June 18, 2015

Kubah Sebelum Disempurnakan Dari Bahagian Bawah


BBB. 30 Sya`ban 1436 = 17 Jun 2015 (Rabu).
Kubah mempunyai kedudukan istimewa dari segi estetika dalam pembinaan masjid. Posisinya berada pada bahagian tengah dari puncak masjid. Dengan bentuknya yang bujur separuh bulat, terkeatas dari segi luaran dengan tunjuk langitnya mengarah kepada langit terbuka, ibarat bagi meneroka rahsia Ilahi ke ruang lepas tanpa watas. Manakala ke bawahnya ialah memayungi sebahagian besar ruang terbuka – ruang bagi jamaah menunaikan solat dan aktiviti-aktiviti ibadat dan pengajian – ibarat berada di bumi kerendahan diri mengabdikan diri pada keagungan Ilahi.
Pembinaan masjid sebagai tempat ibadat dilakukan oleh Nabi Muhammad s.a.w. berikut dari Hijrah Baginda ke Madinah dengan pembinaan masjid awal di Quba` dan diikuti dengan Masjid Nabawi. Evolusi pembinaan masjid berkembang baik dari segi keluasan dan dari segi fizikal, termasuklah dari segi estetika, termasuklah pembinaan kubah dan menara pada Masjid Nabawi dan juga Masjid Al-Haram. Lantaran itu kubah dan menara adalah dua dari berbagai elemen seni di dalam pembinaan masjid.


Berbanding dengan bahagian-bahagian yang lain di dalam pembinaan masjid, maka pembinaan kubah yang besar yang memayungi ruang kosong bahagian bawah masjid adalah lebih rumit. Ruang kosong ini seolah-olah berinspirasikan ayat-ayat Al-Qur`an. Antaranya bermaksud:
``Allah jualah yang menjadikan langit terangkat tinggi dengan tidak bertiang sebagaimana yang kamu melihatnya.`` (Al-Ra`d: 2). Atau firman Allah yang bermaksud:
``Dia menciptakan langit dengan tidak bertiang sebagaimana yang kamu melihatnya dan dia mengadakan di bumi gunung ganang yang menetapnya supaya bumi itu tidak menghayun-hayunkan kamu.`` (Luqman: 10).
Mengusahakan ruang kosong pada bahagian bawah bagi tujuan memuatkan seramai mungkin jamaah seolah-olah ruang ini  meluas di bawah langit yang tiada tiang.
Pembinaan kubah bukan dari segi kepentingan estetika semata-mata, tetapi sebagai langit yang memayungi jamaah di bawah yang seboleh-bolehnya tanpa tiang yang tidak mengganggu keluasan dan pandangan jamaah ke hadapan – terhadap imam yang mengimamai solat, atau terhadap khatib yang sedang menyampaikan khutbah atau kepada guru atau penceramah yang sedang menyampaikan pengajaran.


Bagaimana mewujudkan ruang di bawah yang luas yang dilihat di bawah tanpa tiang ?
Tentulah memerlukan kepakaran dan teknologi yang dapat meletakkan kubah di bahagian puncak tanpa tiang. Ianya boleh dilakukan dengan meletakkan kubah di atas tiang yang terus menjadi sebahagian dari dinding ! Tetapi tidak demikian bagi Masjid Al-Umm dan juga tidak bagi sebahagian masjid-masjid yang lain termasuk Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah yang terpaksa meletakkan kubah di atas tiang-tiang  yang ketara berada di tengah-tengah ruang jamaah. Demikian juga dengan Masjid Al-Umm yang kubahnya adalah terletak di atas empat tiang yang tiang berkenaan berada di dalam ruang terbuka bagi kawasan jamaah utama di aras utama. Dilihat dari luar tidak ketara kerumitan bagi pembinaan, bahkan indah dan menarik di atas bumbung di kelilingi atap yang berwarna kelabu itu.
Sebaliknya melihat ke kubah dari dalam dan dari bawah ke atas ke bahagian kubah dapat dilihat kaedah teknologi pembinaan dan kerumitan, bukan setakat kerumitan, tetapi betapa sensitifnya binaan berkenaan pada peringkat permulaan binaan yang jika tiada kekukuhan sokongan dari bahagian bawah, maka ianya boleh runtuh. Sebagaimana telah dibicarakan sebelum ini bahawa kubah Masjid Al-Umm adalah terletak di atas empat tiang seri masjid, tetapi perletakannya tidak secara terus diletak di atas keempat-empat tiang seri berkenaan. Bulatan bawah bagi kubah sebenarnya lebih sempit dari ruang yang disediakan oleh empat tiang.


Sebab itu keliling ruang empat segi dari atas setiap tiang  ke tiang yang lain dibina beam. Dari atas beam bagi setiap tiang seri ini dibina `lengan tiang sendeng konkrit` condong 90 darjah. Di atas bagi lengan sendeng condong ini dibina bulatan yang sesuai dengan bulatan bahagian bawah kubah. Untuk menjamin kekukuhan lengan tiang sendeng, maka antara tiang sendeng ini juga diikat dengan beam-beam  tengah yang mengikat antara tiang-tiang sendeng ini bagi menjunjung kubah pada bahagian atasnya. Pembinaan lengan tiang sendeng ke atas dan kotak-kotak bagi lengan sendeng ini mulai diisi semin ialah pada 25 September 2014 dengan tiang-tiang supportif dari bawah dari lantai tingkat utama dan pada 9 Oktober 2014 tiang-tiang dan bulatan kubah baru disambung dengan ikatan konkrit antara satu sama lain. Puncak bagi ruang kubah mantap dan mampu menerima perletakan kubah  memakan masa hampir setengah tahun dikira kepada tarikh rangka kubah diangkat dengan crane ke atas ialah pada 29 Mac 2015 (Ahad). Kelewatan masa bagi meletakkan rangka kubah di atas  kemuncak bumbung Masjid Al-Umm ialah bagi memastikan bahawa  tempat meletakkan kubah pada puncak bumbung itu benar-benar telah kukuh dan mantap. Walaupun diletakkan rangka kubah berkenaan pada 29 Mac 2015 tetapi tiang-tiang yang menjunjung bagi tapak ragka kubah dan kubah itu tetap tidak dibuang, bahkan hingga hari ini tiang-tiang-tiang supportives dari bawah itu masih belum dibuang bagi memastikan tempat meletakkan kubah berkenaan tidak runtuh yang dari satu segi hingga kini masih menghalang dari untuk dipasang tile-tile bagi kawasan pertengahan lantai aras utama masjid berkenaan.


Pandangan dari bawah kepada puncak bumbung berkenaan sebelum diletakkan rangka kubah ia ibarat tangan-tangan yang mendepa ke atas bagi menjulang sesuatu, iaitu kubah. Boleh juga diibaratkan sebagai tangan-tangan yang sedang terangkat bagi mendoakan keselamatan dan kejayaan bagi pembinaan kubah dan masjid Al-Umm yang sedang dalam pembinaan itu. Rangka kubah sebagaimana disebutkan bahawa bilah-bilah bagi rangka berkenaan dibawa ke kawasan masjid berkenaan beberapa hari sebelum dipasang dan pemasangannya memakan masa sebulan sehingga ke tarikh rangka berkenaan diangkat ke atas. Kini kubah jelas kelihatan dari luar, walaupun belum siap, tetapi dilihat dari bawah masih dijunjung oleh tiang-tiang bagi mengukuhkan kedudukan kubah. Sesungguhnya kerumitan dari segi dekoratif bahagian bawah kubah berkenaan tidak kurang rumitnya dari pembinaan dari luar. Walau bagaimana dekorasi dari bawah dan dari dalam adalah bergantung kepda ditanggalkan tiang-tiang dari bawah yang dijangka akan dilakukan penanggalkannya dalam beberapa minggu terdekat, iaitu sebagaimana dimaklumkan pihak Majliza syarikat pembinaan kubah berkenaan.
Pembinaan tapak bagi kubah pada puncak bumbung dengan teknologi walaupun tidak dapat dikatakan canggih merupakan idea kreatif dan bernas yang merupakan bahagian dari estetika akli bagi takmilah, ia akan lebih disempurnakan dengan dekorasi yang menyerlahkan keindahan pandangan kubah berkenaan dari bawah yang meningkatkan estetika Takmilah.

Sekian.

No comments:

Post a Comment