June 15, 2015

Dekorasi Jangan Melalai Dan Menenggelamkan Fungsi Masjid


BBB, 27 Sya`ban 1436 = 14 Jun 2015 (Ahad):
Di dalam mendirikan masjid bagi menyenangkan pandangan, maka terdapat penggunaan hiasan-hiasan seperti membuat mimbar yang berukir dengan ukiran berdasarkan tumbuhan-tumbuhan seperti daun-daun dan bunga-bungaan dan bahagian atas dengan ukiran ayat-ayat Qur`an, pada kepala tiang ukiran muqarnas berbentuk geometrik dan sebagainya. Berhubung dengan penggunaan hiasan ini perlu hati-hati, jangan sampai hiasan melalaikan dan menggugat fungsi masjid. Perkara ini misalnya dibincangkan di dalam AJK Masjid, bahawa hiasan yang hendak digunakan jangan sampai melalaikan dan menenggelamkan fungsi masjid. Ayat Al-Qur`an mengingatkan bermaksud:
``Dan siapakan yang lebih zalim daripada orang-orang yang menyekat dan menghalangi daripada menggunakan masjid-masjid Allah (untuk solat) dan menyebut-nyebut nama Allah di dalamnya dan ia berusaha pula untuk meruntuhkan masjid-masjid itu ?   (Al-Baqarah: 114).
Pada surah yang lain Allah menyatakan maksudnya:


``Dan bahawa sesungguhnya masjid-masjid itu untuk (ibadat kepada) Allah semata-mata, maka janganlah kamu seru dan sembah sesiapa pun bersama-sama Allah (Al-Jinn: 18).
Ayat-ayat di atas mengingatkan bahawa fungsi masjid ialah untuk bersolat dan mengingati Allah dan jangan berlaku penyengutuan terhadapNya dengan ada penyembahan bersamanya.
Di dalam pembinaan, termasuk Masjid Al-Umm. Ingatan diambil dan menauladani masjid-masjid yang ada di kalangan masyarakat umat dan unsur kreatif dan inovatif pula, ialah mencontohi masjid-masjid yang ada dan tidak melampaui dari segi dekoratif sehingga menenggelamkan fungsi sesebuah masjid sehingga ia menjadi sebuah muzium dipertonton dan diagungkan sehingga hilang fungsi sebagai sebuah masjid. Penghiasan sesebuah masjid pula tidaklah melampau-lampau sehingga melalaikan jamaah dari menumpukan ibadat kepada Allah. Dekorasi pada sesebuah masjid diambil contoh  dan kombinasi penggunaan di berbagai-bagai masjid juga diberi perhatian.
Contoh yang paling baik dapat diambil dari Masjid al-Haram dan Masjid Nabawi. Pada Masjid al-Haram pada dasarnya tidak mempunyai elemen dekoratif yang banyak. Tiada apa hiasan pada Ka`bah yang menjadi arah Qiblat, kecuali sedikit pada pintu yang berwarna keemasan. Tiada mimbar yang digunakan (dulu ada mimbar yang boleh ditolak dan dipindahkan yang sederhana bentuk, kini tiada). Bagi solat Jumaat Imam/Khatib membaca khutbah dengan dibawa alat pembesar suara ke hadapan dan diangkat selepas solat. Di dalam bangunan keliling Ka`bah, tiada sangat dekorasi, keculi pada bahagian atas dan bawah tiang. Pada bahagian-bahagian lain adalah ruang-ruang biasa. Demikian juga dengan Masjid Nabawi tiada sangat elemen dekoratif, kecuali pada tiang-tiang seperti di Masjid al-Haram. Pada bahagian dinding adalah biasa yang banyak diatur dengan rak-rak yang diisi dengan kitrab-kitab Al-Qur`an untuk dibaca oleh jamaah. Mimbar adalah biasa, kecuali mimbar pada  Raudah adalah elemen hiasan.
Walau bagaimana contoh-contoh dapat diambil dari masjid-masjid yang lain. Misalnya dari Masjid Umawi yang banyak menggunakan elemen awan larat dari tumbuh-tumbuhan, Begitu juga dengan hiasan-hiasan pada lengkung tiang terutama pada Masjid di Cordova dan penggunaan elemen lengkung tunduk yang banyak digunakan diperbagai masjid termasuk di Masjif Isfahan dan sebagainya.


Ruang yang paling utama di dalam masjid dan berdepan dengan jamaah, ialah dinding pada bahagian masjid. Pada asal dan dasarnya ialah ruang dinding yang kosong yang para jamaah berdepan dengannya bila bersolat. Tapi ruang di hadapan ini, sebenarnya tidak kosong. Ianya perlu diisi dengan keperluan-keperluan bagi bersolat. Keperluan termasuk wujudnya mihrab yang berada pada bahagian tengah mengarah ke Qiblat, perlu ada mimbar bagi khatib membaca khutbah berdepan dengan jamaah yang berada pada bahagian kanan bagi mihrab. Selain daripada itu ialah ruang dinding masjid yang kosong dari atas ke bawah. Dengan itu sudah cukup dari keperluan biasa bagi hadapan ruang hadapan solat dengan dinding misalnya berwarna putih. Konsep keseimbangan antara kedua belah pihak bagi mihrab adalah menjadi kiraan baik dari segi janggal dan ada keselesaan. Ketidakselesaan dan kejanggalan misalnya cadangan untuk kelihatan ringkas dengan mengadakan mimbar sebagai tergantung pada bahagian tepi kanan bagi mihrab (dalam ruang mihrab) dengan tangga di bahagian belakang pada sebelah kanan dan pada kanan dan kiri adalah dekorasi yang seimbang. Kritik utama terhadap cadangan ini ialah bahawa adalah tidak biasa mimbar berada di bahagian mihrab yang pada bahagian ini imam berdiri bersolat menghadap Qiblat.


Cadangan seterusnya ialah dengan mengubah mimbar pada sebelah kanan (bersendirian) dengan bahagian dinding ada tiga ruang lengkuk bujur dengan dalaman bagi lengkuk ini berhias dengan dekoratif design bersifat geometrik atau bermotif ala bunga yang polanya bersamaan dan di atas lengkongan bersifat awan larat bermotifkan flora.  Bahagian atas kanan dan kiri adalah ruang empat segi panjang untuk diisi dengan ayat-ayat Al-Qur`an. Namun didapati ianya agak berat dengan hiasan yang dibimbangi akan mengganggu konsentrasi dan kekhusyukan para jamaah, terutama di dalam solat. Lagi pula ruang mihrab  yang seharusnya lebih luas dan selesa nampaknya begitu sempit dan jarak ruang di belakang untuk tangga khatib naik ke mimbar agak jauh, lantaran mihrab begitu sempit. Lagi pula kaki bagi sebelah mimbar (kanan bagi khatib)  terputus dan tergantung.
Untuk meringankan dinding dari hiasan yang agak tebal dan mengganggu konsentrasi jamaah adalah dicadangkan agar disederhanakan dengan hiasan hanya dikekalkan ruang lenkung bergaris ke dalam dengan hanya dengan dua lengkung pada kiri dan kanan, tanpa motif hiasan pada tengahnya (kosong). Lengkung berlapis ini pula hendaklah bersifat ringan dan nipis pada dinding yang garisnya antara kelihatan dengan tidak di dalam warna yang ringan didominasi oleh warna putih, agar ruang tidak begitu kosong dan ruang ketiga pada sebelah kanan dan kiri adalah digunakan bagi tingkap yang boleh dibuka  bagi dimasuki udara dan cahaya bila dikehendaki dibuka. Oleh kerana ruang ini berada pada tingkat utama, di atas bagi tingkat bawah tanah, keberadaan tingkap ini bukan dari tempat orang boleh berdiri dan menjenguk ke dalam dari bawah, sebaliknya ia berada pada tahap tinggi yang tidak sampai untuk dijenguk atau diceroboh orang di luar dan keberadaan tingkap ini pada bahagian tengah selain dari berfungsi bagi kemasukan udara dan cahaya, bila tidak mau menggunakan penyaman udara, menjadikannya lebih menarik dari segi pandangan, baik dari luar dan juga di dalam. Kritik terhadap contoh gambar bertingkap ialah jangan menggunakan palang pada tingkap palang sebagai `cross`. Ianya hendaklah diadjust agar tidak kelihatan `cross` dan hiasan geometrik atau flora bagi lengkung tunduk hendaklah ditiadakan. Biarkan wujud garis lengkung berlapis sahaja yang mencerminkan kelembutan, khuduk dan khusyuk. Untuk keharmonian dan seimbang permukaan dan ke dalam bagi mihrab juga hendaklah berhias lengkung tunduk bagi menimbulkan ketenangan dan keharmonian Pimilihan ayat Al-Qur`an pada bahagian atas kanan dan dikiri hendaklah dikekalkan dengan pemilihan ayat-ayat Al-Qur`an yang sesuai. Adalah dicadangkan pada asalnya untuk meletakkan sebuah jam besar berdiri dihadapan satu dari ruang lengkung tunduk pada sebelah kiri, tetapi memandangkan kini zaman IT, waktu dapat dipaparkan secara terus pada salah satu ruang di atas, sebelah kiri penggunaan jam besar, apa lagi dalam bentuk sepasang, memakan ruang dan tidak lagi sesuai, maka dicadang digunakan sistem IT digital yang bersifat ringkas dan lebih canggih. Pokoknya penggunaan elemen dekoratif hendaklah bersifat sederhana dan mengikut motif yang biasa digunakan di dalam dekorasi di masjid-masjid, iaitu element lengkuk tunduk yang kelihatan lembut. Ianya merupakan Takmilah dari segi dekorasi yang menekankan elemen keindahan dan kerohanian.

Sekian.

No comments:

Post a Comment