BBB, 01 Rabiul Akhir 1436 = 22 Mac 2015
(Ahad):
Tidak jelas di dalam mengklasifikasikan
Persuratan Melayu. Tetapi yang nyata di dalam mengklasifikasikan lahir
istilah-istilah seperti klasik, tradisional dan moden. Ada juga digunakan
istilah `lama`. Tapi sastera lama ini adalah lebih bersifat umum dan dapat
dikategorikan di bawahnya klasik dan tradisional. Istilah ini kurang digunakan
di dalam pembicraan yang bersifat akademik. Jadi istilah yang popular yang
sering digunakan oleh pengkaji-pengkaji akademik ialah klasik, tradisional dan
moden. Penggunaan istilah `Lama` seperti yang digunakan oleh Sutan Takdir Alisjahbana
bagi buku puisinya `Puisi Lama`.
Sebagaimana telah diperkatakan penggunaan
istilah klasik dengan memasukkan semua hasil kesusasteraan dari zaman awal
sehingga zaman moden, tetapi satu istilah yang digunakan ialah `tradisional`
yang tidak membicarakan sastera peringkat awal, tetapi tidak pula lari dari
membicarakan bahagian daripada apa yang dikategorikan sebagai sastera klasik.
Demikianlah ada duplikasi antara yang dikatakan sebagai sastera klasik dan
tradisional.
Penulis berkecenderungan membataskan kepada
tiga kategori pembahagian persuratan Melayu.
1) Sastera Klasik
Terletak di bawahnya
ialah sastera yang bersifat purba. Ini termasuklah prasasti Batu Bersurat, Batu
nisan dan artifek-artifek yang seumpamanya yang dijumpai.
Termasuk di bawah
kategori ini ialah pantun, cerita-cerita asal usul, kejadian dan binatang serta
cerita-cerita yang berasal dari Hindu.
2) Sastera Tradisional
Ialah persuratan
yang terhasil selepas kedatangan Islam bermula dari karya yang dihasilkan pada
zaman kerajaan Pasai seperti Hikayat Raja-Raja Pasai, zaman Melaka hinggalah
kepada zaman penjajahan dan persuratan
moden sekitar akhir abad ke 19.
3) Sastera Moden
Bermula dengan
pendidikan moden yang melahirkan berbagai-bagai genre penulisan moden yang
belum wujud sebelumnya.
Sebagaimana telah
dibicarakan tentang sastera klasik, maka sebagai penerusan dibicarakan sastera
tradisional. Menurut Zalila Sharif dan
Jamilah Ahmad:
``Istilah
`tradisional, `lama` dan `klasik` saling digunakan apabila memperkatakan
sastera tradisional. Namun istilah ini mempunyai ukuran yang berbeza dari segi
penggunaannya tetapi saling melengkapi dari segi zaman, bentuk dan ciri sastera
itu sendiri. Sastera `lama` memperlihatkan pembahagian zaman, iaitu tahun 1800
M. dirujuk sebagai sempadan pembahagi antara sastera lama dan sastera baru. Istilah `klasik` pula
memperlihatrkan objektiviti dari segi pemilihan sifatnya yang mudah dari segi
gaya dan strukturnya yang jelas dan formal. Istilah `tradisional` pula merujuk
kepada bentuk dan ciri, iaitu merangkumi, struktur, plot, gaya dan teknik yang
dicirikan oleh bahasa, persembahan, fungsi dan faktor-faktor yang lain.``
(Zalila Sharif &
Jamilah Ahmad, Kesusasteraan Melayu Tradisional, Dewan Bahasa dan Pustaka,
Kuala Lumpur, 1993: XI).
Seterusnya kata
pengarang yang dimaksudkan dengan sastera tradisional di dalam pembicaraan:
``Dalam buku ini istilah
`tradisional` dimaksudkan bertepatan dengan sifatnya yang kolektif, milik
bersama masyarakat, oleh sebab keseluruhan karya ini tidak menyatakan nama
pengarang atau penulisnya. Karya-karya sastera Melayu tradisional, baik prosa
maupun puisi biasanya tidak menyebutkan nama pengarangnya, khususnya
karya-karya sebelum Hamzah Fansuri.``.(Ibid.).
Pendapat di atas
dikemukan bagi menunjukkan bahawa batas dan ciri yang dikemukakan adalah
longgar. Batas bagi sastera tradisional ialah selepas 1800 adalah bercanggah
dengan pendapat tokoh-tokoh yang lain yang mengambil kira sastera zaman Melaka
misalnya adalah juga termasuk sastera tradisional dan ciri-ciri yang membedakan
tidak konkrit.
Melihat pendapat
yang mengatakan bahawa sastera tradisional Melayu bermula dengan tradisi
penulisan yang dibawa oleh Islam dan tidak bercanggah dengan berbagai-bagai
pendapat mengenai sastera Melayu klasik dan tradisional, maka sesungguhnya
bidang dan ruanglingkup sastera Melayu tradisional adalah amat luas yang dari
segi masanya adalah merentangi zaman dari abad ke 14 hingga 1850. Lantaran itu
kata Noriah Taslim:
``Budaya Melayu
tradisional sebenarnya menawarkan satu sistem kesusasteraan yang begitu luas
wawasan dan cakupannya yang memungkinkan kita menelitinya daripada pelbagai
sudut dan perspektif.``
(Noriah Taslim,
Teori Dan Kritikan Sastera Melayu Tradisional, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala
Lumpur, 1993: VII).
Dalam konteks di
atas sastera tradisional adalah melibatkan semua bidang sastera selain dari
klasik (bagi yang memisahkannya) dan sastera moden. Ini adalah melibatkan semua
pendapat mereka yang membicarakan tentang sastera klasik dan tradisional.
Kepelbagaian jenis sastera di dalam sastera tradisional mencerminkan watak
Melayu yang terbuka yang mempunyai tradisi, ciri dan nilai sendiri dan dengan
secara terbuka menerima nilai budaya dan sastera dari luar yang memperkayakan
sastera Melayu itu sendiri. Sifat ini juga dapat dilihat di dalam hasil-hasil
sastera berbahasa Melayu berkenaan. Elemen-elemen berkenaan juga memperkayakan
bahasa Melayu yang menjadi bahasa Nusantara dan lingua franca bagi kawasan
tersebut. Sesungguhnya persuratan sastera, khususnya tradisional adalah arkib
yang menyimpan dan memancarkan keunggulan nilai budaya dan peradaban Melayu.
Sekian.
No comments:
Post a Comment