BBB, 19 Sya`ban 1436 = 06 Jun 2015 (Sabtu):
Menara adalah antara ciri utama masjid yang
membawa nilai estetika dan kerohanian yang tinggi yang juga mengukuhkan Takmilah. Menara adalah ciri asli
masjid. Kewujudan menara pada asalnya bagi mendapat tempat yang tinggi untuk
dialunkan azan bagi melantasluaskan kawasan pendengaran. Pada peringkat awal
Bilal muazzin Rasulullah naik ke atas sutuh bangunan bagi menyampaikan azan.
Daripada keperluan tersebut akhirnya mewujudkan menara bagi masjid yang pada
peringkat awal berbagai-bagai bentuk. Pokoknya ianya binaan yang meninggi ke
atas. Di dalam perkembangan moden, walaupun sudah ada pembesar suara dan suara
azan dapat dilantaskan dari bahagian bawah, tetapi menara tetap berfungsi yang
dari puncaknya dipasang pembesar suara bagi melantaskan azan sejauh batas
sempadan. Menara di dalam konteks pembinaan masjid kini mempunyai dwi fungsi,
iaitu sebagai puncak yang melantaskan azan ke sempadan-sempadan sebagaimana
diperkatakan dan juga menjunjung fungsi estetik yang suci, rohani dan kudus.
Menara adalah bangunan yang menarik yang memuncak tinggi menggapai langit biru.
Ianya melambangkan perjalanan kualiti diri rohani yang dapat meningkat ke tingkat-tingkat
(mi`raj) dalam menuju Ilahi, contoh lambang mi`raj rohani di dalam mendirikan
solat. Ianya membetikkan pengalaman rohani yang kudus semasa mendengar
kemerduan azan dan juga ketika menunaikan solat dan apa juga aktiviti-aktiviti
kerohanian, termasuk di dalam menghayati pengajian Al-Qur`an dan mengikuti
pengajaran oleh guru-guru yang pengajarannya dapat diikuti dari dalam dan luar
melalului pembesar suara. Menara selalunya dibina dalam bilangan yang gasal
seperti satu atau dua sebagai makna sepasang yang bertentangan dicampur dengan
kubah menjadikan jumlahnya tiga, juga gasal. Jumlahnya boleh bertambah kepada
tiga dan lima.
Dalam pembinaan Masjid Al-Umm, bentuk menara
adalah menjadi perkiraan AJK. Dalam plan arkitek asal bentuk menara Masjid
Al-Umm adalah dalam bentuk normal berbentuk bulat ke atas dengan bahagian dalam
dapat dinaiki melalui tangga ke atas. Dalam perbincangan dengan sub-kontrektor
Majleza, pernah dicadangkan agar raung dalam
adalah bersifat transperant yang dapat dilihat cahayanya dari kejauhan
pada waktu malam, termasuklah pada peringkat poncaknya dengan lambang `Al-Umm`
yang mempunyai cahaya. Walau bagaimana cadangan tersebut tidak diterima, kerana
dipersoalkan dari segi kekukuhan dan dinding kaca pada tiang menara ke atas
boleh membahayakan – pecah dan sebagainya. Lantaran itu pembinaan bentuk menara
Masjid Al-Umm adalah menurut plan arkitek yang asal.
Telah dibicarakan bahawa masjid mempunyai
identiti yang bersifat universal-ummah, iaitu seperti kubah, menara dan mihrab.
Juga telah dibicarakan di dalam melahirkan sesuatu yang bersifat seni, kreatif,
inovatif dan estetik, penggubah tidak boleh lari 100% dari bentuk dan cirinya
yang konvensional, kerana ia akan menjadi sesuatu yang lain dan asing serta tidak
dikenali. Contoh sebuah pantun harus mengekalkan ciri-ciri pantun, tetapi
penyair boleh membawa perubahan dari segi mesej, penggunaan kata, perlambangan
secara kreatif, inovatif dan estetik dalam rangkanya berbentuk sebuah pantun. Kalau ianya dirubah
terlalu banyak, maka ianya mungkin menjadi sebuah sajak dan sebagainya.
Keadaan sedemikian juga berlaku di dalam
senibina masjid, bentuk masjid dan ciri-ciri utamanya dapat ditiru seratus
peratus, tetapi sebagaimana dikatakan ianya tidak baik dari segi seni, selain
dari ianya tidak dapat membawa identiti masjid setempat (contoh Masjid UKM sama
dari segi arkitek dengan sebuah masjid di Bungsar, mana keaslian identiti senibina Masjid UKM ?) dan tidak
dapat membezakannya dari segi identiti setempat. Lantaran itu ia seharusnya
membawa ciri dan identiti setempat dan tersendiri, walaupun ada unsur peniruan
dan persamaan.
Semasa Penulis tiga beranak menunaikan Umrah
pada 7 – 19 April 2015 bersamaan 17-29 Jamad al-Akhir 1436, salah satu yang
menjadi perhatian Penulis ialah melihat ciri-ciri senibina masjid, khususnya menara
di Masjid Nabawi dan masjid-masjid sekitar seperti Masjid Quba`, Masjid
Al-Qiblatayn, Masjid Bi`r Ali, bahkan di Makkah seperti Masjid Al-Haram, Masjid
Ja`ranah, Masjid Hudaybiyah, Tan`im dan beberapa masjid yang lain. Penulis
terkesan dan membuat kesimpulan bahawa menara-menara masjid berkenaan mempunyai
kemiripan yang sama dengan menara Masjid Nabawi dan menara Masjid Al-Haram,
baik dari segi bentuk, warna lembut perang dan juga dari segi ketinggian dan
tunjuk langit. Membandingkan dengan menara Masjid Al-Umm bahawa sesungguhnya
ianya mempunyai mirip kesamaan dari segi tiang dan ke puncaknya yang mempunyai
cermin pada kotak-kotak pada bahagian atas,terutama dengan puncak Menara Masjid
al-Haram, walaupun tidak dapat dinafikan tidak mempunyai persamaan seluruh.
Menara Masjid Al-Umm yang sebahagian besarnya sudah siap dari segi bentuk
fizikal yang pada asalnya mempunyai ketinggian 70 kaki (bakal bertambah
ketinggian).
Apa yang menggembirakan ialah dalam satu
pertemuan dengan Tuan Guru Dato` Dr. Haron Din Penaung bagi AJK Induk Masjid
Al-Umm di rumahnya pada Ahad 10 Mei 2015 bagi membincangkan tentang ayat-ayat
Al-Qur`an yang sesuai untuk digunakan sebagai panduan dan ingatan, di samping
hiasan di dalam Masjid Al-Umm, beliau bertanya tentang menara Masjid Al-Umm.
Menurutnya, ``Jika telah siap, teruskan, tetapi jika belum siap, patut menara
berkenaan mengikut bentuk menara Masjid al-Haram yang diubah pada peringkat
mutakhir.``. Pertanyaan beliau dijawab dengan diberi penerangan, bahawa tiang
menara sudah siap, tetapi bahagian puncaknya belum siap.``.
Dalam pertemuan dan perbincangan itu timbul
keputusan untuk ditambahbaikkan puncak kedua menara Masjid Al-Umm adalah
mengikut puncak bagi menara Masjid Al-Haram. Cadangan ini telah dibawa ke dalam
mesyuarat AJK Pembinaan Masjid Al-Umm dan diterima dan pihak Syarikat Majleza
berkesanggupan bagi menambahkan bahagian atas bagi menara Masjid Al-Umm seperti
bentuk menara Masjid Al-Haram (Cadangan asal meletakan bentuk kubah kecil
seperti kubah besar Masjid Al-Umm di atas kedua-dua menara dibatalkan). Ini
bererti konsep pengekalan identiti, peniruan dan kreativiti antara pengekalan
dan inovasi berlaku didalam seni bina Masjid Al-Umm, khususnya bagi kedua-dua
menara Masjid Al-Umm. Kita merasa senang dan gembira, bahawa Masjid Al-Umm
banyak mengambil contoh dari Masjid Nabawi dan juga Masjid Al-Haram yang
menjadi masjid utama di dalam Islam.
Dari segi kedudukannya menara bagi Masjid
Al-Umm adalah berada sebelah menyebelah bagi pintu gerbang utama Masjid Al-Umm.
Menara yang asalnya setinggi tujuh puluh kaki ini dijangka bertambah tinggi
bila ditambah pada bahagian atas dengan bentuk menara Masjid Al-Haram yang
dijangka ketinggian semua adalah setinggi 90 kaki. Kedua-dua menara walau pun
berada berasaingan, tetapi amat rapat dengan binaan masjid di belakangnya. Ini
ialah kerana ruang tapak Masjid Al-Umm begitu terhad, sebab itu keberadaannya
begitu rapat dengan struktur binaan masjid dan berdekatan dengan pintu gerbang.
Sebenarnya dilihat dari luar tiang menara ini kelihatan padat, tetapi
sebenarnya di bawahnya berongga dan mempunyai tangga yang boleh dinaiki dari
bawah ke atas. Walau apa pun dengan susunan yang teratur kedudukan menara, pintu
gerbang dan struktur bangunan masjid walaupun kekurangan ruang sebenarnya tidak
memperlihatkan ketidaksempurnaan. Dengan plan arkitek yang dirangka, pembinaan
yang professional berdaya kreatif dan estetik memperlihatkan senibina Masjid
Al-Umm begitu unik memenuhi cita rasa estetik dan mengukuhkan Takmilah dari
segi seni bina sebuah masjid.
Sekian.
No comments:
Post a Comment