Salah satu fokus perbincangan mengenai pengimarahan
masjid yang disentuh kertaskerja dan
Pengulas Profesor Dr. Azimi juga ialah
fungsi masjid terhadap belia yang
merupakan generasi pewaris masa depan. Sedar atau tidak bahawa generasi awal yang menduduki Bangi dapat disimpulkan
sebagai mereka yang berjaya di dalam kehidupan. Mereka berkedudukan sebagai profesor,
pegawai tinggi universiti, pengarah, peguam, pensyarah dan berbagai profession lagi yang mereka berkelulusan luar
Negara dan juga tempatan. Mereka bertapak dengan kukuh di Bangi dengan kediaman
dan kemudahan yang selesa di Bangi. Mereka berasal dari berbagai ceruk rantau
di Negara ini – dari kampung dan pekan, mereka menetap di sini kerana kejayaan mereka dalam pelajaran dan profession pekerjaan.
Persoalannya apakah kejayaan yang dicapai generasi awal ini
dapat diteruskan oleh generasi anak-anak pengganti. Mungkin ada dari kalangan anak-anak generasi mampu
dididik keluarga dan dapat mencapai kejayaan di dalam pelajaran melebih atau
setara dengan apa yang dicapai ibu bapa dan dapat meneruskan kehidupan
diasaskan oleh ibu bapa, jika pun tidak lebih dari mereka. Tapi tidak semua
dapat mengekalkan kejayaan sedemikian Bagaimana dengan generasi ketiga dan
seterusnya ?
Tugas mendidik anak-anak adalah tanggungjawab keluarga,
tetapi sebagaimana Negara memberi perhatian pada rakyat dan menyediakan
kemudahan pelajaran, maka masjid di
dalam Bandar atau kariah, sebagaimana sekolah menyediakan peluang pendidikan
dan memperkembangkan potensi, maka masjid di samping institusi ibadat, juga
berfungsi dari segi pendidikan. Pertanyaan yang boleh dikemukakan apakah masjid hanya menyediakan peluang beribadah
dalam maknanya yang terhad kepada pelajar-pelajar. Inilah yang patut difikirkan
oleh masjid dan ibubapa yang sama berhak dan bertanggungjawab bagi
mengimarahkan masjid.
Tanpa bertujuan mau mengubahkan fungsi dan identiti masjid, masjid memerlukan generasi pewaris.
Mereka adalah anak kariah yang seharusnya masjid mau dan merasa bangga di atas
kejayaan anak-anak kariah, apa lagi jika masjid sama berfungsi mendidik
anak-anak kariahnya. Tetapi sejauhmanakah anak-anak ini mau datang ke masjid dengan
fungsinya yang terhad ?
Masjid seharusnya berfungsi sama di dalam memperkembangkan
potensi dan mewajakan diri remaja. Masjid seharusnya menyediakan suasana yang kondusif
dan releven kepada remaja. Dalam hal i inilah kita telah mencadang agar masjid
meluaskan skop dan fungsinya yang tidak keluar dari garis sempadan dan fungsi
masjid sehingga ianya adalah releven kepada generasi remaja dan juga orang dewasa.
Antara pendekatan yang diambil, bahawa dari awal di dalam
pelantikan ahli jawatankuasa pembinaan dan pentadbiran hendaklah ada keahlian
AJK dari kalangan belia yang dianya pula menubuhkan AJK Belia yang dapat
memikirkan apakah kegiatan-kegiatan yang dapat disedia atau dicadang bagi kepentingan
belia . Antara bidang yang penting yang seharusnya disediakan bagi belia
ialah berhubung dengan pelajaran. Masjid hendaklah berfungsi sebagai pemangkin
pendidikan bagi pelajar-pelajar dan bekerjasama dengan Biro Pendidikan. AJK
Belia perlu menggalakkan belia menjadi Rakan Masjid` yang mempunyai
program-program yang sesuai dengan belia. Selain daripada cadangan mengadakan kelas tahfiz, tadika wajar
diadakan kelas tuition, kursus motivasi
pelajaran, kursus kerjaya bagi peringkat graduan juga kursus perkahwinan dan
rumahtangga. Masalah menggunakan ruang di masjid tidak timbul,
kerana kelas bimbingan dan kursus-kursus yang tidsk sangat bersifat agama boleh
diadakan di ruang-ruang tingkat bawah tanah yang bersifat multi purpose.
Masjid juga patut mengadakan bengkel tulisan jawi, khat, tarannum, nasyid, marhaban, mengarang dan rekacipta animasi di
kalangan belia. Pertandingan tahunan patut diadakan dan memilih mereka yang
berbakat dan memberi insentif kepada mereka. Misalnya menghantar
mereka memasuki pertandingan pada peringkat yang lebih tinggi. Contoh memasuki
pertandingan Tilawah Al-Quran pada peringkat daerah membawa ke negeri, Negara
dan antarabangsa.
Belia juga diberi tugas bersama AJK misalnya menyambut
hari-hari perayaan dan kebesaran Islam, maulid al-Rasul, awal tahun Hijrah,
Hari Ibu Bapa Masjid dan sebagainya.
Bagi merapatkan belia dengan masjid antaranya ialah melalui
sukan yang dianjur oleh masjid dengan batas susila yang tidak melanggar
kesopanan. Masjid Al-Umm berdekatan dengan padang permainan dan court badminton
secara tertutup. Berbagai-bagai sukan dapat diadakan yang menarik mereka ke
masjid seperti pertandingan bola sepak, pertandingan badminton
danberbagai-bagai pertandingan sukan di padang. Boleh juga diadakan
pertandingan jalan kaki bagi semua peringkat. Di samping bersukan mereka tidak
mengabaikan ibadat.
Dengan berbagai kegiatan yang dicadangkan dan boleh ditambah
dengan cadangan-cadangan yang lain masjid berperanan mendidik pelajar-pelajar
dengan ilmu keagamaan, meningkatkan pencapaian akademik pelajar-pelajar dan memperkembangkan
potensi yang ada pada remaja dan mewajakan diri remaja baik dari segi fizikal,
mental dan rohani mereka.
Sekian.
No comments:
Post a Comment