June 8, 2015

Pemilihan Warna Dilihat Dari Luaran Menyerlahkan Wajah Masjid Al-Umm


BBB, 20 Sya`ban 1436 = 07 Jun 2015 (Ahad):
Pada dasarnya bangunan fizikal Masjid Al-Umm secara kasar telah siap pada akhir 2014. Kerja-kerja yang sedang dilakukan ialah melengkap dan menyempurnakan peralatan dan ragamhias bersesuaian bagi sebuah masjid. Masjid yang sepatutnya sudah siap pada 25 Mei 2015, sedikit tertangguh, bukan kerana kewangan (masih belum mencukupi), tetapi masalah-masalah teknikal. Dilihat dari luar dapat dikatakan sudah siap (maksud bangunan fizikal dari luar sahaja). Dapat dikatakan dengan keadaan sekarang, walaupun tidak siap dalam erti kata yang sebenarnya, tetapi bentuk dan wajah Masjid Al-Umm terserlah indah.


Penyerlahan wajah Masjid Al-Umm yang sudah pasti hasil dari kreativiti dan pembaikan berterusan terhadap plan arkitek, antaranya diperkukuhkan lagi oleh pemilihan warna yang mencorakkan bentuk dan wajah Masjid Al-Umm.  Warna bagi Masjid Al-Umm setakat ini adalah:
1)      Putih
2)      Kuning
3)      Kelabu
4)      Perang
5)      Hitam  (refleksi pandang terhadap ruang kosong).
Putih adalah warna dominan bagi Masjid Al-Umm. Seluruh dinding keliling Masjid Al-Umm adalah putih, termasuklah tiang bagi kedua menara kecuali apa yang akan dibicarakan. Adalah wajar bahawa warna bangunan dilihat dari luar adalah putih. Lantaran putih melambangkan bersih yang juga melambangkan kesucian jiwa, ikhlas dan masjid tempat beribadat, mensuci dan menggilatkan jiwa dan meningkatkan taqwa. Lagi pula pakaian putih pakaian dihormati seperti jubah, kupiah dan serban yang warna berkenaan dari pakaian yang sunat memakainya, khususnya pada hari jumaat dan pakaian di dalam menunaikan ibadat haji. Dari segi saintitik putih adalah warna lembut yang tidak sakit mata memandang dan putih adalah menolak cahaya panas, tidak seperti hitam yang menarik cahaya panas ke dalam.


Walaupun putih warna dominan bagi Masjid Al-Umm, tetapi terdapat warna-warna lain yang menyerlahkan imej Masjid Al-Umm.
Warna yang kedua yang ketara pada Masjid Al-Umm, ialah warna kuning. Yang paling menyerlah dengan warna kuning ialah warna kubah bulat bujur laksana bujur separuh telur itu. Sebagaimana kubah berada pada puncak masjid, maka warna kuning pada kubah inilah menyerlah kelihatan dari jauh. Sebenarnya dari segi pemilihan warna ini pada awalnya ada yang cadang menggunakan warna hijau, contoh kubah Masjid Nabawi berwarna hijau. Tetapi ada yang berpendapat warna hijau mudah lusuh dan menjadi kelabu, lagi pula warna hijau adalah warna kubah Masjid Al-Hasanah yang telah dikenali, bahkan ada yang menyebut masjid itu sebagai `Masjid Hijau`. Jadi biarlah imej hijau ini diguna dan dikenali oleh Masjid Al-Hasanah.
Warna kuning pada kubah Masjid Al-Umm adalah warna permukaan luar,  (permukaan dalam adalah berwarna perak). Antara daun bagi layer ini dipasang lampu yang bercahaya pada waktu malam di samping menggunakan spot light dari bawah. Pada siang hari warna kuning akan memancarkan refleksi warna kekuningan tersebut.


Warna kuning juga digunakan keliling bagi arch bagi ruang  lengkung tunduk seperti pada lima lengkungan dibahagian luar dan belakang bagi hadapan masjid, juga tujuh  lengkungan sederhana pada tingkat utama di sebelah kiri dan kanan, juga penggunaannya pada lengkung-lengkung sedemikian pada tempat yang lain. Warna kuning yang digunakan pada tepi ruang ini lebih lembut dari `kuning kubah`, sesuai bagi menyerlahkan kelembutan dari ruang yang bersifat lengkung dan tunduk yang menambahkan kelembutan, kekhudukan dan kekhusyukan.
Warna ketiga yang digunakan ialah warna kelabu yang digunakan pada atap masjid. Apabila bumbung Masjid Al-Umm siap, sebelum tapak bagi kubah siap dan mulai dipasang dengan atap berawrna kelabu, banyak komen dari orang ramai, warna kelabu ini tidak menarik. Ada yang berpendapat adalah lebih menarik dipasang warna kuning kemerah-merahan yang kebiasaan atap bagi rumah-rumah kediaman. Pihak AJK berpendapat, jika atap juga dipasang dengan warna kekuning-kuningan akan sama dengan warna kubah, maka dengan demikian ianya akan menenggelamkan warna keemasan kubah di tengah-tengah warna kekuningan atap. Sebaliknya dengan warna kelabu atap, akan menyerlahkan warna keemasan kubah baik pada waktu malam dan juga waktu siang.  Selain dari itu warna kuning juga akan digunakan pada puncak  menara, khususnya pada bahagian tunjuk langit berwarna keemasan sebagaimana puncak menara di Masjid al-Haram.
Satu warna lagi (keempat) digunakan ialah warna perang gelap. Warna ini digunakan bagi lengkungan  dari atas ke bawah (tiga lengkungan) yang melibatkan kawasan toilet baik bagi bahagian sebelah kanan dan kiri. Tujuan digunakan warna ini adalah untuk menutup pandangan langsung pada bahagian toilet yang tidak mesra dipandang yang memang diasingkan dari bahagian binaan masjid utama. Dengan menggunakan warna perang pada bentuk bujur dari atas ke bawah dengan tiga segmen, kelihatan dari jauh ia adalah sebagai tiga keping cermin besar yang menarik dari segi  design dan bersifat estetik. Dengan penggunaan warna dan daya estetik menenggelamkan pandangan terhadap realiti bahawa tiga jalur lengkungan itu sebenarnya adalah kawasan toilet.


Terakhir (kelima) sebenarnya bukan warna, tetapi adalah refleksi dari pandangan terhadap ruang yang kosong, sama ada pintu gerbang, tingkap, pintu yang dari bentuk asal menimbulkan satu bentuk yang lain sama ada disedari atau tidak disedari oleh yang menghayati terhadap ruang berkenaan. Contoh dengan melihat lengkung pada pintu gerbang utama pada Masjid Al-Umm kelihatan pada bahagian kosong menjelma bentuk kubah  ala Masjid Nabawi. Penjelmaan sedemikian juga  dapat di hayati dari pintu gerbang kedua – lebih kecil pada Masjid Al-Umm. Pada lengkung-lengkung bagi tingkap terbayang refleksi bentuk kubah berbagai-bagai bentuk, manakala bagi ruang-ruang bercermin berbentuk empat segi dan empat segi bujur melambangkan ruang bertingkat teratur dan tersusun sama dari atas ke bawah atau dari kanan ke kiri dan sebaliknya yang memberi ruang menarik yang fungsinya untuk menarik cahaya dan jika boleh dibuka menarik sama udara ke dalam.
Demikianlah Allah Maha Sempurna dan Indah, Kesempurnaan dan Keindahan terbayang sama pada ciptaanNya, insan antara ciptaanNya yang turut menghayati dan mengkagumi ciptaannNya dan turut meniru di dalam kerja-kerja kreatifnya yang sebahagiannya terserlah dan termanifestasi pada hasil-hasil kerja yang bersifat kreatif seperti pada masjid sebagaimana dibincangkan, namun Kesempurnaan Allah dan KeindahanNya tidak mungkin digapai oleh makhluk ciptaanNya, apa yang dihasilkan ialah percikan-percikan dari kelemahan dalam menghayati Keagungan, Kesempurnaan dan KeindahanNya.

Sekian.

No comments:

Post a Comment