June 30, 2015

Lawatan TG Dato` Dr. Haron Din Ke Masjid Al-Umm


BBB, 12 Ramadhan 1436 = 29 Jun 2015 (Isnin):
Pagi ini jam 11.00 pagi, Tuan Guru Dato` Dr. Haron Din selaku Penaung dan juga Penasihat bagi Pembinaan dan Pengimarahan masjid Al-Umm datang melawat secara rasmi melihat perkembangan pembinaan Masjid Al-Umm. Notis yang diterima kelmarin itu tentang hasrat TG melawat, walaupun dalam masa yang ringkas dapat dihadiri oleh sebahagian daripada AJK Induk, Teknikal dan Tapak. Hadir antaranya Pengerusi Induk Dr. Shafie Abu Bakar, Pengerusi Teknikal Ir. Tuan Haji Ishak bin Arshad, Tuan Haji Mohd Nor Yasin Benbahari, Tuan Haji Suib Maulud Setiausaha, Tuan Haji Abdul Rahman Pengarah Pembinaan, Dr. Tajul Ariffin Noordin Pengerusi Pendidikan, Tuan Haji Marzuki Kontrektor, Sdr. Harizan Arkitek Urusbina, Tuan Haji Abdul Majid Sub-Kontrektor Majleza, Tuan Haji Abdul Latif Perunding Furniture dan AJK-AJK yang lain.


Ketibaan Dato` Dr. Haron Din tepat jam 11.00 pagi disambut di hadapan tangga kanan bangunan masjid oleh Pengerusi Induk, Tuan Haji Ishak, Dr. Tajul Ariffin, Tuan Haji Abdul Rahman, Tuan Haji Mohd Nor dan beberapa yang lain. Selepas bersalam TG diiringi ke tangga dan berdiri di anjung tangga berkenaan, katanya, ``Ini pertama kali kunjungan saya secara rasmi,`` tapi menurutnya, ``Secara tidak rasmi saya pernah datang melihat dari luar sebanyak 4 kali dan masuk ke dalam sebanyak tiga kali.`` Tapi tambahnya,


``Melihat tanpa panduan, banyak ruang yang dilihat, tapi tidak tahu apakah fungsi ruang-ruang yang banyak yang masih lagi tidak teratur, kerana masih dalam pembinaan.`` Semasa ketibaan TG, kerja-kerja pemasangan tile masih dilakukan yang kerja-kerja berdepan dengan TG. Beliau diberi taklimat oleh Pengerusi Induk, bahawa kerja-kerja kubah sedang berjalan. Tiang-tiang yang menunggkat bahagian kubah masih belum dibuang. Beliau diberitahu, ``Sebab itu tile masih tidak boleh dipasangkan pada sebahagian ruang utama.`` Tuan Haji Abdul Majid Pengerusi Majleza, memaklumkan bahawa, kerja-kerja dekorasi dari dalam sedang dilakukan oleh pekerja-pekerja dari Uzbakistan. TG menimbulkan pertanyaan, tentang kubah yang dipasang, apakah jika hujan tidak bocor ?` Menurut Tuan Haji Abdul Majid, ``Kubah terdiri dari tiga layer, tapi setakat ini bila hujan tidak bocor.`` Beliau juga menerangkan tentang struktur kubah, lampu yang dipasang yang menurutnya mudah disalin jika berlaku kerosakan.``


TG dibawa meninjau bahagian belakang dari aras utama, sedikit menurun ke bawah yang telah siap dipasang tile. Menurut Tuan Haji Abdul Rahman yang juga sama Haji Ishak selaku pegawai dari Tekad Nusantara, bahawa keluasan bahagian bawah  (belakang) boleh memuatkan sejumlah seribu orang. Tambah Penulis, ``Andainya Solat Idul Adhha tidak boleh guna ruang utama, boleh digunakan ruang belakang terlebih dahulu.``


Dari ruang belakang aras utama TG diiring ke ruang limpah sebelah kiri masjid, yang penulis beritahu, ``kawasan ruang lempah adalah kawasan tidak guna pendingin udara, bagi mereka yang tidak selesa dengan pendingin udara. Ruang terbuka bahagian hadapan dan belakang cukup dengan aliran udara biasa.  TG bertanya berapa ramai dapat memuatkan jamaah pada ruang limpah tesebut. Menurut Tuan Haji Abdul Rahman, ``Ruang lempah bagi sebelah kiri ini, dapat memuatkan 500 jamaah.`` Demikian tambahnya, ``Ruang lempah sebelah kanan yang TG mula-mula masuk tadi juga dapat memuatkan 500 orang. Sebab itu secara kasar bahagian ruang utama memuatkan 1,000 orang, kedua ruang lempah adalah 1,000 orang dan ruang pada bahagian belakang sebanyak 1,000. Secara kasar pada aras utama dapat memuatkan 3,000 jamaah.


TG bergerak ke bahagian depan ruang lempah dan bertanya kemungkinan bahaya jatuh ke bawah. Beliau dimaklumkan oleh pihak arkitek saudara Harizan, yang pada bahagian tepi akan dibina railing yang dapat menahan dari jatuh. Juga akan diletak tempat meletak Al-Qur`an pada bahagian hadapan.
Secara kebetulan TG berada di tepi tangga untuk ke tingkat satu, aras bagi muslimat, lantaran itu TG diiring naik ke aras satu bahagian muslimat. TG diberi maklumat oleh Tuan Haji Marzuki Kontrektor, bahawa progres pembinaan bahagian atas berjalan lancar, cuma tile tidak dapat dipasang bahagian tepi hadapan kerana masih ada tiang-tiang support bagi kubah. Menurut Tuan Haji Ishak Pengerusi Teknikal, ``Ruang bagi muslimat dapat memuatkan antara 500 hingga 600 orang``. Dari ruang muslimat TG ditunjukkan bilik-bilik bahagian belakang yang dipisah oleh lorong dari ruang muslimat dan jalan yang berhadapan jalan ini adalah empat bilik yang antaranya ialah bilik mesyuarat, tahfiz, perpustakaan dan bilik It. Pada pertengahan antara dua-dua bilik ialah ruangan kosong. Terdapat sebuah bilik yang agak luas pada sebelah kiri bagi aras satu ini ialah bilik persidangan yang boleh digunakan oleh muslimat dan juga kegunaan oleh pihak awam. TG diberitahu bahawa pada setiap tingkat mempunyai kemudahan bilik air dan juga tandas yang mencukupi, termasuk ada tempat-tempat wudhu` tambahan berdekatan dengan kawasan solat atau sidang yang tidak mmemerlukan pihak yang mau menggunakannya pergi jauh. TG juga diberitahu bahawa selain dari ada tangga kiri kanan untuk ke mana-mana aras , terdapat lif untuk kegunaan bagi warga mas muslimat dan juga bagi menaik dan menurunkan barang-barang. TG juga diberi maklumat tentang ruang-ruang kosong yang dilihat dari belakang ruang muslimat, iaitu kawasan taman mini, pada bahagian bawah, bukan saja bertujuan untuk istirihat, tetapi juga bagi kemudahan kemasukan cahaya dan juga udara.
Dari aras pertama muslimat TG dibawa turun ke aras bawah tanah, melalui tangga bahagian kanan, turun ke aras utama tempat TG mula-mula tiba dan turun lagi melalui tangga ke aras bawah tanah. Ruang bawah tanah ialah untuk majlis perkahwinan, perhimpunan, seminar dan sebagainya dalam jumlah yang besar.


Di bahagian bawah tanah ini TG dimaklumkan oleh Tuan Haji Abdul Rahman tentang pintu masuk utama sebelah menyebelah bagi ruang bawah tanah. Pada bahagian hadapan boleh digunakan sebagai ruang menyambut tamu. Bilik sebelah kanan ialah bilik untuk akad nikah dan boleh diguna juga untuk mesyuarat dan persidangan dalam jumlah yang kecil.


Tuan Haji Ishak Pengerusi Teknikal memberitahu, bahawa ruang bawah tanah boleh memuatkan  50 meja bulat yang bererti memuatkan 50 x 10 = 500 orang, tetapi jika majlis tanpa meja boleh memuatkan sehingga 1,000 orang. Bilik pada sebelah ruang masuk sebelah yang lain untuk dapur penyediaan makanan bagi majlis perkahwinan dan jamuan bagi sebarang perhimpunan. Penulis memaklumkan pihak masjid mungkin tidak dapat mnenyediakan kerusi meja sepenuhnya, kerana memikirkan masalah ruang untuk menyimpannya. Tapi TG mencadangkan agar diusahakan kelengkapan siap termasuk kerusi meja, kerana ianya memasalah kepada penyewa, jika terpaksa disewa dari luar. Menurut Dr. Tajul mungkin dapat menggunakan kerusi meja yang dapat dlipat yang dapat menjimatkan ruang atau kerusi meja yang terus dipasang dan tak perlu diubah-ubah. TG juga dimaklumkan bahawa ruang yang agak luas itu akan diadakan partition, yang jika jumlah tidak ramai akan dapat menggunakan sebahagian dan boleh digunakan dua majlis secara serentk. TG menanyakan soal penggunaan tenaga letrik bagi air-cond, adakah secara menyeluruh yang mungkin banyak menggunakan tenaga letrik dan tinggi dari segi bayaran. Beliau dimaklumkan Tuan Haji Ishak Pengerusi Teknikal bahawa, pihak majlis menggunakan kaedah split power yang boleh dikontrol untuk bahagian-bahagian tertentu. TG juga ditunjukkan bahagian benteng yang ditepinya akan dipasang pagar dan ada tangga pada bahagian tertentu untuk turun naik.
Selepas taklimat bagi aras bawah tanah Penulis dan semua yang menyertai naik tangga dari bahagian kiri dan naik ke atas di aras utama. Dari sini TG dibawa ke bilik mesyuarat (Bilik Tadika) bagi mengikuti Majlis Taklimat.

Sekian.

No comments:

Post a Comment