BBB, 11 Rabiul Akhir 1436 = 02 Mac 2015
(Isnin):
Kesuburan bahasa dan kemantapannya dengan
tatabahasa yang teratur adalah infra-struktur yang baik yang mampu mendukung
perkembangan ilmu pengetahuan. Kehadiran Islam dengan kandungan Al-Qur`an telah
mencetuskan perkembangan ilmu pengetahuan. Islam menampilkan era baru
kebahasaan bahasa Arab dengan keilmuan yang terkandung di dalamnya dan menuntut
diaplikasikannya bagi memacu kemajuan umat di dalam membina tamadun dan
peradabannya.
Apakah yang dikemukakan oleh Al-Qur`an ?
Wahyu Al-Qur`an yang memakan masa 23 tahun
pada hakikatnya membicarakan tentang segala kewujudan. Tetapi sebagai rumusan,
antaranya (banyak lagi yang patut dirumuskan) membicarakan:
1) Persoalan yang berhubung dengan akidah dan keimanan
2) Hukum hakam yang terletak di bawah hukum syariat
3) Kejadian manusia dan kedudukannya sebagai semulia-mulia ciptaan
(Khalifah)
4) Tentang cakerawala, langit, bumi, planet-planet dan bintang-bintang
5) Tentang laut, hujan, tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan sebagai makanan
hidup-hidupan
6) Cerita-cerita yang dapat dijadikan contoh tauladan
7) Konsep bernegara dan pemerintahan
8) Jihad dan peperangan yang berlaku bagi menegakkan Islam
9) Al-Qur`an mu`jizat Rasulullah. Keindahan dan kedalamannya dari segi
balaghah
10) Galakan supaya mendalami ilmu pengetahuan.
Perkembangan ilmu pengetahuan berlaku sejak
dari perutusan Rasulullah s.a.w. bermula dari arahan (Iqra`) dan baginda
mengambil inisiatif menyampaikan keilmuan kepada sahabat-sahabat dan umat dan
menghantar perutusan mengajar tentang Islam ke luar dari Madinah. Al-Qur`an dan
Hadith baginda menjadi sumber keilmuan diamal dan diperluaskan dan dari dua
bidang ini (Al-Qur`an dan Al-Hadith) bidang keilmuan Islam yang asli melahirkan
berbagai-bagai ilmu pengetahuan seperti pengajian Al-Qur`an, Hadith, tafsir,
fiqh. Usuluddin, balaghah, nahu, saraf. akhlak, tasawuf, mantiq dan fara`d.Tokoh
penghimpun Hadith ialah Bukhari, Muslim, Al-Tirmidhi, Al-Nasa`i. Ibn Majah dan
Abu Daud, manakala di dalam bidang tafsir
antara yang awal seperti Ibn Kathir, di dalam bidang fiqh seperti Imam
Malik, Shafie. Abu Hanifah dan Ahmad bin Hanbal, Usuluddin ialah Ash`ari,
Maturidi dan Al-Tahawi, Al-Balaghah oleh Sayyiduna Ali bin Abi Talib (Nahj
al-Balaghah), Nahu Saraf Si Bawayh dan Akhlak serta tasawuf oleh Al-Imam
al-Ghazali.
Pada satu peringkat apabila negara Islam makin
berkembang – selepas kenaikan kerajaan Umawiyyah berlaku pertentangan idea dan
perbalahan pendapat yang mencetuskan perbahasan mengenai persoalan falsafah di
antara pendukung-pendukug Khawarij dan Ahlu al-Sunnah dan perlanjutan daripadanya
antara ahlu al-Sunnah, Mu`tazilah, Qadariyyah, Jabariyyah juga Shi`ah. Berikut
dari perluasan negara Islam, maka pusat-pusat keilmuan berkembang yang bermula
dari Madinah, ke Damshiq, Baghdad, Andalusia, Qairawan, Qahirah dan Bukhara.
Dari pusat-pusat keilmuan ini melahirkan tokoh-tokoh ulama di dalam
berbagai-bagai bidang.
Perkembangan keilmuan dalam Islam tidak
bersifat keagamaan dan falsafah sahaja. Tetapi menurut saudara Osman Bakar,
``The Qur`an is not a book of science, but it
does provide knowledge of the pinciples of science, which it always relates to
metaphysical and spritual knowledge. The Qur`anic injunction to `read in the nature
of The Lord has been faithfully observed by every generation of muslims.`
(Osman Bakar, Tawhid and Science, Secretariat
For Islamic Philosophy And Science, USM, Penang, 1991: 63).
Di samping perluasan negara Islam berlaku
pertembungan dengan budaya ilmu luar (Greek) seperti Plato dan Aristotle
terutama konsep idea dari Plato dan logic Aristotle, lantaran itu di dalam perbahasan keilmuan
Islam seperti ilmu theologi di dalam aliran Ashari-Maturidi pendektan logik
Aristotle turut digunakan, manakala perbahasan mengenai tasawuf yang bersifat
falsaafah seperti oleh Ibn Arabi dan Al-Jili turut menggunakan falsafah Idea Plato.
Al-Ghazali juga turut membahaskan dan menilai pendekatan falsafah dari luar
ini.
Walau pun ada pertembungan dengan budaya ilmu
dari luar, tetapi Islam mempunyai pendekatan keilmuan yang khusus, iaitu
berprinsipkan tauhid. Islam menampilkan keaslian pendekatan keilmuan seperti tafsir,
Hadith, tasawuf (Sunni) dan Usul Fiqh. Manakala di dalam bidang sains pengkaji-pengkaji
seperti Muhmmad bin Zakariya Al-Razi, Ibn Sina, Ibn Bajah, Ibn Tufail, Ibn
Rushd, Fakhr al-Din Razi dan ramai lagi.
(M.M. Sharif, A History of Muslim Philosophy,
Vol. I. Otto Harassowitz, Wiesbaden, 1963: 421 – 642).
Selain daripada itu terdapat tokoh-tokoh yang
menghasilkan persuratan seperti Al-Muqqaddimah oleh Ibn Khaldun di dalam bidang
sosial, Rihlah Ibn Battutah oleh Ibn Battutah tentang pelayaran dan
pengembaraan, Al-Ahkam al-Sultaniyyah oleh Al-Mawardi tentang pemerintahan dan
Sirah Ibn Ishak oleh Muhammad bin Ishak tentang Sirah.
Pendek kata kehadiran bukan semata-mata
membawa agama dalam erti kata terhad, tetapi membawa ilmu pengetahuan yang
berindukkan Al-Qur`an dengan menggunakan bahasa Al-Qur`an. Tidak ada bidang
keilmuan yang tidak dilibati oleh Islam. Dengan ilmu ia menyedarkan Eropah yang
masih dalam kegelapan, menyampaikan cahaya hidayah sehingga ke India dan
menyentuh negara China dan Rusia. Memartabatkan beberapa bahasa yang menjadi
bahasa penyebaran Islam seperti bahasa Urdu dan Bahasa Melayu. Tidak ada satu
bahasa umat Islam yang tidak diperkayakan dengan ilmu dan istilah-istilah
keislaman.
Pendek kata bagi pembinaan tamadun dan
peradaban umat tidak lain dari ilmu. Ilmu sebagai darah bagi badan dan tenaga
bagi tamadun dan peradaban, kalau ilmu diabaikan maka tamadun dan peradaban
akan runtuh dan menghilang.
Sekian.
No comments:
Post a Comment