BBB, 21 Sya`ban 1436 = 09 Jun 2015 (Isnin):
Kalau kita membuka kitab-kitab fiqh, maka bab
awal yang dibicarakan ialah tentang solat, tetapi sebelum masuk kepada
pembicaraan kepada bab solat dibicarakan terlebih dahulu keperluan kepada
taharah – bersuci, yang melibat persoalan jenis air layak diambil wudhu` bagi
mengangkat hadath kecil dan besar – termasuk juga di dalam bahagian bersuci
ialah bersugi. Begitulah seterusnya kepada cara mengambil wudhu`, sunat dan
perkara-perkara yang membatalkan wudhu. Setelah sempurna mengambil wudhu`
barulah seseorang dapat menunaikan solat.
Masjid Al-Umm sebagai tempat solat juga
menurut tertib keperluan bagi mendirikan solat, iaitu menyediakan tempat wudhu`
dan toilet sebagai tempat persediaan bagi jamaah untuk membuang air kecil dan
besar sebelum mengambil wudhu` (bagi yang datang belum berwudhu`). Keperluan
awal kepada taharah ini juga diaplikasikan di dalam pembinaan masjid, bahawa
kedudukan tempat toilet dan wudhu` adalah berada di bahagian permulaan sebelum
masuk ke dalam dewan masjid sesuai dengan permulaan bagi bersolat hendaklah
bertaharah. Toilet disediakan berasingan dari bangunan utama masjid untuk
mengelak dari kecemaran masjid dan bau yang tidak menyenangkan Mendatangi
Masjid Al-Umm pada bahagian permulaan (juga kebanyakan bagi masjid-masjid dan
surau-surau) dilalui ialah selari dengan kedudukan pintu gerbang dan menara –
sedikit ke dalam ialah toilet dan tempat wudhu`.
Sebagaimana telah dibicarakan bahawa antara
konsep seni bina Masjid Al-Umm, ialah `Belah dua di tengah, kiri kanan
bersamaan). Demikianlah mulai dari bahagian hadapan sebelah kanan ialah toilet
dan tempat wudhu` bagi lelaki, maka demikianlah dengan sebelah kiri juga kedapatan
toilet dan tempat wudhu` bagi muslimat. (Ada tambahan pada sebelah kanan, ialah
tempat penyucian terakhir, ialah bilik jenazah bertempat paling kanan).
Dari bilik jenazah adalah lorong bagi
toilet yang di hujungnya bawah
tangga bagi naik ke aras utama dan boleh
belok ke kanan dan kiri. Toilet sebelah kanan ini mempunyai dua baris toilet
yang sebelah kanan adalah mempunyaiu 6 unit toilet, manakala pada sebelah
kirinya ialah 5 unit. Tandas adalah jenis duduk. Jumlah ini mungkin tidak cukup
bila waktu puncak, namun terdapat beberapa tempat lain lagi bagi toilet pada
tingkat bawah tanah dan tingkat pertama. Terdapat di ruang masuk tandas ialah
tempat membersih muka dan tangan.
Manakala pada sebelah kiri daripada tandas
lelaki pula ialah ruang wudhu` lelaki yang di dalamnya terdiri dari dua baris
tempat wudhu`. Pada sebelah kanan ialah mengambil wudhu` sambil duduk di atas
tempat duduk yang disediakan. Terdapat tujuh tempat duduk yang bererti 7 orang
dapat mengambil wudhu` serentak dengan cara duduk, manakala pada sebelah kiri
adalah mengambil wudhu` secara bercangkung. Terdapat 11 point paip yang boleh
diambil wudhu secara bercangkung. Dengan jumlah tempat mengambil wudhu` lelaki
sebanyak ini tentulah tidak mencukupi bagi jamaah pada ketika puncak. Tetapi
sebagaimana toilet, demikian juga tempat wudhu` mempunyai beberapa tempat
alternatif seperti pada paras bawah tanah dan pada paras satu. Bahkan sebagai
tambahan cadangan sebagai persediaan bukan saja jika tidak cukup tempat wudhu`,
tetapi sebagai cadangan berlaku keputusan (ketiadaan air), masjid akan
menyediakan dua kolah air yang boleh diguna cara tradisional atau sebagai
alternatif persediaan, jika berlaku ketiadaan air. Penyimpanan air juga
dilakukan secara tuai dan ditakung dari air hujan, tetapi lebih digunakan untuk
menyiram dan pembersihan seperti lantai luaran dan sebagainya.
Sebagaimana sebelah kanan ialah juga pada
sebelah kiri, iaitu untuk kawasan muslimat dan anak-anak yang dibawa muslimat
yang dijaga dalam bilik tarbiah yang dikhaskan. Membelah dua bagi kawasan
muslimat dengan di tengah-tengah ialah jalan yang luas yang boleh digunakan
juga bagi kawasan solat. Tapi antara kawasan bawah aras bagi bilik air dengan
ruang solat utama di batas dengan sedikit tinggi dengan beberapa anak tangga ke atas.
Sebagaimana sebelah kawasan lelaki paling
kanan ialah toilet, maka demikianlah pada bahagian paling kiri juga adalah
toilet bagi muslimat. Berhadapan pada toilet ialah dua unit bilik mandi dan
lorong ke dalam ialah toilet. Iaitu dua baris toilet yang jumlah unitnya tidak
sebanyak pada bahagian lelaki dengan jangkaan penggunaan dari muslimat yang
datang lebih rendah dari bahagian lelaki. Toilet sebelah kanan adalah 3 unit,
begitu juga pada sebelah kiri juga adalah tiga unit dengan ruang membersih
tangan dan muka dengan dilengkapi cermin. Bersebelahan daripada toilet ini
ialah kawasan bagi wudhu` muslimat yang pada sebelah kiri adalah 7 point paip
air dan sebelah kanan adalah 5 point. Sebarang kekurangan dan ketidakcukupan muslimat boleh menggunakan
aras satu yang khas bagi mereka. Muslimat mengambil wudhu` pada aras utama
adalah sebelum mereka naik ke aras satu, atau mempunyai kegiatan di aras utama,
antaranya berhubung dengan pendidikan anak-anak yang bilik tarbiah disediakan
pada aras utama. Sebenarnya tempat wudhu` muslimat ini – aras utama, boleh
digunakan oleh muslimin, terutama pada
hari Jumaat.
Satu kelainan yang telah diperkatakan, bahawa
pada sebelah kanan bangunan Masjid Al-Umm adalah bilik pengurusan jenazah.
Sudah pastilah sebagai persediaan bagi ahli-ahli yag mau menggunakan kemudahan
bagi menguruskan jenazah keluarga dan dari sini sesudah siap dimandi dan
dikafankan, maka boleh dibawa ke hadapan untuk disolat jenazah, seterusnya
dengan menggunakan ven jenazah masjid, maka jenazah dapat diuruskan hingga ke
kubur. Bilik pengurusan jenazah adalah seluas 25m2 persegi yang di dalamnya
terdapat sebuah bangku batu dan sebuah pangkin sebagai troli boleh
digerak-gerakkan yang di atasnya diletakkan mayat untuk diletak di atas di tempat
permandian. Pada sebelah kanan pula ialah almari-almari dan dua almari gantung
untuk menyimpan bahan-bahan dan peralatan yang digunakan bagi menguruskan
jenazah.
Dapatlah dikatakan konsep bersuci yang
ditekankan adalah disediakan oleh Masjid Al-Umm. Bersuci dari segi fizikal yang
diperlukan sebelum menunaikan solat seperti toilet, tempat wudhu` dan bersuci
pada peringkat akhir setelah berlaku kematian dan cara bersucinya juga dapat
diuruskan oleh masjid, bagi mereka yang tidak dapat melangsungkan pengurusan
jenazah atau ketiadaan mereka yang dapat menyediakan pengurusan. Lebih dari
itu, sebenarnya masjid bukan saja menyediakan proses penyucian secara fizikal
dan fiqhiyyah, sebenarnya masjid juga menyediakan peringkat-peringkat penyucian
pada peringkat jiwa dan rohani, iaitu pengajian-pengajian keislaman yang
dianjur oleh masjid secara berterusan. Sesungguhnya tugas pembersihan dan
penyucian fizikal dan jiwa adalah tugas kemasyarakatan masjid kepada masyarakat.
Sekian.
No comments:
Post a Comment