Ruang, khususnya bagi masjid adalah penting,
lantaran dengan keluasannya dapat menentukan berapa jumlah jamaah dapat
dimuatkan. Bagi masjid ruang baginya dikira dari segi berapa ramai yang dapat berdiri
bersolat (qiyam) secara serentak. Bagi memudahkan jamaah maka lantai (marmar)
di sekeliling masjid al-Haram diatur, setiap keping adalah menurut keluasan
yang cukup bagi ma`mum bersolat dari berdiri hingga kepada duduk tahiyyat.
Teraturnya lantai di Masjid al-Haram bahawa tiap keping disusun mengadap Qiblat.
Kepingan yang disusun ini bukan setakat keliling Ka`bah, tetapi di dalam
bangunan keliling Ka`bah, bahkan keluar ke lantai-lantai seluruh ruang dikira
sebagai dalam Masjhid al-Haram, misalnya sampai ke anjung-anjung hotel.
Lantaran itu sesiapa yang bersolat di luar dari bangunan masjid tertutup, di
ruang terbuka di luarnya, tidak perlu bimbang dari menghadap Qiblat, kerana
setiap keping marmar yang disusun adalah mengadap Qiblat. Kadang-kadang tempat
berkenaan berada di dalam keadaan melencong. Misalnya bila berada di kawasan
Safa dan Maruah, mengadap Qiblat ke arah Ka`bah adalah tidak mengikut arah
laluan mereka yang bersaie, sebaliknya berada di dalam keadaan melencong dari
hala ke Safa dan Maruah.
Masjid Al-Umm cuba mengatur kedudukan lantai
bagi jamaah (ma`mum) adalah menurut arah Qiblat. Tetapi tidaklah menepati seperti
susunan marmar di Masjid al-Haram. Susunan lantai aras utama Masjid Al-Umm pula
adalah berlainan dari kedudukan lantai pada ruang aras bawah tanah. Oleh kerana
aras bawah tanah, dijangka tidak digunakan untuk solat, kecuali dalam keadaan
jamaah begitu ramai. Sebab itu lantainya adalah dalam keadaan susunan biasa
menurut panjang dan lebar serta luas lantai. Agar tidak ternampak tiada batas
dan garis, maka ditengahnya dipasang susunan tile sebagai rangka bintang dan
pada ruang-ruang bersebelahan dengan garisan kotak-kotak empat segi panjang,
bagi menandakan kedudukan ruang, jauh dan dekat, juga untuk diketahui jarak
tengah (berpandukkan bintang di tengah) dengan ruang masuk, dinding dan ke
tepian berpintu.
Adapun ruang utama Masjid al-Umm bagi jamaah
bersolat, maka adalah dibuat keputusan bahawa penyusunan tile-tile hendaklah
menurut saf-saf para berjamaah bersolat, walau bagaimana cara susunaan tile
yang tiap keping berukuran 2 kaki X 2 kaki tidaklah bersamaan dengan lantai
Masjid al-Haram yang setiap keping sebesar sajadah, cukup bagi seorang makmum
berdiri dan tak perlu menggunakan sajadah, walaupun pada bahagian ruang juga
dihampar permaidani.
Keluasan lantai bagi ruang utama Masjid Al-Umm
secara kasar adalah tiga kali ganda luas dari ruang lantai aras bawah tanah.
Dalam kata yang lain jika jangkaan ruang aras bawah tanah secara kasar dapat
memuat mereka yang datang adalah berjumlah 1,000 orang, maka ruang aras utama
adalah dapat memuatkan seramai 3.000 orang.
Pagi ini bagi tujuan menghadiri mesyuarat `AJK
Tapak`, Penulis sengaja datang lebih awal dengan tujuan meninjau perkembangan
fizikal lebih dekat. Dengan menaiki tangga sebelah dalam dari aras bawah tanah,
maka adalah didapati tumpuan kerja bagi sebahagian pekerja-pekerja adalah memasang tile bagi lantai aras utama
Masjid al-Umm. Namun menurut Tuan Haji Marzuki, kontrektor pembinaan Masjid
Al-Umm, jika pemasangan tile bagi aras bawah tanah, lancar dan tidak menghadapi
halangan, tetapi bagi aras utama, sebahagian besar ruang tengah, masih dipenuhi
tiang-tiang besi yang menjunjung pemasangan kubah yang masih belum siap.
Menurutnya,
``Selagi pemasangan kubah tidak siap dan
tiang-tiang besi yang menjunjung tidak dapat dibuang, maka selagi itu kawasan tengah
ruang utama Masjid al-Umm tidak dapat dipasang.`` Walau macam mana tambahnya,
``Bagi mengejar masa yang semakin singkat bagi tempoh siap pembinaan Masjid
Al-Umm pada akhir Ogos 2015, kita terpaksa memasang mana-mana ruang yang dapat
dipasang terlebih dahulu, di samping sebahagian pekerja-pekerja meneruskan
kerja-kerja masing-masing di bahagian lain.``
Dari segi ruang di aras utama ini dapat
dibahagikan kepada 4 ruang utama
1) Ruang tengah yang betul-betul berada di bawah kubah dan meluas hingga
ke mihrab juga hingga bahagian belakang mendekati aras (di atasnya) ruang solat
muslimat.
2) Ruang sayap sebelah kanan masjid secara menghadap Qiblat yang dikenali
sebagai `ruang lempah` kanan.
3) Ruang sayap sebelah kiri masjid secara menghadap Qiblat yang dikenali
sebagai `ruang lempah` kiri.
4) Ruang bahagian belakang dari ruang utama, iaitu dari ruang permulaan
masuk ke tengah ruang utama.
5) Pinggir-pinggir dari ruang. Misalnya jalan ke tangga, jalan ke tempat
wudhu` dan toilet dan ke bilik-bilik, termasuklah pemasangan tile di dalam
bilik-bilik berkenaan.
Pada masa ketibaan Penulis membuat lawatan, di
samping kemudiannya beberapa AJK yang lain juga turut tiba dan memerhati
kerja-kerja yang sedang dilakukan, maka adalah di dapati kerja-kerja pemasangan
tile di aras utama ini diberi tumpuan ialah terhadap sayap kanan dan kiri
lantai masjid secara serentak. Diikuti ruang-ruang belakang, kecuali di lantai
bawah Qubah menunggu tiang-tiang besi
menjunjung kubah ditanggal dan dikeluarkan.
Adapun cara pemasangan tile yang sama warnanya
dan besarnya dengan tile di aras bawah tanah (putih kelabu), ialah dengan
mengatur tile sebaris dari kanan atau kiri menurut luas yang sesuai bagi ma`mum
berdiri dan bagi baris kedua dibuat sempadan dengan tile berwarna gelap
memanjang menurut garisan dengan hiasan bunga berselang-selang pada tengah garisan
yang berwarna gelap berkenaan. Dari perkiraan Penulis bagi sebaris saf solat
dari tepi sayap kiri merentas ruang tengah aras utama hingga ke tepi sayap
kanan ialah 50 orang, maka jumlah saf yang digariskan (disambung keseluruhan
yang pendek), maka saf bagi solat sebagaimana perbincangan Penulis dengan Tuan
Haji Abdul Halim, Site Agent bagi Kontrektor Tekad Nusantara, maka saf kesemuanya
adalah 60 saf, maka jika setiap saf adalah seramai 50 orang, maka jumlah jamaah
atau ma`mum yang dapat berjamaah serentak di aras utama adalah 60 x 50 adalah
seramai 3,000 orang secara serentak. Tetapi menurut jangkaan Tuan Haji Abdul Halim,
jumlah yang dapat dimuat secara serentak adalah lebih dari itu.
Walau bagaimana sebagaimana di Masjid al-Haram
pada bahagian-bahagian tertentu dipasang permaidani di atas permukaan marmar
yang setiap kepingannya menghadap Qiblat, maka demikianlah dengan lantai utama
di aras utama Masjid Al-Umm adalah juga akan di pasang dengan permaidani. Namun
pemasangan adalah secara `loose` dan tidak kekal. Bermaksud ianya boleh
dipindah atau digulung, dipasang di mana ruang yang perlu dan digulung pada
ruang-ruang yang tidak perlu. Dengan demikian kebersihan lantai dan permaidani
dapat dikawal, Pemasangan tidak dibuat pada tempat yang tidak perlu,
demikianlah sebaliknya.
Sekian.
No comments:
Post a Comment