BBB, 17 Rabiul Awwal 1435 = 19 Januari 2014 (Ahad):
Pada tahun 1960an, belum timbul perbincangan dan polimik
tentang `Sastera Islam`, tetapi tidak bermakna dalam era ini tidak terhasil
penulisan tentang Sastera Islam. Pada tahun 1956 Duli Yang Maha Mulia Sultan
Hishamuddin Alam Shah telah berkenan mengurnikan sebuah istana dan kawasan di
Kelang menjadi kampus Kolej Islam Malaya yang pembukaannya pada tahun tersebut
dihadiri oleh Duli-Duli Yang Mulia Sultan-Sultan Negeri-Negeri Melayu. Kolej
Islam Malaya merupakan Pusat Pengajian Tertinggi Utama didirikan di Malaya –
Statusnya sebenarnya bertaraf universiti. Keberkatan dari keikhlasan niat
Tuanku Sultan Hishamuddin, maka Kolej Islam berjaya mengeluarkan
graduan-graduan terpelajar yang menjadi ulama, intelektual dan pegawai-pegawai
tinggi di Negara ini dari mufti hinggalah kepada professor, pensyarah, pendidik,
pemimpin dan pentadbir di Negara ini. Hasil dari keberkatan dan keikhlasan
Tuanku Sultan Hishamuddin Alam Shah Kolej Islam telah berkembang kepada
peringkat universiti bertaraf antarabangsa. Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
adalah berkembang dari Kolej Islam.
Satu bidang yang menonjol dari Kolej Islam sejak 1960an
ialah lahirnya tokoh-tokoh sasterawan dari Kolej Islam, khususnya
penyair-penyair terkenal tanahair. Kelahiran mereka bukan secara kebetulan,
tetapi hasil dari keilmuan yang dipelajari terutama sastera dan bahasa Arab
yang antara komponannya ialah nahu, saraf, mantiq dan balaghah, khususnya bagi
mendalami bahasa, kandungan dan keindahan al-Qur`an. Ianya juga hasil dari
minat dan pengajaran guru-guru bahasa Arab dan yang minat dalam sastera seperti
Zulkifli Muhammad. Guru dan pelajar juga tentulah terdedah dengan perkembangan
sastera tanahair dan dunia Islam.
Lantaran itu kita melihat dalam dekad 1960an lahir satu
angkatan sasterawan Kolej Islam yang mempunyai kedudukan yang kukuh dalam
kesusasteraan Melayu. Mereka yang dimaksudkan ialah:
1) A. Munir
2) Adi Rumi
3) Badaruddin H.O.
4) Hadzrami A.R.
5) Marhan 6) Sabda S.
7) Yahya M.S.
8) Zulkifli Muhammad
Melihat kepada puisi-puisi mereka ternyata mempunyai
kekuatan dari segi perpuisian dan kekentalan dari segi keislaman. Dengan jumlah
begitu ramai hasil dari sebuah pengajian tinggi dan tinggi pula dari segi
nilai, Penulis tertanya-tanya mengapa tidak seorang daripada mereka dimasukkan
sebagai sejumlah dari 100 penulis terkenal tanahair (ada yang berasal dari
Brunei) yang diterbitkan di dalam buku Biografi 100 Penulis yang merangkumi
zaman mereka (DBP, 1981). Ada
diskriminasi terhadap mereka sebagai penyair-penyair mengungkapkan puisi-puisi
bernafaskan keislaman ? Mereka hanya diberi
tempat di dalam MengenangMu: Puisi-Puisi Melayu Berunsur Islam 1933-1986 (DBP,
1989).
Sebelum memperkatakan tentang puisi-puisi mereka, Penulis
berkecenderungan meletakkan mereka sebagai generasi penulis-penyair Islam Awal Zaman
Merdeka yang mendahului dan membuka ruang kepada perbincangan tentang Sastera
Islam pada dekad 1970an. Badaruddin H.O. sebenarnya selain dari menulis puisi
turut memperkatakan tentang sastera Islam. Beliau membicarakan tentang Konsep Seni
Sastera Dalam Islam, tetapi idea terkehadapan (1966) Badaruddin H.O. tidak bersambut
oleh penulis dan masyarakat pada masa itu. Lantaran itu pandangan awal beliau
ini menjadi terpendam buat sementara (Badaruddin H.O., Konsep Seni Sastera
Dalam Islam, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Februari, 1966: 67-69).
Jalur Islam yang menonjol dari tenaga pengajar dan
pelajar-pelajar Kolej Islam diperkukuhkan dengan adanya penulis-penulis sezaman
yang mendapat pendidikan Islam dan menulis hasil-hasil penulisan dalam dekad
yang sama, terutama puisi bertemakan keislaman. Antara mereka ialah seperti
Nahmar Jamil, Kemala, Suhaimi Haji Muhammad dan A. Wahab Ali.
Dalam kata lain dengan kehadiran penulis-penyair dari Kolej
Islam yang menulis puisi-puisi bertemakan keislaman di tambah dengan
penulis-penyair luar dari kolej Islam dalam masa sezaman, jelas jalur Sastera Islam
telah berkibar pada dekad 1960an dengan nyata dan jelas, tetapi tidak mendapat
perhatian dan tidak menjadi topik perbincangan. Apakah ianya merupakan pengaruh
dan kesan dari saki baki Asas 50 yang masih wujud pada masa itu ?
Perbincangan tentang Sastera Islam lebih jelas dan lahirnya
aktivis-aktivis Sastera dan Persuratan Islam hanyalah berlaku pada dekad 1970an
apabila berlaku Revolusi Islam Iran, tercetus dan popularnya ungkapan, Islam
Syumul, Islam is a way of life dan timbulnya pandangan di pengajian-pengajian
tinggi yang melihat Islam begitu berperanan di dalam membentuk bahasa budaya
dan intelektual masyarakat umat, termasuklah di Alam Melayu yang melihat
Islamlah yang mengangkat martabat bahasa, persuratan (termasuk sastera) dan
budaya Melayu.
Sekian.
No comments:
Post a Comment