BBB, 28 Sya`ban 1436 = 15 Jun 2015 (Isnin):
Memperkatakan tentang dekorasi dan perhiasan
di dalam masjid, maka penggunaan ayat-ayat Al-Qur`an adalah paling sesuai.
Perlu diingat bahawa Al-Qur`an adalah Kitab Perlembagaan, Panduan dan Hidayah.
Meletakkannya sebagai bahan perhiasan semata-mata tidak begitu menepati dengan
fungsinya. Namun apakah yang lebih sesuai dari memetik ayat-ayat Al-Qur`an
sebagai ingatan dan penyeri bagi masjid ? tanpa melupakan fungsi ayat-ayat
Al-Qur`an adalah lebih besar dan agung dari itu. Sebenarnya menghiasi masjid
dengan ayat-ayat Al-Qur`an adalah menjadi budaya dan hiasan bagi masjid di
dalam masyarakat umat. Sebagaimana masjid-masjid mengambil ayat-ayat Al-Qur`an
sebagai bahan peringatan dan penyeri masjid, maka demikian juga Masjid Al-Umm
turut sama menggunakannya, tetapi bukan semata-mata sebagai perhiasan dan
penyeri masjid, tetapi juga adalah sebagai peringatan dan tazkirah.
Dilihat dari segi Takmilah ayat-ayat Al-Qur`an
adalah piawayan tertinggi baik dari segi bahasa, keilmuan, pendidikan,
peringatan dan estetika, maka keberadaan ayat-ayat Al-Qur`an adalah menerapkan
fungsi-fungsi berkenaan kepada jamaah dan khalayak.
Di dalam penggunaan ayat-ayat Al-Qur`an
hendaklah dijaga dari segi etika kesesuaian dan fungsinya.
Ayat-ayat Al-Qur`an yang dipetik hendaklah
ditulis, diletak dan dipasang pada tempat-tempat terhormat. Misalnya pada
dinding hadapan bahagian atas dinding berkenaan. Boleh juga pada bahagian atas,
kiri, kanan atau keliling bagi ruang atas bagi dinding masjid. Tulisan bagi
ayat Al-Qur`an sama ada langsung pada dinding berkenaan. Atau berada dalam
frame yang dilekat atau digantung. Jika di dalam frame adalah sesuai bagi
ayat-ayat petikan yang pendek-pendek. Adalah tidak manis dan tidak bersesuaian
jika ayat-ayat Al-Qur`an diletak misalnya di bawah bagi tempat jamaah duduk,
bahkan tidak manis jika di tepi – bawah bagi hujung tempat jamaah yang boleh
dianggap sebagai berada pada hujung kaki bagi jamaah. Sebab itu ayat Qur`an
kurang sesuai jika dipasang dibawah aras yang jamaah berada di atas. Ianya
dianggap sesuai jika dipasang pada pintu gerbang atau pintu masuk bagi masjid.
Ayat Al-Qur`an tidak sesuai dipasang pada bahagian yang berdekatan dengan
tandas, di sisi tangga dan hanya pada bahagian belakang tanpa ada pada bahagian
hadapan. Jika dipasang secara keliling, misalnya bagi satu surah melibat aras
yang lain, misalnya aras muslimat, maka kedudukan ayat-ayat Al-Qur`an hendklah
lebih tinggi dari kedudukan jamaah bagi aras muslimat yang merupakan separuh di
atas dari aras utama, agar ianya tidak berada di bawah tempat bagi muslimat.
Petikan dari ayat-ayat Al-Qur`an hendaklah
bersesuaian dengan kandungan ayat dan tempat diletakkan. Contoh pada bahagian
hadapan di atas dinding kanan misalnya ayat Al-Qur`an yang bermaksud:
``Sesungguhnya berjayalah orang-orang beriman
yang khusyuk di dalam solat mereka ... dan seterusnya (Al-Mu`minun: 1-5).
Pada dinding sebelah kiri pula dirakam ayat
Al-Qur`an yang mengingatkan bahawa solat adalah kewajipan ke atas orang mukmin
menurut waktu-waktu yang ditetapkan (Al-Nisa`: 103).
Jika ayat Al-Qur`an adalah panjang bagi ruang yang mewah
memanjang maka dipetik satu surah dengan jumlah ayat yang bersesuaian. Misalnya
Surah Yasin dan sebagainya. Bagi ayat bagi permulaan masuk ke masjid sesuai
dipetik ayat yang bermaksud:
Manakala bagi bahagian tempat jenazah sesuai
digunakan ayat yang mengingatkan bahawa, tiap-tiap diri yang bernyawa akan
mengalamai kematian (Al-`Ankabut: 57), atau ayat yang mengingatkan, apabila
tiba ajal mereka itu tidak akan terlewat atau terawal, walaupun sesaat
(Al-Nahl: 61).
Ayat-ayat yang sesuai yang merujuk kepada
masjid, ialah tentang ``orang-orang yang memakmurkan masjid ialah orang yang
beriman dengan Allah dan hari akhirat ... dan seterusnya (Al-Taubah: 18).
Juga ayat yang merujuk pembinaan masjid di
atas dasar taqwa (Al-Taubah: 108).
Ayat ini sesuai digunakan pada bahagian
hadapan, sisi atau belakang.
Manakala bahagian bagi aras wanita sesuai
dihiasi dengan ayat Al-Qur`an yang bermaksud:
``Dan mereka yang diredai Allah itu berdoa
dengan berkata, ``Wahai Tuhan kami ! Berilah kami beroleh dari isteri-isteri
dan zuriat keturunan kami perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya.``
(Al-Furqan: 74)
Jika penggunaan untuk keseimbangan jumlah ayat
dapat juga digunakan surah-surah tiga Qul (Al-Ikhlas, Al-Falaq dan Al-Nas).
Dan jika di atas bagi mimbar (di atas kepala
khatib sesuai diambil dari ayat Kursi (Al-Baqarah: 255).
Terdapat banyak lagi ayat-ayat yang sesuai
bagi digunakan pada tempat-tempat yang sesuai di dalam masjid.
Ayat-ayat Al-Qur`an yang merupakan
perlembagaan, keilmuan, pendidikan dan panduan sebenarnya mengandungi elemen
estetika baik dari segi kandungan, pendengaran (bila dibaca apa lagi dilagukan)
dan estetika dari segi penulisan.
Dari segi penulisan tulisan Al-Qur`an
(termasuk tulisan jawi yang meminjam dari huruf-huruf Al-Qur`an) dapat ditulis
di dalam khat yang amat indah. Tulisannya dapat dibentuk secara panjang,
pendek, berhias, berbentuk ringkas, geometrik dan sebagainya. Tulisan berdasarkan
ayat-ayat Al-Qur`an adalah tulisan yang dapat dibentuk secara estetika yang
tinggi mutunya. Penulisan ini dikenali dengan tulisan khat. Ada berbagai-bagai
jenis tulisan khat yang telah berkembang di dalam tamaduan Islam. Antaranya
ialah khat nasakh, thuluth. riq`ah, kufi, raihani, tumar, musalsal, ghubar, jali,
muhaqqaq, ijazah, dewani dan khat-khat
yang dinisbahkan kepada negara-negara Islam seperti Maghribi, Turki, Urdu
(Pakistan) dan Jawi (Melayu).
Dalam penggunaan ayat Al-Qur`an di masjid
selalunya dipilih yang jelas dan terang terutama nasakh yang jelas tulisan dan
mudah dibaca. Khat riq`ah popular digunakan di dalam membuat catatan, kerana
ringkas dan cepat ditulis, manakala khat thuluth juga popular kerana ringkas
dan padat serta cepat ditulis, tetapi untuk penggunaan di masjid dan mudah
dibaca orang ramai, maka khat nasakh adalah khat yang menjadi pilihan –
termasuk di Masjid Al-Umm.
Sekian.
No comments:
Post a Comment