BBB, 29 Sya`ban 1436 = 16 Jun 2015 (Selasa):
Pembinaan Masjid Al-Umm bukanlah pembinaan
sebuah bangunan yang sukar dan tidaklah besar berbanding dengan bangunan yang
berpuluh tingkat direkacipta oleh arkitek terkenal dengan kos RM beratus juta,
tetapi bagi kami AJK yang berusaha mendirikannya dengan usaha dan idea bersama
dan mendapat tunjangan derma dari orang ramai yang kosnya mungkin meningkat
mencecah kepada lebih dari RM15 juta ringgit, maka ini adalah hasil penglahiran
gembira dan kesyukuran kami kepada Allah kerana berjaya mendirikan `RumahNya`
yang insya Allah menjadi pusat kegiatan ibadat, pengajian dan kemasyarakatan
bagi penduduk setempat.
Dilihat dari segi teori Takmilah – teori yang
wujud dalam pemikiran sejak dari tercetusnya hasrat mendirikan Masjid Al-Umm
dan teori yang terus digunakan dalam menilai dan menyarankan sebagai rangka dan
pengisian Masjid Al-Umm, maka Penulis melihat `Masjid Al-Umm` adalah `Master
Piece` bagi teori Takmilah dari segi seni bina, khususnya seni bina masjid.
Kubah yang kini masih dalam penyempurnaan pemasangan dan menjadi puncak teratas
dan titik tengah dari segi pembinaan
adalah lambang bagi Takmilah Estetika Akli, Lahiri dan Rohani.
Berdasarkan rajah di atas mulai dari sendeng kanan dari
tapak ke atas melambangkan bahawa modal insan adalah faktor utama bagi
menjayakan pembinaan Masjid Al-Umm. Modal ini bukan bersifat individu, tetapi
berdasarkan jamaah. Bermaksud pembinaan Masjid Al-Umm adalah lahir dari hasil
fikiran jamaah terutama dari AJK Induk, teknikal, tapak dan termasuk dari
kalangan penderma. Individu-individu dalam jawatan kuasa terdiri dari mereka
yang pakar di dalam berbagai-bagai bidang seperti bidang keagamaan, arkitek,
seni (estetika) dan perunding-perunding di dalam bidang-bidang pembinaan dan
terlibat juga jabatan-jabatan yang diperlukan untuk kelulusan pembinaan. Satu
aspek lain yang diperlukan di dalam pembinaan yang melibatkan teori Takmilah
ialah keilmuan yang dilambangkan dengan sendeng sebelah kiri dari tiga segi.
Bermaksud kepakaran individu-individu dan kebolehan mereka di dalam
bidang-bidang keilmuan yang berkait dengan pembinaan masjid. Ini termasuk keilmuan
agama yang menasihati berhubung dengan aspek-aspek keilmuan Islam, pakar dalam
bidang pentadbiran, pakar dalam bidang arkitek, ukur bahan, letrik, pembinaan,
estetik, kewangan dan perunding-perunding bagi bidang-bidang yang berhubung
dengan pembinaan. Hasil dari kombinasi pakar dan keilmuan berbagai-bagai dan
hasil dalam mesyuarat-mesyuarat yang terus diadakan menelurkan
cadangan-cadangan. Misalnya jika asal bangunan Masjid Al-Umm dua tingkat
menjadikan bangunan menjadi tiga tingkat. Berbagai-bagai cadangan dikemukakan
bagi pengisian tiga tingkat. Jika asal kubah adalah begitu biasa menjadikan
kubah ala kubah Masjid Al-Sakhra` di Baitul Maqdis atau dikaitkan dengan Masjid
Sultan Kabus. Jika menara asalnya begitu biasa, maka akhirnya mirip sebagai
menara Masjid al-Haram pada bahagian atas dan bahagian bawahnya mirip menara
Masjid Nabawi. Begitulah banyak cadangan-cadangan penambahbaikan yang
dicadangkan terhadap pembinaan fizikal Masjid Al-Umm. Idea-idea yang bernas
sebenarnya merupakan keindahan maknawi yang menjelmakan keindahan bagi masjid
Al-Umm.
Aspek penting dari Teori Takmilah selain dari
modal insan dan kebernasan fikiran, bahawa mengiringi pembinaan bangunan fizikal
ialah aspek estetika yang menyempurnakan keindahan bangunan yang juga
mengukuhkan Takmilah itu sendiri. Telah dibicarakan bahawa tiap ciptaan Allah
adalah mencerminkan sifat Kamal dan sifat Jamal Allah. Keindahan ciptaan
tercermin di dalam segala ciptaannya. Dan insan sebagai ciptaan Allah adalah
suka dan rindu kepada kesempurnaan dan keindahan ini, lantaran itu apa yang
diciptakan sama ada secara individu dan secara jamaah meniru dan mencari elemen
Kamal dan Jamal serta secara kreatif terluah di dalam hasil cipta. Di dalam
konteks Masjid Al-Umm kesempurnaan dapat dilihat dari rangka seni bina yang
kukuh dan gagah berdiri, bukan setakat itu sahaja, segala elemen di dalam
rangka seni bina fizikal itu disempurnakan dengan elemen-elemen estetika yang
menjadi wajah masjid Al-Umm begiti berseri. Melihat bangunan secara keseluruhan
ia adalah bangunan yang indah berada di pinggir tanah tinggi, sekali pandang
sebagai bahtera yang berlabuh didermaga. Sekali pandang pula sebagai bangunan yang berada di dalam taman yang bakal
dihiaskan (taman lahiri dan taman ilmu). Lihat pula elemen estetika pada kubah
yang berbentuk bujur telur separuh bulat dengan warna keemasan yang bakal
mengeluarkan cahaya gemerlap waktu malam dan pantulan kekuningan membalik
cahaya di waktu siang. Pandang pula elemen estetika pada menara yang gagah
menggapai langit menuju kepada pihak Tertinggi. Keindahan juga dapat dilihat pada
ruang-ruang dalam masjid dari ruang terbuka berlantai marmar, berpermaidani kelabu-kekuningan
dengan ruang-ruang bagi berbagai-bagai kegunaan. Lihat pula pada dinding-dinding
masjid dari pintu, tingkap dan jendela yang banyak mengambil bentuk lengkung tunduk yang mencerminkan kelembutan,
keharmonian dan kekhudukan, seterusnya dari segi tiang-tiang, mihrab, kubah dan
menara yang mengambil bentuk bulat yang mencerminkan kesempurnaan sebagai
lambang kesempurnaan yang Maha Agung. Banyak lagi elemen-elemen keindahan yang
dapat diperturunkan yang merupakan estetika alamiah yang dapat dilihat, disaksi
dan dihayati dengan mata kepala sendiri. Ianya merupakan pancaran aspek
estetika yang menjadi tiang seri dan tengah bagi Takmilah diwakili sendeng
kedua dari sebelah kanan. Ianya melambangkan penujuan ke peringkat puncak di
dalam menuju Takmilah pada peringkat piawayan tertinggi menuju kepada yang Esa
dan Kekal Abadi yang bersifat dengan segala sifat sempurna – termasuk Kamal dan
Jamal yang diberi tumpuan dalam teori Takmilah.
Satu lagi elemen estetika yang merupakan
pecahan darinya, iaitu estetika rohani yang diwakili sendeng pada sebelah kiri
yang berdekatan dengan keilmuan. Dalam maksud bahawa antara aspek yang diberi
penekanan pembinaan Masjid Al-Umm, khususnya selepas siap pembinaannnya ialah
pengisian masjid berkenaan dengan kegiatan ibadat, keilmuan dan kerohanian.
Aktiviti-aktiviti berkenaan menggarap minda, menggarap jiwa dengan ibadat dan
kepatuhan seterusnya mendalam jiwa dengan aspek-aspek kerohanian yang pada
peringkat tertinggi bersatu dalam jiwa yang dikenali dengan seni rohani. Tiba
kepada tahap ini, antara jiwa yang mengalaminya meluahkan pengalaman seni
rohani di dalam karya-karya agung seperti Al-Ghazali dengan Ihya` Ulum al-Din,
Al-Qushayri dengan al-Risalat al-Qushairiyyah, Ibn `Ata` Allah dengan Hikam dan
ramai lagi. Antara yang menglamai sentuhan seni rohani mengungkapkan puisi-puisi rohani yang tinggi
mutunya seperti yang dihasilkan oleh Rabi`ah al-Adawiyyah, Hafiz, Jami, Firdausi,
Iqbal dan ramai lagi. Jika senntuhan rohani sedemikian terpercik pada arkitek
yang berjiwa seni rohani, maka hasil arkitekturnya mencerminkan elemen-elemen
kerohanian yang tinggi dari segi senibina seperti terhasil pada Masjid Umawi di
Damshiq, Masjid Cordova di Andalusia, Masjid Jami` di Isfahan, Masjid Ibn Talun
di Mesir, Masjid Agung Qairawan dan berbagai-bagai masjid lagi. Apakah ada
sentuhan seni alami dan rohani pada Masjid Al-Umm ? Sudah pasti ada lantaran pembinaannya tidak
lari dari meniru keindahan dicipta Allah di samping berusaha secara kreatif dan
inovatif dalam pembinaan masjid tersebut.
Hasil dari pendekatan dari Teori Takmilah
tidak lain dari mengharapkan apa yang dihasilkan memberi kesan pada khalayak
dan individu, bahawa mereka mendapat manfaat dari segi seni kealaman dan
kerohamian, khususnya dari pendidikan dan keilmuan yang disampaikan dapat
membentuk jiwa masyarakat yang patuh kepada Allah, kaya dengan kelembutan dan kehalusan
jiwa, mencintai Ilmu, beradab dan berakhlak tinggi seterusnya menjadi warga
yang patuh kepada Allah, menjadi kalangan yang berguna dan bermanfaat kepada
masyarakat dan memberi saham di dalam membentuk masyarakat yang harmoni dan
tenteram di dalam masyarakat dan negara yang disifatkan sebagai – Baldah
Tayyibah wa Rabbun Ghafur.
Sekian.
No comments:
Post a Comment