October 10, 2014

Tarbiah Dan Keilmuan Di Masjid - Profesor Dr. Azimi


Hotel Puri Pujangga, UKM,  26 Zulkaedah 1435 = 21 September 2014 (Ahad):
Profesor Azimi  di dalam ulasannya terhadap kertaskerja `Pengajian Di Masjid Al-Umm`  membicarakan tentang tarbiah. Menurutnya tarbiah adalah konsep pendidikan sepanjang hayat yang tepat di dalam Islam. Tarbiah adalah pecahan kata dari `Rabb` ialah Tuhan yang menjaga, memelihara dan memberi rahmat kepada  Sekalian Alam (Rabbil Alamin).  Tarbiah ialah pendidikan yang dilalui secara bertahap dan berkembang subur/maju. Ianya melibatkan perkembangan pentahapan baik dari segi  lahiri dan maknawi. Dari segi biologi seorang anak mengalami tarbiah penjagaan dalam rahmat Tuhan dari tahap kandungan ibu kepada bayi, kanak-kanak, muda, remaja, dewasa hingga kepada warga emas dan meninggal. Tarbiah dari segi maknawi melibatkan pentahapan dari segi pendidikan akli, rohani,  jiwa (emosi) dan amali. Tarbiah di Masjid lebih berfokus kepada pendidikan yang bersifat maknawi.
Profesor Azimi menarik perhatian peserta dan pendengar dan menekankan bahawa,
``Cabaran bagi mengimarahkan masjid ialah bagaimana menarik para jamaah dari berbagai golongan dari yang muda hingga ketua untuk datang mengimarahkan masjid !``
Menurut Profesor Azimi yang juga merupakan seorang pendakwah, ``Ada ketika kita ke masjid – juga surau bersolat waktu yang ahli jamaahnya tidak sampai satu saf. Tapi adalah jamaah, namun ada masjid dan surau mengunci pintu dan dibuka hanya untuk waktu maghrib, isya` dan subuh dengan ahli jamaah hanya beberapa kerat !``.
Merujuk kepada Masjid Al-Umm yang dalam pembinaan kata Profesor Azimi, ``Saya percaya kemiskinan jamaah tidak akan berlaku di Masjid Al-Umm, insya Allah, tapi cabaran mendepani ialah bagaimana mengimarahkan Masjid Al-Umm secara berterusan  dengan para jamaah dari semua peringkat dalam jumlah yang ramai.``
Profesor Azimi menekankan, `Pengimarahan amat penting, lebih penting dari  `Masjid Indah` disiapkan tapi kering dari kegiatan, pengimarahan dan kehadiran para jamaah. Ini perlu difikir secara masak dengan kepelbagaian pendekatan.
Kata Profesor Azimi, ``Fungsi utama masjid juga surau ialah sebagai tempat ibadat. Tapi bagi menyempurnakan pengibadatan dalam erti kata yang luas, ianya perlu diperkukuh dan disempurnakan dengan keilmuan.
Beliau memuji penyediaan bidang-bidang keilmuan yang disediakan oleh Masjid Al-Umm sebagaimana di dalam kertaskerja  adalah baik yang melibatkan semua keilmuan fardu  seperti Al-Qur`an dan Tajwid, aqidah dan fiqh, keilmuan pengukuhan seperti  tafsir, Hadith, Tasawuf, dan Sirah, Ilmu Bantu seperti bahasa Arab, Melayu dan Inggeris dan keperluan IT. Juga disediakan keilmuan yang diperlukan dalam kehidupan semasa seperti Ekonomi Islam dan bidang seni Islam  seperti Seni Khat, tarannum, nasyid, marhaban, animasi dan lain-lain. Juga bidang-bidang professional yang lain. Turut diberi perhatian ialah bidang sukan yang bersesuaian dengan golongan remaja. Yang lebih membantu bahawa bagi setiap bidang disediakan buku-buku rujukan dan buku atau kitab yang dapat dijadikan panduan utama.
Pengajian-pengajian juga dicadangkan khas bagi kaum wanita, pengajian-pengajian pada hujung minggu, pengajian berpakej,  pengajian Tahfiz, Pengajian ala Pondok bagi warga emas dan MOU dengan masjid-masjid terkenal yang bersifat tempatan dan luar Negara. Pendek kata jika dapat dilaksanakan semua program berkenaan, maka Masjid Al-Umm imarah dengan kegiatan-kegiatan keilmuan.
Untuk menarik jamaah khalayak tidak seharusnya cantik dari segi program di atas kertas, tetapi juga dari segi  kebolehan guru-guru menyampaikan pengajaran sehingga mampu menarik khalayak pelajar-pelajar. Beliau bersetuju bahawa bukan saja pelajaran perlu disusun secara teratur dan bertahap sebagaimana konsep tarbiah, tetapi guru dan dan apa yang hendak diajar guru juga perlu dipastikan supaya tidak timbul permasalahan dan percanggahan. Ianya seharus menurut silibus dan kurikulum yang disediakan. Di samping itu kita percaya dengan siapnya Masjid Al-Umm ianya dapat menyediakan ruang yang selesa bagi pengajian-pengajian yang dianjurkan.
Selain dari pengajian yang bersifat terbuka kepada semua pihak kita dapati ada pengajian khusus bagi peringkat Tadika, Tahfiz dan Pengajian Ala Pondok. Pengajian peringkat tadika ialah bagi peringkat pra-sekolah dan Tahfiz bagi peringkat awal sekolah dapat memenuhi tuntutan pengajian bagi semua peringkat dan lapisan umur. Tapi yang agak menarik ialah pengajian Ala Pondok yang dikhususkan bagi kalangan warga emas dan mereka yang meminatinya. Pengajian ini jika dapat dilaksanakan dengan baik merupakan satu daya tarikan kepada golongan pencinta ilmu dan menjadi identiti khusus bagi Masjid Al-Umm. Namun bagi menjayakannya banyak cabaran yang dihadapi seperti menyediakan guru-guru bersesuaian dan berkelayakan, menyediakan asrama atau tempat tinggal bagi mereka yang luar dari Bangi dan penyediaan keperluan harian khususnya bagi warga emas. Tapi kita berharap projek ini dapat dilaksanakan dengan baik.
Masjid dengan pendekatan yang dibincangkan diharap bukan saja menawarkan keilmuan-keilmuan sebagaimana telah dibincangkan diharap dapat menjadikan masyarakat berilmu yang dengan keilmuan berkenaan dapat membantu menyempurnakan amal ibadat dan kehidupan kemasyarakatan mereka. Pada peringkat tinggi diharap pengajian dapat memupuk mereka menjadi `Insan Rabbani` yang minda mereka berilmu, rohani mereka  berma`rifat, jiwa mereka berakhlak ditengah khalayak  dan hidup tenang bahagia di dalam kehidupan dalam perjalanan kembali kepada Allah Rabbul Alamin.

Sekian.

No comments:

Post a Comment