December 26, 2012

Kelab Harimau Malaysia Kendali Klinik Bola Sepak Di Bangi


-->
Stadium Bangi, 11 Safar 1434 = 25 Disember 2012 (Selasa):


Sebagaimana disebutkan pada penutup Pertandingan Bola Sepak Remaja Bawah 13 kelmarin (Ahad), bahawa pada hari Selasa 25 Disember akan diadakan Klinik Bola Sepak Dun Bangi bertempat di Padang Kompleks Sukan, Seksyen 15 BBB mulai jam 8.00 pagi. Menepati janji, maka pada pagi ini padang Kompleks Sukan Bandar Baru Bangi dipenuhi pemain-pemain bola sepak remaja berpakaian serba merah lembut. Mereka berjumlah 230 orang, jumlah agak ramai berbanding Tahun lepas yang hanya berjumlah seramai 200  orang sahaja. Mereka dibimbing oleh tiga orang pembimbing yang dijemput khas dari Pasukan Kelab Harimau Malaysia 2 di bawah tajaan Sime Darby. Tiga orang Jurulatih dari Kelab Harimau 2 Malaysia ialah saudara Fitri, Zulfahmi dan Kamarul.


Menghadiri Majlis sebelum ketibaan Adun, ialah Y.B.Teo Nie Ching Ahli Parlimen Serdang, saudara Thani Hamzan, AJK Pemuda Pas Pusat dan Ustaz Shafie Ngah Ahli MPKj, saudara Dahari Embong Ketua Lajnah Sukan Adun dan AJK yang menguruskan majlis Perasmian dan membantu perjalanan klinik. Mereka semua termasuk tamu dibekalkan dengan baju warna merah muda yang dipakai oleh semua yang hadir


Majlis bermula dengan nyanyian Negaraku dengan Pemain Bola Sepak Remaja di dalam kumpulan di atas padang, sedang hadirin yang lain di atas bahagian track tegak berdiri menyanyikan Lagu Negaraku dan diikuti dengan pembacaan doa. Kemudian diikuti dengan ucapan-ucapan ringkas bermula dengan ucapan saudara Thani Hamzan. Selaku Pemuda beliau berucap berapi-rapi dan mau remaja peserta Klinik Bola menunjukkan kesungguhan agar mereka menjadi pemain-pemain professional yang membawa nama baik Dun dan Kawasan. Ustaz Shafie Ngah turut berucap ringkas memuji usaha pihak Lanjnah Sukan yang berjaya membawa Jurulatih Klinik Bola Sepak dari pasukan Profesional – Harimau Malaya 2 yang di bawah didikan dan latihan mereka akan wujud pasukan yang mantap dari Dun dan Kawasan. Y.B.Teo Nie Ching berucap, walaupun beliau hanya seorang perempuan, tetapi turut merasa bersemangat bersama dengan anak-anak muda. Beliau mau semangat sedemikian terus berkubar-kubar dalam sebarang pertandingan yang disertai oleh anak-anak muda dari kawasan Serdang, khususnya dari Dun Bangi. Beliau mengucap maju jaya kepada semua.


Adun yang pada masa itu belum sempat memakai T-Shirt Rasmi dijemput berucap merasmikan Klinik Bola Sepak Remaja mengucapkan syabas kepada saudara Dahari selaku Ketua Lajnah Sukan Kabinet Mini Adun Bangi yang berjaya membawa ketiga-tiga pemain Harimau Malaysia 2, iaitu saudara Fitri, Zulfahmi dan Kamarul mengendalikan Klinik Bola Sepak Dun Bangi. Ini adalah klinik kedua diadakan di Dun Bangi selepas diadakan pada tahun lepas (2011). Pada tahun ini nampaknya sambutan lebih ramai, iaitu berjumlah seramai 230 orang. Tentulah antara daya tarikan, ialah kehadiran pemain bola sepak Harimau Dua. Adun mengingatkan kita sering mengadakan pertandingan-pertandingan bola sepak dan permainan yang lain, pertandingan-pertandingan ini bukan semata-mata pertandingan, tetapi bermatlamat untuk mencungkil bakat-bakat muda, khususnya di Bangi, untuk ditampilkan mereka ke peringkat lebih tinggi dari cawangan ke kawasan, ke negeri, bahkan kepada peringkat nasional dan internasional. Ini bukan mustahil, kerana Safi Sali adalah berasal dari kawasan Dun Bangi, iaitu dari Sungai Tangkas. Kita mau lahir dari pasukan bola sepak Bangi tokoh-tokoh besar bola sepak seperti Mokhtar Dahari, Soh Chin An dan Santok Singh. Adun berharap supaya peserta-peserta muda mengikuti sepenuh hati bimbingan yang dilakukan oleh pemain-pemain dari Harimau 2. Adun juga mengingatkan bahawa, bola sepak adalah permainan dunia dan diminati oleh semua masyarakat dari yang muda kepada yang tua oleh semua Negara di dunia. Menguasai bola sepak adalah menguasai dunia. Pasukan professional dan maju menjadi pujaan dunia seperti Brazil, German, Perachis, Sepanyol, Itali dan sebagainya. Lega bola sepak England dari berbagai-bagai pasukan antaranya Manchester United menjadi pujaan dunia. Anda berpeluang menjadi bintang bola sepak yang menjadi pujaan ramai. Asahlah bakat agar kalian menjadi pemain bola sepak cemerlang. Adun berjanji bersedia mengeluarkan peruntukan bagi kecemerlangan sukan.  Dengan harapan-harapan itu Adun  rasmikan Klinik Bola Sepak Dun Bangi.


Berikut dari itu diadaklan sesi bergambar dengan diikuiti Klinik Bola Sepak dengan antaranya membahagi kepada tiga pasukan dibawah tiga pembimbing. Permulaan mereka buat larian keliling padang dan kemudian mengajar berbagai kaedah permainan. Klinik berterusan sehingga jam 1.00 tengahari.

Sekian.

No comments:

Post a Comment