BBB,
16 Rabiul Akhir 1436 = 07 Mac 2015 (Sabtu):
Dalam
beberapa makalah yang lepas kita bernostalgik tentang bahasa dan orang Melayu.
Bukti-bukti menunjukkan bahawa mereka adalah pribumi dan pewaris yang berhak.
Tetapi itu adalah dambaan kepada kesilaman dan kepurbaan. Dengan realiti kini
Melayu bersama masyarakat majmuk perlu bersama menghadapi kekinian bagi
menggaris masa depan di dalam menentukan nasib bersama.
Membina
masa depan, kita mencari-cari model terbaik kini bagi membina masa depan negara
kita. Setelah kita bersama bangkit setara dengan negara-negara maju dan rasa
rendah diri telah terlempar jauh, sebenarnya kita lihat, tidak ada negara yang
dikatakan maju untuk diikuti, kecuali aspek-aspek tertentu. Itupun belum tentu
sesuai, apalagi jika kepelbgaian dari tempat-tempat berlainan. Terbaik kita
membina identiti yang sesuai dengan iklim tempatan sendiri.
Sebenarnya
negara kita unik, sejak dari silam kita menerima kebijaksanaan buah fikiran
filosof-filosof luaran sebagaimana berlaku juga bagi negara-negara jiran dan
terakhir menerima lebih sempurna perutusan terakhir dari rangkaian hidayat yang
bertalian dari moyang kita - Adam, antaranya Ibrahim hingga kepada Muhammad
dari wilayah-wilayah tertua dikenali kewujudan manusia dan mencapai tamadun awal
– Wilayah yang menjadi negara Nabi-Nabi yang akhirnya hidayah sama mengalir ke
muara jiwa kita. Kita menjadi bijaksana memilih mutiara. Secara berterusan kita
menerima penentuan sejarah berada dalam masyarakat majmuk yang unik yang
seharusnya diterima secara positif.
Di
dalam keadaan sekarang kita hendaklah menerima realiti positif dengan melihat
pada masa depan yang positif, kerana kepelbagaian itu jauh lebih baik dari
persendirian. Penulis melihat `Teori Takmilah` adalah releven bagi masa depan
dan seharusnya bergerak bersama dalam pelbagaian dan kekecualian.
Takmilah
Dari
segi pendekatan ialah mengunggul dan Memperkasakan bukan meleburkan identiti
untuk disatukan, tetapi adalah kepelbagaian adalah dinamika bagi memperkasakan
semua, tetapi tidak ada paksaan dari segi pegangan keyakinan.
Puncak
Takmilah yang menjadi Piawayan tertinggi adalah Pembinaan Tamadun Dan
Peradaban berasakan Islam dan semasa mirip kini. Menurut skema Takmilah, bagi
membina tamadun dan peradaban negara kita ialah dengan memberi penekanan
terhadap keilmuan bagi peningkatan kualiti yang melibatkan semua pihak. Malaysia mampu mencapai keunggulan pendidikan
dan menjadi hub pendidikan bertaraf dunia yang dapat menarik pelajar-pelajar
menimba ilmu pengetahuan dan membina keilmuan di negara ini. Malaysia juga
seharusnya berusaha meletakkan diri menjadi pusat Pengajian Islam bertaraf
dunia yang pelajar-pelajar dan pengkaji-pengkaji lebih berminat mempelajari dan
membina keilmuan Islam di sini yang seharusnya menjadi identiti pengajian di
sini. Di dalam kata lain semua pihak baik yang Islam dan bukan Islam berhak dan
mempunyai ruang di dalam mendalam dan membina keilmuan. Dalam pada itu usaha
hendaklah digandakan bagi memperlihatkan keistimewaan dan kebaikan Islam dengan
tujuan untuk mereka sama menimati kebaikan dan keistimewaan Islam.
Satu
aspek yang penting yang menjadi identiti negara, nilai budaya dan imej
pendidikan negara ialah penggunaan
bahasa yang barangkali tidak tepat menggunakan istilah `bahasa pengantar`,
tetapi bahasa keilmuan yang diperlukan. Universiti seharusnya menerima pelajar
yang lulus bahasa rasmi dan menggunakan bahasa rasmi negara di dalam
subjek-subjek yang dimastikan bagi semua universiti sehingga setiap orang
pelajar mampu bercakap dan menulis dalam bahasa berkenan dengan baik. Ini
penting sebagai nilai dan jati diri dan rupa bangsa Malaysia. Ada pun bagi kursus-kursus yang lain menurut
keperluan bahasa bagi keilmuan berkenaan. Misalnya bagi bidang keislaman
seharusnya menguasai bahasa Arab dengan baik. Begitu juga dengan bidang-bidang
yang memerlukan bahasa Inggeris dan bahasa-bahasa yang lain. Pelajar-pelajar di
universiti dari segi idealnya seharusnya menguasai tidak kurang dari tiga bahasa dengan baik. Aspek bahasa rasmi
menjadi identiti pengajian tinggi dan imej negara. Adapun di dalam bidang
pentadbiran dan segala urusan yang lain hendaklah menggunakan bahasa rasmi.
Berbagai pihak, terutama bagi agensi yang bertanggungjawab hendaklah menanamkan
ke jiwa masyarakat rasa megah dan cinta kepada bahasa negara dan status
berkenaan hendaklah diperkasakan oleh negara. Adapun bahasa etnik perlu
dipelihara sebagai identiti yang mencirikan budaya.
Bagi
mencapai kedudukan berkenaan Malaysia perlu menyediakan institusi pendidikan di
dalam berbagai bidang, termasuk di dalam bidang keislaman bertaraf dunia. Kita
yakin hasrat ini dapat dicapai memandang kewujudan universiti-universiti
berjenama Islam menunjukkan taraf yang baik dan mampu dipertingkatkan dan
universiti-universiti awam menunjukkan prestasi yang baik dan berada pada
ranking universiti-universiti terkemuka di dunia. Universiti-universiti swasta
juga perelu turut berperanan di dalam menjadikan pendidikan di Malaysia
bertaraf dunia. Di dalam hal ini universiti-universiti di Malaysia hendaklah
mewujudkan tenaga-tenaga manusia yang pakar di dalam bidang-bidang keilmuan
yang dihormati di dalam bidang akademik dan diakui bertaraf dunia.
Universiti-universiti hendaklah mengeluarkan pelajar-pelajar yang tinggi mutu.
Pelajar-pelajar luar juga berprestasi tinggi dan menjadi duta pengajian dan
keilmuan dari universiti-universiti di Malaysia.
Tiang
seri yang penting bagi Takmilah ialah aspek nilai yang merujuk kepada estetika,
budaya, falsafah, nilai keilmuan, elemen kerohanian, kemanusiaan dan kealaman.
Aspek-aspek ini memperkukuhkan jiwa dan kemanisan di dalam pembinaan ilmu dan
nilai yang dapat membangunkan tamadun dan peradaban. Misalnya melalui pengajian
bahasa dan sastera dapat menghayati kehalusan dan keindahan yang didukung oleh
karya-karya. Demikian juga bidang budaya dapat memahami cara hidup dan nilai
kelompok yang dapat menarik minat dan mengkagumi nilai-nilai kehalusan dan
kemanusiaan. Nilai sedemikian dapat ditonjolkan untuk dihayati oleh berbagai
pihak dan mereka turut menghargai nilai-nilai berkenaan. Manakala falsafah dan
nilai keilmuan ialah dapat menikmati hikmat dan kebenaran yang ditonjol
falsafah dan keilmuan yang ianya merupakan satu keindahan dan kelazatan sebagai
wadah intelektual dan jiwa. Demikian juga elemen kerohanian ialah merupakan penghayatan
peringkat tertinggi yang mampu dicapai oleh yang terlibat di dalam bidang
berkenaan, tetapi ia adalah dimensi yang perlu diteroka bagi mengenali dan
mencapai peringkat ini agar pihak lain dapat memahami, kalaupun tidak mencapainya.
Kesedaran dari segi kemanusiaan mungkin dapat dicapai oleh peringkat biasa yang
kesedaran ini dapat dicapai oleh orang awam nescaya dapat membentuk manusia
dengan nilai murni seperti kasih sayang dan nemupuk nilai-nilai kemanusiaan
yang baik. Begitu juga kesedaran kealaman merupakan nilai perlu ditanam,
melalui nilai dan kesedaran ini pencerobohan dan kerosakan alam dapat dikawal,
lebih-lebih lagi kesedaran ini diharap juga timbul dari kalangan awam yang
dengan demikian dapat mengurangkan pencemaran, kerosakan hutan dan permukaan
alam dan timbul kasih sayang untuk menjaga dan memelihara alam sebagai rumah
kita semua.
Sebenarnya
pengajian peringkat pengajian tinggi, bahkan apa jua pengajian, bukan untuk
mencari pekerjaan dan kedudukan, tetapi seharusnya bagi menggali rahsia Tuhan,
menyedari hikmat kejadian, menimbulkan rasa kemanusiaan, keinsafan dan kesedaran
serta kepatuhan pada Tuhan, bagi menyemai bakti kepada masyarakat dan
kemanusiaan serta pembelaan kepada kehidupan sejagat.
Tapi
adakah ideal keilmuan ini dapat dicapai ? Seharusnya falsafah pendidikan dan
matlamat keilmuan perlu disusun sedemikian rupa sehingga falsafah dan matlamat
unggul pendidikan dapat dicapai. Keunggulan yang dibina melibatkan semua yang
kegetiran sama diderita dan kemanisan sama dirasa.
Sekian.
No comments:
Post a Comment