BBB, 05 Zulhijah 1435 = 30 September 2014 (Selasa):
Kerja awal selepas `Masuk Tapak` pada 10 Disember 2013,
ialah kerja tanah. Sebelum dari itu disyaratkan oleh MPKj pihak Pemaju agar
mendirikan papan tanda yang menyatakan pemilik bangunan (JAIS), arkitek, civil
engineer, perunding-perunding, kontrektor, rujukan kelulusan dari MPKj, tarikh
mula masuk kerja dan tarikh siap.
Syarat yang lain ialah dimestikan mendirikan pondok pengawal
di luar bagi pintu masuk pagar bagi kawasan pembinaan dan ada pengawalnya. Ini
adalah bertujuan bukan saja mengawal kawasan yang berpagar, tetapi mesin-mesin
dan barang-barang yang berkait dengan pembinaan. Keperluan yang tidak disebut,
ialah pihak kontrektor perlu menyediakan `Pondok Pejabat` berhawa dingin
sebagai site office dan pusat operasi yang boleh dirujuk padanya berhubung
dengan panduan pelan dan keperluan barang-barang. Pejabat ini juga adalah tempat mesyuarat
misalnya mesyuarat AJK tapak yang bila bermesyuarat berhubung dengan teknikal
dan pembinaan boleh dilihat terus perkara-perkara yang dibicara atau
dibangkitkan. Pondok seharusnya boleh memuatkan lebih kurang 30 orang dengan
kerusi, meja dan peralatan. Sudah tentulah berhampiran mempunyai toilet sebagai
kemudahan kebiasaan. Berdekatan juga terdapat pondok yang menyimpan bahan-bahan
dan peralatan pembinaan.
Sebagaimana pada kebiasaan, di dalam pagar bahagian sebelah
kiri masuk selepas Pondok Pejabat dibina
pondok-pondok kongsi yang menjadi kediaman sementara bagi pekerja-pekerja yang
tiada berumah atau rumah jauh dan memilih untuk menduduki pondok kongsi sebagai
kediaman sementara. Pada peringkat permulaan peralatan yang dibawa bagi kerja-kerja
tanah ialah mesin bolduzar dan lori-lori yang menolak dan mengangkat
tanah-tanah ke lori untuk meratakan tempat-tempat yang tidak rata dan membawa
tanah keluar ke tempat parkir.
Perkembangan pekerjaan selain dari dapat dilihat secara
nyata, pihak kontrektor Tekad Nusantara melalui Site Agent (Sdr. Razak Rahman)
menyediakan laporan bertulis bulanan secara standard dan disemak oleh Clerk of
Works (Sdr. Azhar bin Ahmad) bagi dibentangkan sebagai laporan dalam Mesyuarat
Tapak. Misalnya laporan bagi bulan pertama dari 10 Disember 2013 hingga 9
Januari 2014 laporan adalah mengenai:
Butir-butir Projek
dengan jumlah kontrek, tarikh milik tapak (10 Disember 2013), Tarikh penyiapan (25 Mei 2015), Jangka masa projek (76 minggu),
Denda kelewatan (tiada), Tempoh Tanggungan kecacatan (12 bulan), Lanjutan masa
kontrek (Belum berkenaan), Kontrektor (Tekad Nusantara Sdn. Bhd.), Polisi
Kontraktor All Risk (Ace Jerneh Insurance Berhad), No. Pendaftaran Perkeso
(ada) dan Bon Perlaksanaan (Wang Jaminan Perlaksanaan).
Dari segi Laporan Kerja setelah sebulan berakhir 9 Januari
2014
a)
Masa Terpakai:
Hingga 9 Januari 2014
31 Hari, bahagi 532 = 5.8%
b)
Peratus Kemajuan Kerja Fizikal:
Jadual (%) = 1.78
Sebenar (%) 1.66
Lewat (%) 0.12
Lewat:
1 Hari mengikut Cpm.
Turut disediakan carter jenis-jenis kerja yang melibatkan
359 item contoh, cat, tiang, siling, atap dan sebagainya yang kebanyakan belum
wujud pada peringkat permulaan kerja.
Turut diberi laporan mengenai kerja-kerja tapak yang melibatkan 62 item seperti pengukuran, Shear wall, pile cap, stump, ground beam dan
sebagainya yang masih belum berlaku setakat sebulan kerja.
Turut dilaporkan laporan cuaca sejak 10 Disember 2013
sehingga 9 Januari 2014 yang digambarkan secara bulatan sebagai bentuk jam,
juga disediakan laporan berhubung dengan jadual sumber tenaga manusia yang
digunakan menurut perkembangan kerja dan masa. Begitu juga dilaporkan mengenai
Jadual Mesin dan Jentera di Tapak. Terdapat ruang arahan kerja yang dikeluarkan
oleh pihak consultant, Jadual sample bahan binaan (Perunding Safari Ingeniuers)
sama ada diluluskan atau tidak dilulus (terdapat mesin alat ujian bahan) serta senarai bahan
dan resit penerimaan. Dan pada bahagian akhirnya ialah laporan bergambar.
Laporan sedemikian yang setebal 30 halaman atau lebih
disediakan setiap bulan bagi setiap kali mesyuarat.
Pendek kata kerja-kerja pembinaan Masjid Al-Umm adalah
secara professional yang melibatkan mereka yang berkemahiran di dalam
bidang-bidang berkenaan.yang melibatkan AJK Pentadbir Induk, Teknikal, Tapak,
arkitek, Perunding-perunding, pegawai
site office, tapak dan arkitek.
Setakat ini kita berpuashati dengan kerja-kerja yang berlangsung –teratur,
licin dan lancar.
Sekian.
No comments:
Post a Comment