BBB, 21 Zulhijah 1435 = 16 Oktober 2014 (Khamis):
Tokoh kedua yang bercakap tentang pengalamannya mentadbir masjid ialah Ustaz Abdul Muis sebagai
Pegawai Penyelaras Masjid di Pejabat
Agama Daerah Hulu Langat (PAID). Menurut Ustaz Muis Pegawai yang terlibat langsung dengan masjid
peringkat negeri ialah Ustaz Hanifuddin bin Haji Roslan.
Menurutnya, ``Mendirikan masjid mestilah mendapat keizinan dari JAIS menurut anekman
yang diperuntukkan dan pewartaan tapak oleh pihak kerajaan Negeri Selangor dan
Masjid Al-Umm sudah mendapat kelulusan tersebut dengan itu pembinaan sedang
dilakukan.``
Menurut Ustaz Muis, ``Di Hulu Langat – termasuk Ampang
terdapat sebanyak:
49 Masjid
65 Surau yang mendirikan
solat Jumaat
(Jumlah sutau yang berdaftar sebanyak 400 buah surau).
Sebagai Penyelaras Ustaz Muis memastikan pegawai-pegawai
masjid yang dilantik menjalankan tugas dan mempastikan peruntukan bagi masjid-masjid.
Pihak masjid juga menjaga perjalanan surau-surau di bawahnya . termasuklah
kegiatan dan mengawasi pemilihan AJK sebanyak 3 tahun sekali, termasuk
pemilihan AJK Masjid.
Ustaz Muis berpuashati dengan perjalanan Masjid Al-Hasanah,
bahkan menurutnya, ``Masjid Al-Hasanah adalah antara masjid yang dikategorikan
antara Masjid 5 Bintang di Selangor dan satu dari tiga masjid di Hulu Langat,
dua lagi masjid di Hulu Langat ialah Masjid Al-Azim Pandan Indah dan Masjid
Al-Salam di Puchong.
Fungsi Masjid adalah untuk mendirikan solat dan berbagai
kegiatan ibadat. Tetapi masjid boleh memikirkan keperluan-keperluan bagi ibu
bapa yang datang berjamaah atau mengikuti pengajian dengan menyediakan `Playing Room` kepada anak-anak yang dibawa
dengan jagaan. Beliau juga berharap pihak masjid juga memberi perhatian terhadap saudara baru di kariah
masing-masing dengan membimbing mereka dengan keimuan agama, bantuan-bantuan
dan membawa mereka bergaul dengan
masyarakat setempat. Menurutnya, Pihak Mais memang memperuntukkan asnaf zakat
kepada mereka dan pembahagian dilakukan
sebanyak 2 kali setahun. Walau bagaimana kita tidak mau saudara bar u terus
mengharapkan bantuan zakat, sebaliknya kita mengharapkan mereka dapat
melepaskan diri dari jurang kemiskinan dan dapat memberi sumbangan pula kepada masyarakat.
Ustaz Muis menyebut bahawa dari segi kewangan, masjid-masjid
di bandar-bandar tidak menjadi masalah, kerana masjid mendapat sumber dari pungutan
sumbangan dari ahli jamaah pada hari jumaat yang setengah masjid begitu lumayan
dari segi dapatan. Bahkan selain dari pungutan hari Jumaat ada derma-derma yang
diberi oleh ahli jamaah dari masa ke masa. Yang agak sukar ialah bagi
masjid-masjid di luar Bandar, khususnya di kampung-kampung yang kurang dari
segi dapatan dan tidak cukup dari segi peruntukan hingga tidak dapat membayar
elaun bagi imam tambahan dan kakitangan masjid. Dalam keadaan masjid yang
mendapat sumber yang agak banyak, ada masjid yang suka menghimpun pungutan,
tetapi tidak mau berbelanja untuk kepentingan masjid, misalnya pembaikan
bagi bangunan yang rosak, memperuntukkan
sebahagian bagi kebajikan seperti membantu anak yatim, faqir miskin dan
mengadakan kegiatan bagi kepentingan pelajaran anak-anak kariah dan sebagainya.
Manakala ada sebahagian masjid yang `kaya` memang berbelanja untuk kepentingan
masjid dan anak-anak kariah yang memerlukan, tetapi oleh kerana pendapatannya
banyak, maka duit di dalam simpanan tetap banyak. Di dalam hal ini Ustaz Muis
mencadangkan, `Adalah baik jika masjid membantu dengan kelebihan wangnya kepada
mana-mana surau di bawah jagaan masjid yang memerlukan, lantaran ahli-ahli
surau berkenaan adalah jamaah masjid berkenaan. Dengan demikian dapat membantu
keperluan yang dihajati oleh pihak surau atau surau-surau.
Berhubung dengan pengajian di bawah anjuran JAIS, Ustaz Muis
menyebut bahawa pihak JAIS mempunyai 22
orang guru ta`mir yang mengajar di masjid-surau di negeri Selangor, tetapi
dengan jumlah guru seramai ini tentulah tidak mencukupi untuk dihantar mengajar
di kesemua surau dan masjid. Walau bagaimana dengan masjid surau di Bandar
seperti di Bandar Baru Bangi ini, guru-guru begitu banyak dan peruntukan ada
mereka boleh menjemput guru-guru mengajar – bertauliah untuk mengajar
berbagai-bagai pelajaran, kursus dan sebagainya. Walau bagaimana Ustaz Muis
menyebut, bila menjemput guru yang kadang-kadang dari jauh dengan kereta, janganlah imbuhan diberi
sekadar RM50/= yang belanja minyak tidak dapat ditampung. Kiralah kos dan
imbuhan yang sesuai dan tidak membebankan guru-guru yang datang dengan ikhlas
dengan niat berdakwah dan membuat kebajikan.
Ustaz Muis juga menyebut, ``Masjid adalah Rumah Allah`` dan
hak bagi mereka yang datang beribadat. Sebab itu masjid hendaklah bersifat
terbuka. Misalnya terbuka untuk mereka yang datang beriktikaf, qiyamullail dan
sebagainya. Pihak masjid seharusnya mengatur dengan bijak masa-masa di dalam
pentadbiran masjid. Seterusnya bagi masjid yang mantap dan maju seperti Masjid
Al-Hasanah ada menubuhkan koperasi bagi menjanakan kewangan dan asset masjid,
bagi masjid yang merasa wajar dan berkelayakan dan bersesuaian boleh menubuhkan
koperasi dengan mendapat nasihat dari pihak Angkasa atau Kpperasi Malaysia.
Sesungguhnya maju mundurnya perjalanan sesebuah masjid
bergantung pada Nazir dan AJK Masjid, sebab itu bagi ahli kariah dan jamaah
seharusnya memilih AJK yang dapat memaju dan mengimarahkan masjid.
Sekian.
Saya setuju jika dikatakan Masjid al_Hasanah BBB boleh dikategorikan '5 bintang' kerana menampakkan masjid yang 'mesra' untuk warga emas dan OKU...Namun sejak akhir-akhir ini persekitaran masjid agak 'SARAT DAN MERIMASKAN' kerana terlalu banyak ruang aktiviti perniagaan diadakan hingga berlaku gangguan kepada jemaah dan aliran tafik. Biarlah pentadbiran m,asjid ini bersikap wasatiyah bukan melampau-lampau. Salam.
ReplyDelete