BBB, 15 Zulhijah 1435 = 10 Oktober 2014 (Jumaat):
Di dalam kertaskerja yang dibentangkan Penulis terdapat
satu cetusan cadangan mengenai konsep `Persyarikatan Ilmu`
yang dijangka akan diaplikasikan di
Masjid Al-Umm. Konsep `Persyarikatan Ilmu` ini dilihat paling sesuai dipraktikkan di Masjid Al-Umm memandangkan
masyarakat di Bangi terdiri dari kalangan intelektual yang menguasai berbagai
bidang ilmu pengetahuan dan sesuai pula dengan hasrat masjid mau menyediakan
keilmuan agama dan keilmuan-keilmuan semasa yang releven dengan kehidupan
masyarakat umat.
Apa yang dicadangkan itu adalah disetujui Pengulas Profesor
Dr. Azimi, bahkan beliau menambah, ``Ilmu yang kita dapat adalah amat terhad, hatta dalam bidang yang kita dalami,
bahkan kita terhutang budi, bahawa apa yang kita dapati adalah sumbangan ilmuan lain yang mendahului kita. Sebab itu
bagi memperkayakan ilmu dan dapat dimanfaatkan oleh orang ramai kita hendaklah bersifat
memberi dan menerima untuk diaplikasikan di dalam kehidupan.
Untuk tidak menimbulkan rasa keganjilan atau rasa tidak
senang apabila sesuatu ilmu yang dianggap bukan agama dan tidak sesuai dibawa
ke masjid agar dilihat releven dan perlu bagi masyarakat dan keluarga Islam
setempat khususnya di Bangi, maka premisnya seharusnya bertolak dari konsep `Islam` Din dan Ibadah`.
Bahawa `Islam is a way of life` dan `Din` adalah millah atau jalan atau aturan
yang diikuti dan ibadah segala amalan
yang berfaedah dilakukan dengan niat yang baik dan tidak bercanggah dengan nilai Islam – termasuk ilmu. Kita perlukan berbagai keilmuan yang releven bagi memandu kehidupan
dunia akhirat. Di dalam hal ini konsep keilmuan yang dipelajari di masjid seharusnya tidak terhad kepada keilmuan
aqidah, syariat, akhlak dan tafsir-Hadith sahaja yang dianggap sesuai
dipelajari di masjid, tetapi wajar sama dibicarakan menurut perspektif Islam ilmu-ilmu
misalnya ekonomi Islam, kesihatan, permakanan halal, keluarga bahagia dan sebagainya, lantaran itu perlu
diperbetulkan konsep keilmuan Islam kepada skop yang lebih luas dan releven
dengan kehidupan. Dalam kata lain banyak keilmuan yang sesuai dibawa ke masjid
bagi panduan hidup-mati masyarakat umat
Islam yang dengannya melengkapkan kehidupan dan termasuk di bawah amalan
ibadah.
Merujuk kepada Masjid Al-Umm yang mau diaplikasikan konsep
`Persyarikatan Ilmu` yang ahli kariahnya mempunyai ramai dari kalangan ulama`,
intelektual dan pakar dalam berbagai bidang,
sebagaimana dikatakan setiap individu walau pun pakar ada aspek yang di
luar dari pengetahuannya dan tentu bergantung kepada pakar yang lain. Dari kalangan pakar
sedemikian kita mengharapkan mereka sama hadir dan mengimarahkan masjid. Kita tidak
bertujuan mengajar mereka. Tapi kita mengharapkan dengan kepakaran mereka dapat mereka
memberi sumbangan keilmuan mereka di masjid di samping dapat
sama mempelajari bidang-bidang di luar dari kepakaran masing-masing. Sesungguhnya tidak ada salahnya
keilmuan-keilmuan berkenaan disampaikan di masjid. Apa lagi jika keilmuan
berkenaan disampaikan secara saintifik
menurut perpektif Islam. Sudah pasti ianya merupakan sesuatu yang baharu dan
menarik bagi jamaah. Bayangkan melalui
`Persyarikatan Ilmu` para jamaah dapat mengikuti di samping ilmu aqidah,
syariat, tafsir dan Hadith, para jamaah juga dari semasa ke semasa menurut
jadual mengikuti kuliah atau kursus berhubung dengan kesihatan misalnya
`mencegah dari penyakit kencing manis, darah tinggi, penyakit jantung dan
obesiti. Dalam bidang ekonomi misalnya dapat dikuti berkenaan `Bajet rumah
tangga di dalam menghadapi peningkatan harga dan inflasi, Menjimatkan kos
pengangkutan dalam kehidupan harian, Kepentingan koperasi di Bangi. Dalam
bidang Sains Sosial pakar menyampaikan tajuk, ``faktor-faktor yang mendorong
kepada bercambahnya gejala sosial dan
mencegahnya, Pakar dalam bidang IT
dan komputer misalnya
menyampaikan kuliah bertajuk, Melaris atau berniaga melalui online – Internet.
Sesungguhnya banyak lagi bidang dan kepakaran yang ada di Bangi seperti bidang
psikologi, biologi, kimia, pertanian, perbandaran, kepolisian, industri dan
sebagainya yang dapat dijemput dan diselang seli dengan pengajian pure Islamic.
Walau bagaimana pengisian bagi mengimarah masjid berkenaan
seharusnya tidak dilakukan secara tankap muat bagi mengisi slot-slot yang
kosong semata-mata, tetapi sebagaimana bidang-bidang keislaman jati mempunyai
kurikulum dan slibus, buka-buku rujukan dan panduan, maka demikianlah dengan
bidang-bidang keilmuan di luar dari keilmuan agama yang biasa perlu dikendali pakar-pakar di dalam bidang-bidang berkenaan berunding
bagi membincangkan topic kandungan, buku-buku bacaan dan rujukan serta
tokoh-tokoh yang mau dijemput agar semuanya berada di dalam kerangka keilmuan
menyeluruh , bersepadu dan terarah yang
benar-benar memberi faedah kepada para
jamaah dan pelajar-pelajar yang mengikutinya.
Kita percaya dengan pendekatan keilmuan Islam yang tradisi
dan semasa serta releven dengan
kehidupan pengajian menjadi lebih segar dan dapat menarik lebih ramai peminat
dan pengunjung yang setia sebagai jamaah masjid. Dengan konsep `Persyarikatan
Ilmu`, maka natijahnya:
1)
Memperluaskan konsep keilmuan Islam tidak terhad
kepada yang bersifat tradisional, tetapi juga bersifat semasa.
2)
Memberi peluang kepada pakar-pakar menampilkan
keilmuan mereka dari perspektif Islam yang dengan demikian meluaskan skop
keilmuan Islam.
3)
Bagi yang mengikuti pengajian merasa ada pembaharuan
dan kesegaran dengan keilmuan-keilmuan
yang dipelajari
4)
Dengan persyarikatan ilmu semua pihak mendapat
manfaat dan berkat
5)
Masjid benar-benar menjadi sumber ilmu dan
memperkukuhkan ibadat.
Sekian.
No comments:
Post a Comment