January 13, 2014

Seni Untuk Seni & Seni Untuk Masyarakat


BBB, 10 Rabiul Awwal 1435 = 12 Januari 2014 (Ahad):

Topik di atas adalah menarik dan terus valid. Walaupun cetusan Seni Untuk Seni dan Seni Untuk Masyarakat berlaku pada tahun 1950an (1954 & 1950) sebagai manifestasi perkembangan persuratan tanahair – sebagai salah satu jalur penting dan terhenti pada tahun 1960an, tidak bererti persoalan di atas sudah lengkap dan tamat. Apa yang dibincangkan adalah cerminan tahap keilmuan dan pemikiran tokoh-tokoh pada masa itu. Perbincangan bergantung pada pengaruh semasa dan ideologi atau pengaruh ideologi semasa. Sedangkan topik di atas adalah realiti, bahkan tuntutan dari seni itu sendiri.

Jangan lupa bahawa seni yang antaranya dipersepsi sebagai sesuatu yang indah, cantik dan menarik adalah sifat wujud – termasuk alam dan sifat Ilahi sendiri (Jamal). Makhluk, khususnya seniman cenderung dan meniru secara kreatif keindahan ini ke dalam karya seni masing-masing, sama ada puisi, lukisan, khat dan sebagainya. Apa maknanya karya seni kalau tidak bersifat seni ? Seni sering dikeliru dan sering dipersalahkan dari segi pandangan Islam, padahal kata M. A. J. Beg:

``Fine arts, existed, in one form or another, in Arabic societies since the dawn of Islamic civilization, Muslims have made objet d`art for aesthetic purpose. They produced superb calligraphy. They built their places of worship (masajid) which are buildings radiating beauty. Muslim craftsmen manufactured scientific instruments such as superlab (astrolabe) which combines beauty with utility. They also made embroidered textiles, carpets and pottery of fine quality, and decorated them with inscriptions, geometrical designs and vegetal ornaments as well as portraits of living beings. Muslims, of many countries have sung songs in Arabic, Persian, Turkish and other languages (including Malay) to express their joy, love and sorrow. They have also become virtuosos of music to satisfy their hearts and souls. Muslim philosophers like al-Kindi, Ibn Sina and al-Farabi have written books on the theories of music. Abul-Faraj al-Isfahani recorded Arabic songs of the classical periods of Islamic civilization. Hasan al-Basri and Ibn `Abd Rabbihi lauded the art of music. Muslims have also composed poems in praise of God, and also of the beauty of woman and of nature. Hassan bin Thabit, Abu`l-`Atahiyah, Buhturi, al-Mutanabbi and Jalal al-Din al-Rumi have written poems which are read and appreciated to this day and age. Muslim artists and painters have illuminated the Qur`an and illustrated thousands of books (i.e., manuscripts) with portraits of men, animals, planets and tools. The achievements of Muslim calligraphers, architects builders, painters, musicians, singers, poets, artists and artisans are the proud legacies of the Islamic peoples.``
(M. A. J. Beg (Editor), Fine Arts In Islamic Civilization, University of Malaya Press, Kuala Lumpur, 1981: VIII).

Estetika tidak saja sifat alamiah dan hasil kreativiti seniman di dalam berbagai bidang, tetapi mereka memahami dan menghayati bahawa elemen estetika adalah part and parcel daripada ayat-ayat al-Qur`an.

Penulis dalam membicarakan aspek Estetika Dan Takmilah menyatakan:

``Estetika adalah aspek yang penting bagi karya sastera. Tanpanya sesebuah tulisan mungkin akan menjadi sebuah esei biasa yang kering dari daya estetika. Sesebuah karya sastera bukan bertujuan untuk menyampaikan maklumat atau perutusan semata-mata, tetapi bagaimana ianya disampaikan secara kreatif yang diperkayakan dengan unsur-unsur estetik sehingga ianya menjadi menarik dan indah. Sesebuah genre sastera adalah dibezakan oleh bentuk dan ciri-ciri estetiknya yang tersendiri. Tinggi dan rendahnya sesebuah karya sastera dibezakan oleh ketinggian nilai estetiknya.``
(Shafie Abu Bakar, Estetika Dan Takmilah, dlm. Pembangunan Seni & Sastera (diselenggarakan oleh Mana Sikana), JPM, FSKK, Universiti Kebangsaan Malaysia dan Akademi Seni Kebangsaan Malaysia, Kuala Lumpur: 1997: 105).

Berhubung dengan estetika al-Qur`an Muhammad Qutb menyatakan:

``… al-Qur`an adalah Kitab Suci Agama. Akan tetapi agama di dalam kefahaman Islam adalah sesuatu yang lengkap dan merangkumi semua aspek. Ianya bukanlah semata-mata untuk ibadat tertentu yang memutuskan manusia dari arus kehidupan. Akan tetapi agama yang menjadi aturan kehidupan yang lengkap. Kehidupan yang bersifat perasaan, pemikiran, tingkah laku dan keintuisian.``
(Muhammad Qutb, Manhaj al-Fann al-Islami, Dar al-Shuruq, Beirut-al-Qahirah, 1403/1983: 138).

Dilihat dari segi estetika secara khusus al-Qur`an membawa satu bentuk baru dan memutuskan diri dengan ciri-ciri sastera Jahiliah sebelumnya. Pengaruhnya amat besar terhadap perkembangan bahasa dan sastera Arab dan umat Islam.
(Gibb, H.A.R. Arabic Literature: An Introduction, Oxford University Press, Great Britain, 1963: 36).

Bahasa al-Qur`an yang tidak boleh disifatkan sebagai karya prosa dan tidak pula boleh disifatkan sebagai karya puisi dari segi sasteranya amat kaya dengan unsur-unsur sastera dan ciri-ciri estetiknya. Antaranya dapat dipelajari melalui ilmu Balaghah, khususnya dari aspek bayan dan badi` sebagai pecahan dalam ilmu balaghah (Ma`ani lebih dari segi ilmu bahasa).
Dari segi bayan al-Qur`an menggunakan umpamanya aspek tashbih dan majaz.
Banyak pula menggunakan elemen ilmu badi`,  iaitu kaedah mengelokkan kalam baik dari segi keindahan maknawi dan juga lafzi. Sesungguhnya berbagai bentuk dan gaya yang berciri estetika dibawa oleh al-Qur`an.
(Shafie Abu Bakar, Estetika Dan Takmilah, 1997: 108-126).

Dengan membaca dan mendengar dihayati keindahan al-Qur`an, apa lagi jika dapat difahami dari segi makna dan aspek-aspek estetikanya dapat memberi kesedaran dan keinsafan. Firman Allah bermaksud:
``Mereka mengingati Allah semasa berdiri dan ketika duduk dan semasa mengiring di atas lambung mereka itu. Mereka berfikir tentang kejadian langit dan bumi, lalu ujar mereka, Tuhanku ! Tidaklah apa yang Engkau cipta ini sebagai sesuatu yang batil. Mahasuci Engkau. Lindungilah kami dari azab neraka.``
(Ali Imran: 191).

Sesungguhnya al-Qur`an kaya dengan seni, tetapi adakah seninya untuk seni ataukah bagaimana ?

Bersambung.

Sekian.

No comments:

Post a Comment