BBB. 19
Rabiul Akhir 1436 = 10 Mac 2015 (Selasa):
Pusat perkembangan Islam dan persuratan Melayu
selepas kedatangan Islam ialah Melaka. Melaka meningkat menjadi Bandar
Pelabuhan selepas peneriman Islam oleh Sultan Muhammad Shah di Melaka. Kemajuan
Melaka antaranya dengan sokongan pedagang-pedagang Islam yang menguasai jalan
dagang dari Asia Barat ke Gujerat hingga ke Melaka dan kepulauan di Nusantara.
Melaka menjadi satu-satunya pelabuhan dagang, khususnya selepas malapnya Pasai
yang jatuh ke bawah pemerintahan Majapahit pada tahun 1350. Kemajuan Melaka
meningkat pada zaman pemerintahan Sultan Muhammad Shah pada pertengahan abad ke
15 dengan Bendaharanya Seri Wak Raja. Sejarah Melayu menggambarkan tentang
kemakmuran Melaka:
``Sultan Muhammad Shah itu selama di atas
kerajaan terlalu sekali adil baginda pada memeliharakan segala manusia. Maka
negeri Melaka pun besarlah dan jajahan Melaka pun makin banyak, yang arah ke
barat hingga ke Beruas Ujung Karang, arah ke timur had Terengganu. Maka
masyhurlah pada segala negeri dan bawah angin datang ke atas angin bahawa negeri
Melaka terlalu besar lagi dengan makmurnya.``
Sultan Muhammad mengatur aturan daistiadat,
termasuklah menjalankan upacara keagamaan seperti menyambut kedatangan Ramadhan
secara besar-besaran yang dipanggil upacara `Mengarak Sejadah Ke Masjid` untuk
baginda bersolat tarawih, begitu juga adat mengarak serban bagi sambutan
hariraya.
(Sejarah Melayu, 1967, hilm. 79).
Melaka meningkat maju pada zaman pemerintahan
Sultan Mansur Shah (1459-1477) . Baginda memerintah dengan dibantu oleh seorang
Bendahara yang bijaksana, iaitu Tun Perak. Sultan Mansur Shah sendiri
mempelajari ilmu keagamaan dengan guru Maulana Abu Bakar yang datang dari
Makkah, pengajian berterusan kepada zaman pemerintahan Sultan Mahmud pada akhir
abad k 15 dengan berguru kepada Maulana Yusuf. Pada masa tersebut terdapat
jawatan kadhi yang diketuai seorang yang berilmu antaranys Maulana Kadhi
Munawir. Sejarah Melayu juga memaklumkan seorang sufi di Makkah iaitu Maulana
Ishak telah menghantar sebuah kitab bersama Maulana Abu Bakar untuk dipelajari
di Melaka, iaitu Kitab Al- Durr al-Manzum (Untaian Mutiara). Kitab berhubung
dengan persoalan falsafah Islam yang mengandungi persoalan Usuluddin dan
Tasawuf, iaitu mengenai persoalan tiga serangkani mengenai Dhat, sifat dan
af`al. Kitab ini dipelajari di istana Melaka. Dikatakan pada peringkat awal
pengajar dan pelajar tidak memahami kandungan kitab ini dan terpaksa dirujuk ke
Pasai untuk memahami kandungannya. Kitab ini juga diminta Makhdum Patakan
`ulama Pasai menterjemahkannya ke bahasa Melayu. Kedudukan Pasai dari segi ilmu pada peringkat
permulaan mengatasi Melaka.
Selain dari pengajian berlangsung diistana,
pengajian juga berlangsung di luar istana, iaitu di masjid dan surau. Terdapat
pusat pengajian khusus bagi pelajar-pelajar, termasuk dari luar Melaka. Tempat
tersebut ialah di Pulau Upih. Sebagai sebuah pelabuhan enterpot, Melaka di
datangai peniaga-peniaga dari kawasan Sumatera, Patani,Brunei, Jawa dan
Sulawesi. Yang turut datang ialah pendakwah dan pelajar-pelajar yang antaranya
belajar di Pulau Upih. Mereka pulang dan berdakwah antaranya di Pulau Jawa yang
peringkat awal Islam tiba di Gresek yang dakwahnya dilakukan oleh Malik Ibrahim.
Hasil dari pengaruh Melaka Islam bertapak di Demak, Sulawesi dan Filipina. Pada
satu peringkat berlaku peperangan yang menyebabkan penganut-penganut Hindu
melarikan diri seperti di Bali.
Sebagaimana ditimbulkan pengislaman Terengganu
dan Pasai tidak meninggalkan warisan kitab agama yang dikarang oleh ulama`
tempatan, begitu juga dengan pengajian agama di Melaka yang bertaraf lebih
tinggi, juga tidak ada menyebut sebarang kitab yang dikarang oleh ulama` tempatan.
Yang disebutkan ialah kitab dari luar iaitu Al-Durr al-Manzum yang diterjemah
oleh Makhdum Patakan, namun kitab terjemahan ini juga tidak diwarisi (hilang ?)
Mungkin masayarakat dari zaman
Terengganu, Pasai dan Melaka berpendapat, bahawa mengarang kitab adalah sesuatu
yang besar dan semestinya dari ulama yang benar-benar alim di dalam bidang masing-masing.
Semasa di Terengganu dan di Pasai dijangka bahawa pelajar-pelajar keislaman
pada zaman tersebut belajar dengan menggunakan kitab-kitab berbahasa Arab
dengan menterjemahkan dalam pengajaran dari bahasa Arab ke bahasa Melayu. Cara
ini terus digunakan dari zaman tradisi hingga kini. Walau bagaimana untuk
memahami bahasa Arab ini pelajar-pelajar dikehendaki mempelajari nahu dan juga
saraf di samping mempelajari bidang-bidang keislaman yang lain. Sejarah Melayu
menyebutkan antara pelajar-pelajar keilmuan Islam ialah Tun Bijawangsa, Tun
Isap Misai dan Tun Muhammad yang alim dalam bidang nahu, saraf dan fiqah. Ini
menunjukkan pelajar pada masa itu mempelajari bahasa Arab sebab itu mereka
mempelajari ilmu nahu dan saraf. Ini membuktikan mereka menggunakan kitab-kitab
bahasa Arab bagi mempelajari barbagai-bagai keilmuan Islam yang juga menandakan
bahawa mereka belajar adalah pada peringkat tinggi, di samping wujudnya
peringkat rendah dan biasa.
(Shafie Abu Bakar, Melaka Sebagai Lambang
Keagungan Bangsa Melayu, dlm. Pertemuan Dunia Melayu `82, Dewan Bahasa dan
Pustaka, 1987: 122-140).
Pemerintah Melaka, khususnya pada zaman
pemerintahan Sultan Mansur Shah mempunyai kesedaran keilmuan yang tinggi dan
penghormatan terhadap Ilmu dan ulama juga tinggi. Misalnya apabila kitab Al-Durrul Manzum yang dikirim
Maulana Ishak dari Makkah bersama guru Maulana Abu Bakar, maka kitab dan guru
berkenaan diberi penghormatan, kata Sejarah Melayu.
``Telah berapa lama di laut, maka sampailah ke
Melaka, maka sangat dipermulia oleh Sultan Mansur Syah dan kitab Durrul Manzum
disuruh baginda arak lalu ke Balai Rong. Maka Sultan Mansur Syah pun berguru
pada Maulana Abu Bakar ...Maka segala orang besar-besar Melaka sekaliannya
berguru pada Maulana Abu Bakar.``
(Sejarah Melayu, 1967: 149).
Guru bukan saja dihormati tetapi menegur
Sultan. Misalnya Sultan Mahmud yang berguru dengan Maulana Yusof (bapa Kadhi
Munawir) belajar Kitab Maklumat datang belajar dengan pakaian kebesaran Sultan,
Baginda ditegur oleh Maulana Yusof, jika mau belajar kena ikut etika dan
pakaian pelajar. Teguran dipatuhi Sultan Mahmud, baginda kembali menukar
pakaian kepada pakaian pelajar, baru diterima belajar oleh Kadhi Yusof.
Sultan Mansur Syah mendalam dari segi keilmuan
dan keislaman, ketika hampir ajalnya Baginda mewasiatkan puteranya, katanya:
``Ketahui olehmu hai anakku bahawa yang dunia
ini tiada akan kekal adanya. Yang hidup itu akan mati juga sudahnya. Iman yang
sempurna dan pekerti yang baik, itulah yang kekal, disebut orang selama-lamanya.
Adapun peninggalanku ini, hai anakku, hendaklah engkau berbuat sabar serta adil
sangat-sangat.``(Sejarah Melayu, 1967: 164).
Selain dari pengajian keislaman yang tinggi
berlaku di Melaka, Melaka mempunyai kebudayaan dan ciri senibina Islam yang
unik, iaitu masjid-masjid tradisi di negeri Melaka seperti Trankira, Masjid
Alai, Masjid Kg. Hulu dan banyak tempat yang lain dikatakan mengambil contoh
dari seni bina ala Cina berbentuk paguda, iaitu secara bertingkat yang
menandakan pengislaman Melaka ada hubungan budaya dengan negeri Cina. Bahkan Masjid Negeri kini, Masjid Al-Azim juga
mengambil ciri-ciri seni bina masjid-masjid tradisi.
Masjid ini juga sebenarnya membuktikan bahawa
pengajian kerohanian tasawuf pada zaman tradisi amat berpengaruh. Tingkat-tingkat
pada masjid juga melambangkan peringkat kerohanian yang dipelajari oleh pelajar
yang mempelajari ilmu tasawuf-tarikat iaitu:
Syariat, Tarikat, Haqiqat dan Ma`rifat. Pengajian kerohanian dan
pembahagian sedemikian begitu popular di Alam Melayu pada zaman tradisi. Selain
dari mencerminkan pengajian kerohanian masjid Melaka ini juga mempunyai
keistimewaan dari segi senibina tradisi, kerana dengan bertingkat sedemikian
memberi ruang udara keluar masuk dan cahaya masuk menerangi ruang dalam masjid,
selain daripada itu ianya mempunyai daya tarikan dan unik dari segi seni bina.
Sesungguhnya apa yang dicarakan di atas membukti
dan mengukuhkan ciri keislaman di Melaka yang harus diberi perhatian dan perlu
dijadikan identiti utama dan kukuh bagi negeri Melaka.
Sekian.
No comments:
Post a Comment