BBB, 05 Ramadhan 1436 = 22 Jun 2015 (Isnin):
Keluasan tanah Masjid Al-Umm hanya 1.9 ekar.
Tanah seluas ini bagi sebuah masjid relatifnya adalah kecil dan sempit.
Keluasan normal bagi sebuah masjid adalah 5 ekar dan sebaiknya adalah 10 ekar
(termasuk kawasan parkir). Tanah bagi Masjid Al-Umm adalah berada di antara dua
kaki bukit, iaitu Bukit Bangi dan Bukit Mutiara (nama baru yang asalnya adalah
juga Bukit Bangi). Tanah masjid lebih berada pada kaki Bukit Mutiara, sebab itu
kelihatan berada pada tapak lebih tinggi bahagian belakang dan menurun pada
bahagian depan (sebelum diratakan). Dari segi lokasinya tapak bagi Masjid
Al-Umm adalah berada di antara sempadan Seksyen Satu BBB dan bersempadan dengan
Seksyen Dua, BBB. Pada sebelah kiri bersempadan dengan perumahan semi D, Lama,
manakala pada bahagian belakang ialah sebaris perumahan semi D baru yang berdekatan dengan Dewan Orang Ramai.
Sebelum naik rumah semi D yang baru, pihak AJK Pembinaan Masjid pernah memohon
dari pihak PKNS agar kawasan yang pada masa itu kosong akan dijadikan tanah
lapang bagi kawasan parkir bagi masjid dan Dewan Orang Ramai, tetapi tidak
berjaya. Pada sebelah kanan ialah padang awam yang keluasannya lebih kurang
sama dengan kawasan masjid, manakala pada bahagian hadapan ialah jalan antara
seksyen Satu ke Sekolah Menengah dan Rendah BBB yang di sebelah jalan ini ialah
kawasan parkir bagi kedai, pasar dan warung-warung yang dikenali sebagai Medan
Usahawan.
Keluasan tanah dapat dikatakan cukup-cukup
bagi bangunan masjid. Jalan ke bangunan Masjid Al-Umm ke bahagian depan
berpintu gerbang utama adalah melalui pinggir padang awam yang terletak lebih
tinggi dari kawasan padang dan tepian bagi perumatan semi D yang baru yang
bersempadan dengan Dewan Orang Ramai. Jalan masuk ke masjid bagai melalui
bentuk l (L kecil) bersambung dengan
jalan keliling masjid yang berbentuk U. Bagi bentuk U ini, bangunan masjid
adalah berada di dalam lengkungan U, tepi kiri bagi U ialah tepi perumahan semi
D lama yang turun ke jalan Seksyen Satu
ke Sekolah Menengah dan Rendah BBB, manakala tepi kanan ialah tanah yang lebih
tinggi dan lebih curam turun bersebelahan (kiri) dengan bangunan sub-station
TNB di dalam kawasan Masjid Al-Umm. Hujung bagi jalan (bentuk U kanan) adalah turun ke jalan yang
sama - jalan yang lebih dekat ke Sekolah Menengah dan Rendah BBB dan juga boleh
turun ke Jalan Pasar Basah BBB. Buat masa ini setelah pembinaan fizikal Masjid
Al-Umm hampir siap, kecuali kerja-kerja dalaman, maka kerja-kerja bagi membina
jalan pada sebelah kanan dan kiri serta pada bahagian hadapan bagi kawasan
masuk ke masjid sedang dijalankan.
Persempadan tanah dan bangunan Masjid Al-Umm
tidaklah menimbulkan masalah, terutama dengan rumah semi D yang baru, kerana
rumah berkenaan adalah baru dan sebahagain dari penghuninya baru masuk, lagi
pula perumahan berkenaan disempadan dengan jalan masuk ke Dewan Orang Ramai.
Kecuali dengan perumahan semi D yang lama yang jaraknya begitu dekat sekadar
luas jalan yang boleh dilalui selisih dua kenderaan, maka sejak dari peringkat
awal pembinaan dilakukan, maka beberapa AJK, termasuk Pengerusi telah datang
menemui beberapa tuan rumah terlibat terutama Tuan Haji Ahmad bin Ismail
pada 3 Januari 2014. Penerimaan adalah
amat baik. Dia memahami tentang pokok-pokok yang ditanam dan termasuk di dalam
kawasan masjid terpaksa dipindah atau dihapuskan, begitu juga dengan
penggunaan-penggunaan yang lain, Selain dari itu jiran-jiran berkenaan pernah
hadir antara Dr. Abdul Fatah Haron bila dijemput
ke mesyuarat yang agenda berhubung dengan perumahan mereka.
Apa yang timbul di dalam mesyuarat, bahawa
bagi menjaga keselamatan rumah jiran-jiran berkenaan, oleh kerana tembok
sempadan perumahan mereka tidak dibina secara konkrit dan beam pada bahagian
bawah, maka adalah dibimbangi bila jalan dibina akan memberi kesan kepada
tembok dan boleh retak dan runtuh.
Beberapa cadangan telah dibuat melalui mesyuarat antaranya menggunakan kaedah
shift files dan rubble walls dan pada akhirnya ialah dengan menggunakan kaedah
`L shape` ditanam dari bahagian permulaan tembok hingga ke bahagian atas
berjarak 28 meter. Kedudukan bahagian atas bagi penanaman konkrit berbentuk L
dicadang agar di beri bentuk yang menarik dan juga dicadangkan tanah
bersempadan dengan perumahan selebar 5 kaki (kawasan masjid) diberi hiasan
dengan menanam pokok-pokok bunga yang dapat melindungkan pandangan secara
langsung bahagian belakang rumah-rumah jiran berkenaan.
Kini kerja-kerja tanah bagi luar bangunan
masjid sedang giat dijalankan. Rumah-rumah kongsi yang dihuni pekerja-pekerja
telah dirubuhkan sejak Mac 2015 untuk jalan dan parkir. Antara mereka pindah ke
rumah kongsi bersempadan dengan padang permainan dan antara mereka tinggal di
satu bilik besar di aras bawah tanah bagi Masjid Al-Umm. Sebelum jalan rasmi
dibina dan juga tempat-tempat parkir, kerja-kerja menyediakan saluran air dan
najis pada kedua belah pihak masjid kanan dan kiri disiapkan terlebih dahulu
sebelum jalan dibina.
Kedudukan sempadan dengan perumahan semi D
baru yang berdekatan dengan Dewan Orang Ramai perlu diperbetulkan dari segi
keselarian tanah. Oleh kerana memasuki jalan ke Dewan Orang Ramai merupakan
pendakian ke bahagian yang lebih tinggi ke tepi bukit, sedangkan tanah
bersempadan dengan masjid dan masjid memerlukan tanah yang rata bagi bahagian
depan, maka tanah berkenaan perlu diratakan. Dengan demikian, makin ke dalam
tanah sempadan ini makin tinggi. Ini memberi kesan kepada pembinaan tembok dan
pagar bagi persempadanan dengan jalan bagi hadapan rumah semi D baru berkenaan.
Mungkin kaedah L Shape atau kaedah konkrit perlu digunakan bagi persempadanan
yang bersifat makin meninggi berkenaan.
Jalan keluar masuk ke jalan ke sekolah pada
bahagian hadapan masjid, selain dari jalan bersempadan dengan rumah semi D lama,
ialah jalan turun bersebelahan dengan rumah sub-station TNB yang agak curam dan
agak sempit. Jalan ini perlu dikurangkan kecuraman bagi mengelak bahaya
,lebih-lebih lagi berdekatan dengan rumah sub station TNB. Pengukuhan tepian
bagi jalan ini tidak cukup dengan penanaman rumput, tetapi perlu dibena benteng
konkrit bagi mengelak dari runtuh dan kemalangan dari jatuh ke bawah. Kaedah
penggunaan jalan sehala boleh difikirkan. Perlu disebutkan penggunaan kenderaan
dalam kawasan bangunan tidak mengizinkan kecuali dalam jumlah yang kecil bagi
pegawai-pegawai masjid, oleh kerana tempat parkir terhad, hanya pada bahagian
hadapan. Penggunaan jalan ke dalam lebih kepada penggunaan jalan kaki dan bagi
situasi kecemasan seperti penggunaan bomba dan penggunaan kritikal yang lain.
Adalah dicadangkan bahagian dalam depan masjid dipasang dengan tile (jenis
kasar) berlainan warna bagi tempat parkir dan jalan. Tetapi pemasangan tile
perlu difikirkan kemungkinan cepat rosak, antaranya dilalui kenderaan. Apakah
lebih praktik diturapkan dengan tar sahaja ? Selain dari bersifat praktik dapat
menjimatkan kos dan mudah dari segi maintenance.
Oleh kerana kesempitan ruang, maka ruang
parkir bagi orang ramai adalah bersifat luaran. Antaranya ialah ruang parkir sedia
ada di bahagian hadapan masjid dan ruang parkir disediakan di bawah talian
cable TNB sebelum masuk ke kawasan masjid. Jalan masuk ke kawasan masjid dari
jalan Seksyen dua ke Sekolah Rendah Kebangsaan BBB perlu diubahsuai dan
ditambahbaik agar jalan masuk berkenaan lebih selesa.
Sekian.
No comments:
Post a Comment