BBB, 21 Rabiul Akhir 1436 = 12 Mac 2015 (Khamis):
Sejarah Melayu tidak syak lagi adalah
merupakan karya sejarah atau histriografi teragung dalam bahasa Melayu yang
merakamkan asal usul pemerintahan Kerajaan Melaka, kemajuan dan keagungannya
yang menjadi induk bagi pemerintahan negeri-negeri Melayu yang lain. Tempohnya
melebihi satu abad mulai akhir abad ke 13 hingga awal abad ke 15, tetapi dari
segi jatuh bangunnya `Kerajaan Melayu` berkekalan dan berkesinambungan hingga
kepada pemerintahan kini.
Sejarah Melayu dimulai karangannya oleh Tun
Seri Lanang Bendahara Negeri Johor pada tahun 1020H./1600M. atas permintaan `Orang
Besar-Besar` bagi menyempurnakan naskhah asal yang dibawa dari Goa. Menurut
catatan Tun Sri Lanang:
``Wa ba`dahu`, adapun kemudian dari itu telah
berkata faqir yang insaf akan lemah kedaan dirinya dan singkat pengetahuan
ilmunya; dan pada suatu masa bahawa faqir duduk pada suatu majlis dengan orang
besar-besar, terlebih mulianya dan terlebih martabatnya daripada yang lain,
maka berkata ia kepada faqir, ``Hamba dengar ada Hikayat Melayu dibawa oleh
orang dari Goa; barang kita perbaiki kiranya, supaya diketahui oleh segala anak
cucu kita yang kemudian daripada kita, dan boleh diingatkannya oleh segala
mereka itu, syahadan adalah beroleh faedah ia daripadanya.``
(Sejarah Melayu, Edisi Shellabear, W.G.,
Oxford University Press, Kuala Lumpur, 1967: 2).
Dari kenyatan di atas dapat difahami bahawa
selepas lebih kurang seabad dari kejatuhan Melaka ke tangan Portugis, maka
naskhah asal Sejarah Melayu yang kemungkinan salah satu daripada naskhah
Sejarah Melayu di bawa Portugis ke Goa – tanah jajahan Portugis di India dan
dibawa balik ke Melaka (ada yang berpendpat di bawa dari simpanan salah satu
Gua, tempat simpanan naskhah) bagi diperbaiki oleh Tun Sei Lanang. Ini bermakna
naskhah asal adalah dihasilkan sejak zaman keagungan Melaka dan asalnya
dikarang oleh pengarang yang melihat antara perkara-perkara atau
peristiwa-peristiwa yang berlaku dengan mata kepala pengarang. Contoh seperti
Perlantikan Sultan Muzaffar Shah dan merangka undang-undang, perlantikan Tun
Perak menjadi Bendahara dan penentangan terhadap pencerobohan Siam dan
sebagainya. Dibandingkan dengan Hikayat Hang Tuah ada setengah persamaan
maklumat di dalam Hikayat Hang Tuan dan Sejarah Melayu, tetapi Hikayat Hang
Tuah karya sastera epik yang diseri unsur-unsur imaginatif yang kurang menjaga
dari segi fakta dan kedudukannya di dalam sejarah, sebaliknya Sejarah Melayu
lebih mendekati fakta-fakta sejarah, lantaran itu judul barunya diberi sebagai
sejarah Melayu, namun untuk dikatakan Sejarah Melayu sebagai karya sejarah,
maka tidaklah sepenuhnya tepat sebab itu dikategorikan sebagai `Histriografi
Melayu`. Walau apa pun Sejarah Melayu adalah sebuah `Karya Agung` yang pernah
dihasilkan di dalam persuratan Melayu pada zaman tradisi.
Sejarah Melayu disusun secara pecahan (34 Cerita) menceritakan tentang asal usul
keturunan Raja Melaka yang juga asal keturunan Raja-Raja Melayu yang berasal
dari Bukit Siguntang ke Singapura dan ke
Melaka membuka negara tersebut, bermula dengan Sultan Muzaffar Shah diceritakan
juga tentang Merah Silu membuka Pasai dan pengislaman Rajanya Sultan Mlikul
Salih. Sebagaimana Raja Pasai menerima Islam melalui mimpi, maka Sutan Melaka
(Sultan Muhmmad) menerima Islam melalui mimpi dan kemudian didatangai Pendakwah
Sayyid Abdul Aziz (Raja Pasai melalui Syeikh Ismail). Kenaikan Melaka peringkat
awal diganggu oleh Raja Siam yang menghantar tenteranya mau menawan Melaka,
tetapi atas kebijaksanaan Bendahara Tun Perak, maka ancaman musuh dapat
dihendarkan. Dimuatkan tentang hubungan dengan kerjaan Majapahit dan Cina.
Puncak dari pemerintahan ialah dengan kenaikan Sultan Mansur Shah yang
bijaksana mengatur pemerinthan negeri dengan Bendahara terkenal Tun Perak dan Tun
Mutahir dan wujudnya Laksamana Hang Tuah bersama kawan-kawannya.
Pada zaman Sultan Mansur Syah juga berkembangnya pengajian. Pengajaran
disampaikan oleh Maulana Abu Bakar yang dihadiri Sultan dan Pembesar-pembesar.
Antara kitab yang dipelajari ialah Kitab Al-Durru l-Manzum, di samping
pengajian bidang fiqh. Nahu dn saraf. Manakala pada zaman Sultan Mahmud Syah
dikatakan baginda dan pembesar-pembesar
mempelajari Kitab al-Luma` (dikatakan Kitab Maklumat). Pendeknya pengajian
keilmuan berkembang subur di Melaka yang dibimbing oleh Maulana Yusof. Jika di
dalam Hikayat Hang Tuah pada akhir pemerintahan Melaka Hang Tuah bersama
Bendahara dan Temenggung berekhalwat mengasingkan diri dan ceritanya tidak lagi timbul, tetapi di dalam Sejarah
Melayu Hang Tuah dikatakan meninggal pada zaman Sultan Mahmud dan dikebumikan
di Tanjung Keling. (Sejarah Melayu, 1967: 213).
Sebagaimana Hikayat Hang Tuah Melaka mengalami kekalahan apabila
diserang Portugis. Sejarah Melayu tidak
memberi tumpuan pada hubungan luar dan diplomatik. Walaupun Sejarah Melayu
lebih dekat dengan realiti sejarah, tetapi tidak terlepas dari unsur mitos dan
legenda, termasuk mengenai asal usul keturunan Raja.
Didapati di dalam sejarah Melayu terdapat
banyak unsur-unsur Islam. Ini menggambarkan bahawa pengarang termasuk seorang
yang mendalam di dalam keilmuan Islam. Pengaruh Islam dapat dilihat dari judul
asal Sejarah Melayu adalah berbahasa `Arab, iaitu Sulalatu`s-Salatin bermaksud –
Jalur Keturunan Sultan-Sultan. Sebagaimana kitab-kitab Islam, maka
Sulalatu`s-Salatin bermula dengan khutbah kitab bermula dengan basmalah, pujian
kepada Allah dan salawat kepada Rasulullah, bahkan membangkitkan tentang asal
usul kejadian alam membawa kepada kejadian Adam. Ayat-ayatnya diselang seli dengan
ayat-ayat di dalam bahasa `Arab. Selepas
daripada itu barulah pengarang masuk kepada tujuan mengarangnya. Selain
daripada itu terdapat di sana sini ungkapan-ungkapan dan istilah-istilah
keislaman yang digunakan oleh pengarang. Pendek kata Sulalatu`s-Salatin
dikarang oleh pengarang yang mempunyai jiwa dan pandangan wujud keislaman.
Sesungguhnya Sejarah Melayu mengungkap dan
menyerlahkan susur galur pemerintah dan asal usul Melayu yang menjadi akar
tradisi sebagai tempat berpijak bagi langkah-langkah ke hadapan bagi membina
kemajuan dan menghadapi cabaran masa hadapan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment