BBB, 13 Jamadil Awwal 1435 = 15 Januari 2014 (Isnin):
Telah dibicarakan terdapat elemen-elemen seni di dalam
al-Qur`an, bahkan melalui al-Qur`an dapat dipelajari secara teratur ilmu nahu,
saraf dan balaghah (ma`ani, bayan dan badi`) yang melaluinya dapat difahami
secara mendalam terhadap bahasa, kehalusan dan keindahan bahasa al-Qur`an. Ini
bermakna Islam mengiktiraf tentang seni. Jadi seni tidaklah boleh dianggap
suatu yang bersifat semata-mata keduniaan dan tidak ada hubungan dengan
keislaman. Bayangkan sebuah hasil khat berayat Qur`an yang ditulis dengan
indah, bayangkan juga sebuah masjid yang indah juga bayangkan sebuah puisi yang
kudus memuji Allah dan mensalawat
Rasulullah s.a.w. Jika Islam sendiri tidak bercanggah dengan seni, maka seni
sebagai sifat alam dan sifat Tuhan (Jamal), maka seni wajar tumbuh dan
berkembang bagi manfaat insan. tetapi seni sebagai hasil seni dan hubungannya
dengan masyarakat ada batas-batasnya, khususnya ianya dilihat sebagai sebuah
hasil seni dan kepentingan bagi masyarakat. Antaranya:
a) Seni
yang dimengerti dan difahami. Jika sesebuah karya sampai langsung tidak dapat
dimengerti dan lebih dari kabur dan langsung tidak memberi manfaat, maka
sebenarnya bukan sebagai sebuah hasil seni, bahkan patut ditolak.
b) Tidak
bersifat sesat dan menyesatkan. Contoh sebuah hasil seni katakan memuja
syaitan, kebatilan dan sebagainya, maka ianya perlu ditolak.
c) Tidak
bercanggah dengan nilai akhlak dan kemanusiaan. Contoh sebuah novel atau filem
lucah yang merosakkan masyarakat juga perlu ditolak.
Aspek-aspek di atas adalah bercanggah dengan Islam.
Karya-karya yang mengandungi unsur-unsur di atas tidak dapat diterima sebagai
karya seni. Al-Qur`an mencirikan nilai seni sebagaimana berikut:
1) Menyuruh
berbuat baik dan mencegah dari mungkar (maksud dari ayat Ali Imran: 104 &
110).
2) Tidak
menyesatkan (difahamkan dari al-Shu`ara`: 224).
3) Meneguhkan
keimanan, amal salih dan mengingatkan Allah (al-Shu`ra`: 227).
Dapat dirumuskan bagi memenuhi tuntutan semua nilai-nilai di
atas (a,b, c & 1,2, 3), bahawa seni hendaklah `Bermanfaat`. Konsep seni
dilihat pada zat seni itu sendiri yang dapat dibicarakan `Seni Untuk Seni` dan
kesan keluar dari seni itu kepada yang lain yang antaranya dibicarakan `Seni
Untuk Masyarakat`.
Seni pada dasarnya menyempurnakan (Teori Takmilah),
pengkarya, karya dan khalayak.
Bayangkan sebuah hasil seni, katakan sebuah hasil khat.
Menghasilkan khat yang indah, ianya tidak terhasil begitu saja. Tetapi bagi
menghasilkan khat indah datangnya dari seniman Khattat yang berilmu, tahu
kaedah menulis khat dan jenis-jenisnya dan menghasilkannya dan sebagai sebuah
hasil seni yang indah bermutu memberi kesan keluar kepada penghayatnya,
misalnya rasa indah, tenteram atau kudus. Pokoknya ianya memberi manfaat.
Kemanfaatan ini mungkin diperluaskan dengan menjadi bahan hiasan di
tempat-tempat sesuai yang dimanfaatkan oleh khalayak.
Bayangkan juga menghasilkan sebuah seni bina masjid yang
luhur dan kudus yang seni binanya berfalsafah tauhid dengan kubah dan menara
berbentuk bulat melambangkan sifat Allah yang sempurna, tegak mencecah langit
yang melambangkan ketinggian kekuasaan Allah, ruang dalam yang terbuka luas
untuk jamaah yang mencerminkan falsafah Islam yang tidak membezakan kedudukan
jamaah, dindingan yang dihiasi dengan ayat-ayat Qur`an dengan khat-khat yang
indah melahirkan rasa tenteram dan kudus bagi jamaah. Apa lagi bila tiba waktu
solat ayat Qur`an dibacakan diikuti azan berkumandang. Berikutan dari solat
diiringi dengan pengajaran atau tazkirah. Seni bina rumah tradisi Melayu
seperti rumah peleh yang sesuai dengan iklim tempatan yang mengalami panas dan
hujan bukan saja cantik dan menarik, tetapi juga berfaedah. Semua memberi
manfaat sebagai seni suci dan memberi faedah kepada masyarakat.
Jadi hasil seni yang baik sudah pasti bersifat dua dimensi,
dimensi ianya sebagai sebuah seni yang bernilai, indah dan mengkagumkan dan
dimensi kemasyarakatan, dalam mana ianya memberi manfaat kepada masyarakat.
Ambil contoh sebuah novel Di Bawah Lindungan Ka`bah yang bertemakan cinta suci
Zainuddin terhadap Zainab yang berlatarbelakangkan Indonesia yang watak membawa
diri ke Tanah Suci mengadu nasibnya pada Ilahi atau Novel Fajar Di Hujung Malam
oleh Hasan Ali yang melaluinya dapat difahami tentang sejarah dan perjungan
Rasulullah s.a.w. dalam menegakkan Islam. Demikianlah dengan cerpen-cerpen yang
dapat dicontohi dari cerpen-cerpen peraduan berunsur Islam. Contoh cerpen dalam
antologi Tantangan (DBP, 1978), Sebuah Lampu Anti (Bahagian Ugama, JPM, 1983),
Persinggahan (Bahagian Ugama JPM, 1986), Embun Hidayah (DBP, 1991) dan Syahdu
(DBP, 1993).
Contoh juga dapat diambil dalam bidang puisi Buah Rindu oleh
Amir Hamzah (Dian Rakjat, Djakarta,1969), Pelabuhan Putih oleh Kemala (DBP,
1989), Kau Dan Aku oleh Aziz Deraman (DBP, 1994), As-Salam (DBP, 2006) oleh
Suhaimi Haji Muhammad.
Semua hasil seni di atas memberi manfaat kepada manusia
sebagai khalayak seni di atas seperti menimbulkan rasa kekaguman, keluhuran dan
kebesaran Ilahi, memperhaluskan jiwa dan rasa kemanusiaan, rasa rahmat dan
kasihan belas, memahami sejarah dan perjuangan Rasulullah s.a.w, memahami
liku-liku hidup manusia yang menambahkan pengalaman dan keinsafan kepada
manusia, membela yang lemah dan menegakkan kebenaran. Memupuk kefahaman tentang
bahasa dan keindahan dan turut membantu khlayak menggunakan bahasa yang betul
dan berseni dan berbagai lagi.
Sekian.
No comments:
Post a Comment