussein. Pada masa beliau digubalkan Dasar Pelajaran yang dikenali
dengan Penyata Razak (1956).
Inti penting dari Dasar Pelajaran Razak ialah mewujudkan
Dasar Pelajaran Kebangsaan yang menggunakan bahasa kebangsaan, iaitu bahasa
Melayu. Mulai dari zaman kemerdekaan, maka diwujudkan sekolah-sekolah menengah
kebangsaan dan sepuluh tahun dari tarikh kemerdekaan (1967), bahasa Melayu
adalah bahasa rasmi dan mulai dari tarikh itu seharusnya sudah ada pengajian
tinggi yang menjadi saluran bagi pelajar-pelajar menengah kebangsaan yang
menyambung ke pengajian tinggi menurut dasar pelajaran kebangsaan. Yang
terkeluar dari Dasar Pelajaran Kebangsaan, ialah pelajar-pelajar Sekolah agama
negeri dan swasta yang mereka tidak terangkum di bawah kurikulum dan Dasar
pelajaran, Mereka terputus selepas pengajian peringkat menengah (Thanawi).
Manakala Sekolah-sekolah Cina dan India , mereka meneruskan
aliran-arliran mereka dengan menerima dasar pelajaran yang menggunakan bahasa
mereka kecuali bahasa Melayu dan Inggeris dan agama (jika ada sejumlah murid –
15 orang). Selepas tamat pengajian peringkat rendah, mereka menyambung
pengajian pada peringkat menengah menurut aliran kebangsaan. Dapat dikatakan
Dasar Pelajaran pada peringkat permulaan ini kurang menyeluruh dan lengkap yang
merangkumi seluruh pengajian dan banyak menimbulkan implikasi dan gangguan,
termasuk gangguan politik.
Antara masalah yang timbul, menjelang kemerdekaan seharusnya
sudah ada Sekolah menengah beraliran kebangsaan. Pelajar-pelajar pilot projek
telah dipilih melalui peperiksaan, masalahnya tidak ada Sekolah untuk menempatkan
mereka, maka mereka terpaksa diletakkan di beberapa tempat sebagai menumpang
sementara seperti di Clifford School, Kuala Lipas Pahang (Ibu negeri Pahang
pada masa itu) dan menumpang di SITC, Tanjung Malim hingga Sekolah-sekolah
menengah bagi pelajar-pelajar pilihan ini didirikan seperti Sekolah Tuanku
Abdul Rahman (STAR), Ipoh, Perak, Sekolah Dato` Abdul Razak (SDAR) Seremban dan
Sekolah Alam Shah, Kuala Lumpur. Masalah pula timbul, apabila pelajar-pelajar
ini tamat pengajian menengah, mereka sukar mendapat peluang ke universiti dan
mana-mana yang diberi peluang ke Universiti Malaya (1959 di Kuala Lumpur), sukar dan ramai yang
tidak lulus, tetapi bila mereka dihantar ke luar Negara tidak ada masalah.
Menurut Penyata Razak bahawa semua Sekolah rendah dan
menengah beraliran Inggeris akan secara bertahap menjadi aliran kebangsaan dan
mulai 1964 peperiksaan LCE bertukar kepada SRP dan tahun 1966 MCE bertukar
kepada SPM dan dua tahun berikutnya HSC kepada STPM. Jadi mulai 1968 makin
ramai pelajar-pelajar yang lulus Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia
memerlukan tempat pengajian tinggi – Universiti. Ini salah satu faktor mendesak
yang perlu didirikan tambahan universiti selain dari Universiti Malaya yang
telah berpindah ke Kuala Lumpur
(1959) yang dikenali dengan Universiti Malaya. Kekurangan tempat ini juga
mendesak agar Universiti Kebangsaan Malaysia perlu segera didirikan.
Sekolah-sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil dan Sekolah agama juga
menghadapi masalah dari segi peluang menyambung pengajian. Sekolah Cina dan
Tamil berpeluang menyambung pengajian ke peringkat menengah ke Sekolah-sekolah
kebangsaan, tetapi Sekolah agama terputus pada peringkat rendah atau thanawi.
Mereka bukan saja tidak dapat menyambung pengajian, tetapi lulusan sekolah-sekolah
agama sukar mendapat pekerjaan (tidak diberi nilai ekonomi). Peluang hanya
terbuka apabila Sekolah-sekolah berkenaan menyerapkan sistem pelajaran
kebangsaan ke sekolah-sekolah agama dengan menyesuaikan kurikulum yang
melayakkan pelajar-pelajar mengambil peperiksaan SRP, SPM dan STPM di Sekolah
atau sekolah mengadakan dua aliran agama dan juga kebangsaan yang
pelajar-pelajar terpaksa mengambil peperiksaan kebangsaan dan agama menurut
sistem negeri atau secara swasta.
Selepas kemerdekaan kerajaan menghadapi tekanan dari segi
dasar yang tidak dilaksanakan menurut tempoh yang dijanjikan. Dua bidang yang
berkaitan (Ini tidak termasuk soal ekonomi yang menjadi isu penting), ialah
bahasa dan pelajaran. Janji bahasa rasmi Negara akan dilaksanakan setelah 10
tahun merdeka, iaitu 1967, tetapi ditangguh menyebabkan rakyat – terutama
pejuang-pejuang bahasa bangkit menentang dan soal dasar pelajaran yang
sepatutnya setelah dilaksanakan peperiksaan menurut aliran kebangsaan
universiti beraliran kebangsaan juga diadakan. Kedua-dua isu ini, di samping
ekonomi (bumiputera) menghangatkan politik semasa.
Sekian.
No comments:
Post a Comment