BBB, 30 Jamadil Awwal 1436 = 21 Mac 2015
(Sabtu):
Era selepas Islam memperkayakan persuratan
Melayu. Sebahagian dari hasil persuratan yang besar dan penting adalah dari zaman
keagungan Melaka dan zaman ini merupakan permulaan zaman prolifiknya persuratan
Melayu. Penghasilan persuratan tidak terhenti di zaman Melaka, tetapi
berterusan berlaku. Walau bagaimana kebanyakan hasil persuratan dan
kesusasteraan tidak dikenal pasti dari tempat mana dan bila dihasilkan. Namun
ini bukanlah perkara yang penting. Pokoknya ianya merupakan hasil persuratan
Melayu yang dihasilkan dalam kawasan ini.
Berbagai pendekatan dilakukan oleh
pengkaji-pengkaji bagi melihat, menilai dan mendokomentasikan hasil-hasil
persuratan berkenaan yang menandakan kekayaan hasil-hasil kesusasteraan dan
persuratan berkenaan. Antara pendekatan popular ialah membahagikan hasil-hasil
persuratan dan kesusasteraan kepada periode zaman seperti klasik, tradisional
dan moden.
Adapun yang mengklasifikasikan kesusasteraan
pada peringkat klasik, lantas yang banyak
dilihat ialah prasasti-prasasti kuno dan lama yang merupakan batu-batu
bersurat dan batu-batu nisan. Ruang zaman yang diterobos hingga kepada zaman
pra-sejarah dan sejarah kuno. Ini sebagaimana dilakukan oleh Teuku Iskandar
yang menjadi sebahagian dari kandungan bukunya yang berjudul Kesusasteran
Klasik Melayu Sepanjang Abad. Bahan-bahan klasik yang menjadi kajiannya seperti
sejarah penggunaan tulisan, Prsasti Kedukan Bukit, Talang Tuwo, Kota Kapur dan
Batu Bersurat Terengganu. (Teuku Iskandar, Kesusasteraan Klasik Melayu
Sepanjang Abad, Universiti Brunei, Brunei Darussalam, 1995: 684hlm.).
Antara yang turut membicara dan membataskan
pembicaraan kepada bidang klasik ialah Profesor Mohd. Taib Osman bersama Abu
Hassan Sham dengan buku mereka yang berjudul `Warisan Prosa Klasik` ialah
tentang cerita-cerita rakyat, sastera epik, Sastera sejarah dan sastera Roman.
(Mohd. Taib Osman dan Abu Hassan Sham, Warisan
Prosa Klasik, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1983: 302hlm.).
Manakala
Liaw Yock Fang membicarakan Sejarah Kesusasteraan Melayu Klasik di dalam dua
jilid melibatkan aspek yang lebih luas, iaitu Kesusasteraan Rakyat, Epos India
dalam Kesusasteraan Melayu dan Wayang, Cerita Panji dari Jawa, Sastera Zaman
Peralihan Hindu Islam, Kesusasteraan Zaman Islam. Manakala dalam jilid kedua
pula dibicarakan Cerita Berbingkai, Sastera Kitab, Sastera Sejarah,
Undang-Undang Melayu Lama dan Pantun dan Syair.
(Liaw Yock Fang, Sejarah Kesusasteraan Melayu
Klasik – 1 & II, Penerbit Erlangga, Indonesia, 1991 &1993: 306 &
264hlm.).
Jelas daripada kandungan buku-buku yang
membicarakan sastera Melayu Klasik, bahawa bahan kesusasteraan yang menjadi
warisan sastera Melayu bahagian klasik itu begitu banyak. Ini mecerminkan
kekayaan sastera dan Bahasa Melayu.
Dari semua pembicraan hanya Teuku Iskandar
mengambil pendekatan yang lebih lengkap mengenai kesusasteraan Melayu klasik.
Beliau membicarakan bukti-bukti kesusasteraan Melayu klasik berdasarkan prasasti-prasati Batu Bersurat dan batu-batu
nisan seperti Batu Bersurat di Minye Tujuh, Batu Bersurat Terengganu dan Batu
Nisan Sultan Malikul Salih di Aceh dan berbagai-bagai prasasti yang lain.
Teuku Iskandar membicarakan kesusasteraan zaman
Acheh yang tidak diberi perhatian oleh pendekatan-pendekatan yang lain seperti
karya-karya oleh Hamzah Fansuri, Shamsuddin al-Sumatrani, Nuruddin al-Raniri
dan Abdul Rauf Singlkel. Winstedt mempunyai pendekatan berlainan dengan
membicarakan sastera yang berhubung dengan aqidah dan syariah dan Winstedt dan
Liaw Yock Fang membicarakan tentang sastera berbingkai yang merupakan sebagai
sastera yang dipengaruhi Islam yang mengambil contoh seperti karya Seribu Satu
Malam, Hikayat Bakhtiar dan sebagaiinya. Dengan penumpuan bidang-bidang yang
dominan yang dibicarakan oleh semua pendekatan seperti mengenai sastera rakyat,
pengaruh Hindu dan Islam dan epic dan ada bidang yang diberi perhatian oleh
satu pendekatan dan yang lain tidak memberi tumpuan sebenarnya makin melengkapkan
bidang dan ruang lingkup kesusasteraan klasik itu sendiri.
Melihat kepada bidang-bidang, apa lagi mebaca
kandungan bagi setiap bidang menyedarkan kita bahawa betapa kayanya bidang
kesusasteraan Melayu Klasik itu sendiri. Ia antaranya asli tempatan, saduran dan
antaranya dari pengaruh zaman Hindu dan Islam. Semuanya ini memperkaya dan
mengukuhkan bidang kesusasteraan Melayu Klasik itu sendiri.
Sekian.
No comments:
Post a Comment