BBB, 12 Rabiul Akhir 1436 = 03 Mac 2015
(Selasa):
Ilmu adalah kebenaran dan Ilmu juga boleh bersifat seni lantaran ianya
mengkagumkan, menikmatkan, mempertunjukkan dan mententeramkan. (Di sini ilmu
sebagai satu subjek dengan menyifatkannya maka ianya bergerak ke aspek nilai - estetik).
Dalam kata lain keilmuan dapat dilihat sebagai satu seni – Seni Akli.
Dalam konteks apa yang telah dibicarakan
tentang `Ilmu` dan dilihat dari skema Takmilah, maka `Ilmu` adalah berada pada
tapak `Akliah` bersebelahan dengan tapak `Nilai` yang berada pada tapak tengah –
tegak, yang tapak tengah ini bersebelah
dengan tapak yang boleh kita kenali sebagai individu (tokoh), kelompok atau
masyarakat. Ketiga aspek pada tapak ini melalui berbagai faktor seharusnya
dinamik mengalami `pergerakan kualiti` yang dari segi idealnya tiba kepada satu
puncak yang sama yang merupakan puncak dari segi piawaian Takmilah. Takmilah
sempurna hanya berlaku pada `Insan Kamil` yang Kamil dari segi Ilmu (Akliah)
Nilai (Rohani/Akhlak) dan tokoh (Insan Kamil/Khalifah/Rabbani).
Dan sesungguhnya Engkau (Muhammad) mempunyai
akhlak yang agung ( Al-Qalam: 4 )
Dan
``Sesungguhnya bagi kamu pada diri Rasulullah itu menjadi ikutan yang
baik (Al-Ahzab: 21).
Dan akhlak Baginda disifatkan oleh Saidatina
A`ishah, ``Bahawa akhlak Baginda ialah Al-Qur`an.``
Dalam keadaan biasa puncak pada piawaian
Takmilah ini tidak dapat dicapai, walau macam mana, pergerakan kualiti,
meskipun tidak sempurna, maka ia adalah sempurna dalam ketidaksempurnaan.
Pergerakan kualiti ke arah Takmilah adalah
pergerakan yang tidak mudah. Ambil contoh dalam mentakmilah diri pengkarya dia
seharusnya melengkapkan diri dari segi keilmuan. Bayangkan melengkapkan diri
secara pengajian formal hingga ke peringkat pengajian tertinggi, memakan masa berdekad. Untuk menjadi seorang
yang benar ilmuan dan mau menjadi tokoh, katakan penulis dia tidak saja mempelajari
ilmu secara formal, tetapi perlu membaca, mencari pengalaman dan mendalam
aspek-aspek kemanusiaan, falsafah dan kerohanian. Dia mesti mempelajari kaedah
penulisan yang baik, menulis dengan baik dan mendapat pengiktirafan. Walau apapun faktor keilmuan faktor utama
dalam perjalanan kualiti Takmilah. Pada
ilmuan, ilmu itu adalah sesuatu yang indah, lazat dan sumber utama bagi ilham.
Ilmu sebagai sesuatu yang benar, ia juga sebagai pancaran seni yang benar
berkenaan.
Dari satu segi Pengkarya juga serentak dengan
peningkatan kualiti keilmuan yang meningkatkan diri untuk berkelayakan sebagai
penulis mapan, jika bidangnya ialah kreatif dia mesti mengalamai sentuhan
estetika, hasil dari penggarapan kalbunya dengan aspek-aspek kemanusiaan yang
dialami dalam hidup baik dialami dirinya atau oleh orang lain, ia sepatutnya
dikentalkan lagi dengan aspek-aspek kerohanian yang mempertajamkan persepsi dan
meghaluskan seni dan daya ciptanya. Pendeknya pergerakan kualiti ke arah
Takmilah baik dari aspek ilmu, hati-rohani jalannya panjang dan berlapis-lapis
pengalaman dan paling sukar mencapai lazat dan manisnya ilmu yang sukar dipisah
dari diri yang mencintai ilmu dan sentuhan seninya. sebagaimana kata Sayyiduna
Ali k.w. `Banyak nikmat yang dapat dikecapi, tetapi tiada nikmat dapat
mengatasi nikmat ilmu.`` (Nahju al-Balaghah). Dengan ilmu bergerak ke wilayah estetika dan
pada akhirnya ilham, pengalaman, sentuhan seni diperturunkan kepada peringkat
penghasilan secara kreatif, inovatif dan bermutu. Ianya memberi manfaat kepada
khalayak dan masyarakat.
Apa yang dibincangkan ialah perjalanan kualiti
kepada Takmilah pada peringkat individu. Ia boleh dilihat pada peringkat
kelompok. Katakan sejumlah ahli akademik mau menonjolkan sebuah jabatan atau
institusi menjadi institusi terkenal di tanahair yang memberi perhatian bagi meningkatkan
`budaya negara`. Sudah tentulah kelompok intelektual ini secara kolektif
memilih nilai-nilai budaya Malaysia yang menarik dan bermutu. Ini diperkukuh
dengan membuat kajian, menerbitkan kajian di dalam penerbitan buku-buku dan
jurnal-jurnal terkenal. Dari satu segi dengan keasyikan kajian dalam bidang
masing-masing tersentuh dan terangkat dengan nilai-nilai dan aspek-aspek seni
budaya yang dikaji. Apa yang dikaji, dinilai, dirasa, dihayati dengan rasa
keharuan, keunggulan dengan ciri estetika ini didedah kepada masyarakat agar mereka sama menghayati, merasa keunggulan seni dan nilai budaya masyarakat. Penemuan
kajian adalah merupakan keunggulan dapatan yang bukan saja dikagumi, tetapi
menjadi daya tarikan kepada berbagai pihak – tempatan dan luaran sama datang
menghyatinya.
Keadaan yang sama dapat dikiaskan pada
peringkat negara, apa jenis masyarakat yang hendak dilahirkan. Misalnya masyarakat
maju berintegriti, bernilai dan beretika seharusnya mempunyai skema dan acuan
yang releven . Sudah tentu ada kepelbagaian dan kelompok bakal dilahirkan.
Misalnya kelompok intelektual, pentadbir bermutu, golongan usahawan dan peniaga
berdaya, ahli-ahli politik matang dan berwawasan, petani berjaya dan
pekerja-pekerja mahir. Mereka ini sesudah melalui pendidikan formal yang
teratur dilalui oleh semua pihak secara terarah, kemudian setiap kelompok atau
segmen masyarakat di atas seharusnya digarap dan dicanai di dalam bidang-bidang
berkenaan secara kreatif sehingga mencapai Takmilah yang pada puncaknya bersatu
mendukung aspirasi ``Masyarakat Maju, Bernilai Unggul, Berdaya Kreatif``.
Apa yang mau ditampilkan bahawa membina
individu dan masyarakat hendaklah melalui ilmu dan nilai. Ilmu secara objektif
dan ilmu yang menikmatkan. Ilmu membentuk warga masyarakat yang berintegriti dan
berperibadi. Mereka juga hendaklah dipupuk dengan jiwa kreatif dan inovatif.
Bagi memupuk masyarakat berilmu, bernilai dan beretika serta berdaya kreatif,
maka falsafah pendidikan dan latihan
(teori dan amali) negara
hendaklah dirangka sedemikian rupa oleh gabungan pakar-pakar sehingga dapat
mencapai objektif yang unggul dan berwawasan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment