October 31, 2014

Kerjaya Graduan Sulung UKM


BBB, 05 Muharram 1436 = 30 Oktober 2014 (Khamis):


Semalam Naib Canselor UKM Prof. Datuk Dr. Noor Azlan Ghazali mengumumkan bahawa hingga kini UKM telah mengeluarkan graduan seramai 170,112 orang. Kata Naib Canselor, ``Kebanyakannya kini memegang jawatan penting sama ada dalam sector kerajaan, swasta, kepimpinan politik dan masyarakat serta pada peringkat antarabangsa,`` (BH, 30 Oktober, 2014: V12).
Meneliti kepada Graduan Sulung UKM yang seramai 166 orang itu bidang kerjaya apakah yang banyak diceburi mereka ?
Secara kasar mereka terlibat dengan kerjaya:
Pensyarah         seramai   50 orang         30     peratus
Guru                                    30 orang         18         ,,
Pentadbir                           20 orang          12        ,,
Berbagai                             66 orang          40       ,,
Untuk makluman graduan pada masa itu, termasuk Graduan Sulung UKM pada tahun-tahun 1970an sebenarnya tidak sukar mendapat pekerjaan, bahkan pada masa itu kerja mencari graduan. Tawaran kerja diterima seorang  graduan  lebih dari satu kerja, terpulang pada empunya diri membuat pilihan. Penulis sendiri berdepan dengan empat tawaran kerjaya yang boleh dibuat pilihan, tetapi oleh kerana keputusan tahun kepujian agak baik Penulis memilih untuk menjadi tenaga pengajar di university dengan membuat ijazah lanjutuan.
Daripada keluaran Graduan Sulung UKM 30% daripada mereka   biasanya membuat pilihan untuk menjadi pensyarah, khususnya di UKM. Buat makluman pada peringkat permulaan UKM dibuka, tidak kecukupan pensyarah tempatan dan terpaksa dibawa dari luar, antaranya dari Indonesia, Asia Barat dan Barat. Bagi menampung kekurangan tenaga pensyarah, adalah menjadi polisi  UKM pada peringkat permulaan  melatih pelajar-pelajar tempatan yang mempunyai kelulusan yang baik untuk melanjutkan pelajaran dan seterusnya menjadi tenaga pengajar di UKM. Pelajar-pelajar yang melanjutkan pengajian ini pada umumnya berjaya, bukan saja berjaya di dalam pengajian sama ada di luar atau dalam Negara, tetapi juga berjaya menjadi tenaga pengajar terkenal hingga menjawat jawatan professor atau professor madya. Antara  tenaga pengajar yang hadir ke Majlis Mengimbau Kenangan memegang ijazah Ph. D dan berjawatan professor seperti Prof Dr. Rahimah bt. Abdul Aziz, Prof Dato` Dr. Mansor Ibrahim, Prof. Dato` Dr. Jamaluddin Md. Jahi, Prof. Chamhuri Siwar, Prof. Dr. Abu Osman bin Md. Tap, Prof. Dr. Bachok bin M. Taib, Prof. Dr. Ismail bin Kailani, Prof. Dr. Maimon bin Abdullah dan Prof. Dr. Asiah Sarji,, di samping ramai lagi yang tidak hadir. Sebahagian kecil bertaraf Prof. Madya seperti Prof. Madya Dr. Nasiman bin Sapari, Prof Madya Dr. Koh Aik Khoon, Prof. Madya Dr. Mohd Nor Bin Haji Manuty – termasuk Penulis semasa bersara sebelum masuk politik berjawatan Prof. Madya di UKM.


Kerjaya kedua yang banyak dipilih Graduan Sulung UKM ialah guru, iaitu sebanyak 18%. Kerjaya guru ini antaranya penerusan kerjaya bagi guru yang menyambung pengajian di UKM. Selain daripada itu guru juga dikira jawatan yang paling sesuai dari kalangan wanita, lantaran itu sebahagian besar dari Graduan Sulung UKM dari kalangan wanita memilih kerjaya guru. Antara mereka ialah Puan Noriahan Jamaluddin, Datin Hajah Nik Khatijah Nik Man, Puan Yangchik bt. Minhat, Antara yang tak datang seperti Othman bin Omar, Abas bin Sauan,, Abdul Shukor bin Ariffin, Abdul Aziz bin Salleh, Che Som bin Daud, Daud bin Daldiri, Fauziah bt. Che Ali,, Md. Yusof bin Zainol, Mohd Zahid bin Awang, Nor Azimah bt. Kamaruddin, Siti Aishah bt. Haji Ismail, Siti Hanum Bt. Mohd. Sangkut, Shamsul Bahari bin Mat, Siti Mariam bt. Haji Abu Hanifah, Timah bt. Md  Zin, Wan Faezah bt. Wan Mansor. Mereka berkhidmat di berbagai ceruk Negara ini, tetapi kebanyakan kembali ke tempat asal masing-masing.


Kelompok ketiga ialah berjawatan Pegawai Tadbir. Daripada mereka hanya beberapa orang berjawatan PTD iaitu Muhammad Nor bin Haji Md. Yasin (Fakulti Islam), Dato` Abdul Mannan (Fakulti Islam) dan Mansur bin Ramli (Sastera). Ramai daripada mereka menjadi pegawai tadbir seperti di university-university  dan di jabatan-jabatan seperti Alias bin Omar, Jamaluddin Jusoh, Mat Ali bin Mat Daud, Yaakob bin Mat Noor, Abdul Rahman bin Mamat, Abdullah bin Jusoh, Mohd Kalyubi bin Ghazali, NurulHuda @ Ariffin bin Muda, Raja Ali bin Raja Busu,, Raja Hassan bin Raja Noor dan lain-lain.
40% daripada mereka di dalam berbagai kerjaya. Beberapa orang dari Graduan Sulung UKM terlibat dalam politik. Misalnya Ramli Ibrahim Ahli Parliman Kota Baharu PKR (2008-2013), Che Uda Che Nik – Kedah, Pas ( 2008-2013), Shafie Abu Bakar Pas (Adun Kajang 1999-2004 dan Adun Bangi 2008-2013), Shamsul Bahari bin Mat N. Sembilan UMNO (beberapa penggal),Amran Kasimin, Umno, Bangi (2004-2008) Dato` Md. Roshidi bin Haji Osman, Adun Pas (Kedah) Mereka ini sebelum menceburi politik mempunyai kerjaya tertentu contoh pensyarah, guru dan sebagainya. Jika dilihat sebahagian daripada mereka yang terlibat dalam politik sememangnya pemimpin pelajar semasa di kampus seperti Ramli Ibrahim (Pengasas dan Presiden Persatuan Mahasiswa PMUKM UKM (Dua penggal – 1970 -72), Shafie Abu Bakar (Pengasas dan Exco PMUKM – Dua Penggal 1970-1972) dan Che Uda Che Nik (Pengasas dan Pengerusi AJK Kolej Pertama UKM – Dua Penggal  1970-1972).
Sebagai kesimpulan UKM sejak dari awal mengeluarkan graduan-graduan bermuta. Kerjaya yang paling ketara dan berjaya ialah menjadi tenaga pengajar di UKM dan di university-university yang lain. Mereka Berjaya meneroka ilmu dan melahirkan pelapis-pelapis tenaga pengajar dan graduan-graduan di dalam bidang-bidang yang lain. Mereka sebahagian dari tenaga yang melonjak nama UKM ke peringkat Negara dan antarabangsa. Adapun dalam bidang-bidang yang lain Graduan Sulung tidak begitu menonjol. Di dalam bidang politik pun mereka adalah wakil rakyat biasa baik pada peringkat parlimen atau DUN. Walau bagaimana sebagai peneroka, pada umumnya mereka adalah berjaya dan juga kejayaan bagi UKM. Mereka menempa sejarah sebagai peneroka dan Graduan Sulung UKM.

Sekian.

No comments:

Post a Comment