November 15, 2013

Maphilindo - Gagasan Berlainan Tujuan


BBB, 10 Muharram 1435 = 14 November 2013 (Khamis):

Makalah Penulis kepada Dian kali keempat berjudul `Gagasan Maphilindo` terbit dalam Dian Bil. 60, Tahun XII, 1973, hlm. 13 – 25.
Maphilindo ialah singkatan dari gabungan tiga buah Negara, iaitu Malaya, Philipina dan Indonesia. Tujuannya ialah untuk menyatukan ketiga buah Negara serumpun dalam satu wilayah geografi dan politik pentadbiran ? yang selama ini terpecah akibat dari warisan sejarah yang diterima. Malaya adalah bekas tanah jajahan British – termasuk Sabah dan Sarawak, Indonesia bekas tanah jajahan Belanda dan Filipina bekas tanah jajahan Sepanyol. Usaha menyatukan bekas tanah jajahan pernah berlaku, misalnya pada akhir Peperangan Dunia Kedua ada usaha dari Kesatuan Melayu Muda (KMM) & pimpinan Indonesia merancang dengan sokongan Jepun untuk menguruskan kemerdekaan Malaya sebagai sebahagian  daripada Indonesia Raya, namun rancangan ini tidak kesampaian (Kamaruddin Jaffar, Dr. Burhanuddin Al-Helmy – Pemikiran dan Perjuangan, IKDAS, Sdn. Bhd, Kuala Lumpur: 2000: 5).

Maphilindo adalah gagasan yang timbul menjelang penubuhan Malaysia. Cadangan menubuhkan Malaysia dicetuskan oleh Tengku Abdul Rahman agar negeri-negeri di bawah pentadbiran British, iaitu Sabah, Sarawak, Singapura dan Brunei (bukan Jajahan) di bawah satu Negara yang dikenali dengan Malaysia. British sendiri sebagai Negara penjajah sendiri tidak merasa senang, tetapi bimbang jika negeri-negeri jajahannya diberi kemerdekaan secara berasingan memasalahkan negeri-negeri berkenaan, lebih-lebih lagi dengan jiran-jiran terdekatnya,  sebab itu British merestui usaha-usaha yang dijalankan oleh Tengku Abdul Rahman Perdana Menteri Malaya bagi pembentukan Malaysia.

Usaha ini tidak disenangi oleh jiran-jiran terdekat. Indonesia melancarkan konfrontasi terhadap Malaya pada masa itu. Indonesia tidak menyenangi misalnya Sabah dan Sarawak bersama Malaysia, sedangkan kedua-dua negeri bersempadan dengan Indonesia, seharusnya ia bersama Indonesia, atau sekurang-kurang akan membawa koflik kejiranan dengan Indonesia. Manakala Filipina yang menuntut Sabah sebahagian dari Filipina lantaran dari segi sejarah mempunyai hubungan dengan kerajaan Sulu, di selatan Filipina. Dengan rancangan memasukkan Sabah sebahagian dari Malaysia, Filipina merasa haknya ke atas Sabah makin menghilang menyebabkan Filipina meningkatkan tuntutannya ke atas Sabah.

Konflik di antara ketiga buah Negara ini menimbulkan cadangan agar ketiga-tiga pimpinan dari ketiga buah Negara mengadakan pertemuan. Persidangan telah diadakan di Manila dari 30 Julai hingga 5 Ogos 1963 yang dihadiri oleh Tengku Abdul Rahman Putera Perdana Menteri Malaysia, Sukarno Presiden Indonesia dan Macapagal Presiden Filipina.
Persidangan ini diadakan berikutan diadakan persidangan pada peringkat menteri-menteri luar dari ketiga buah Negara dari 7 – 11 Jun 1963 di tempat yang sama – Manila.

Dalam persidangan itu beberapa keputusan diambil. Macapagal mencadangkan ketiga-tiga Negara bersatu di bawah satu gagasan yang dikenali dengan Maphilindo. Satu kejayaan yang dianggap gemilang terutama bagi Indonesia dan Filipina, untuk penyertaan Sabah dan Sarawaka ke dalam Malaysia, maka hendaklah diadakan referendam, iaitu pungutan suara bagi mendapat persetujuan menyertai Malaysia atau sebaliknya di Sabah dan Sarawak yang dikelolakan oleh Bangsa Bersatu. Dengan keputusan yang diambil semua pihak merasa optimis dan puashati. Dari segi Maphilindo bagi Indonesia yang mempunyai rakyat terbesar antara tiga buah Negara, bahawa dengan Gagasan Maphilindo mengembalikan nostalgia dan mengharapkan terlaksanya hasrat Indonesia mau mendirikan Indonesia Raya menjelang pengunduran Jepun pada akhir Peperangan Dunia Kedua. Malangnya hasrat ini tidak terlaksana. Dengan Maphilindo, maka Indonesia yang mempunyai kawasan paling luas dan rakyat yang lebih ramai, maka sewajarnya Indonesia menjadi pemimpin bagi Maphilindo kelak.

Bagi Filipina yang sidang diadakan di negaranya, Manila dan pemimpin Filipina sendiri – Macapagal mencetuskan idea tentang Maphilindo, menunjukkan watak kepimpinan Filipina dan diharap melalui Maphilindo, maka Filipina juga layak memimpin Maphilindo dan juga diharap masalah tuntutan Filipina ke atas Sabah dan masalah konflik Filipina dengan penduduk wilayah selatannya dapat diselesaikanm dan wilayah Selatan dan Sabah menjadi sebahagian dari Filipina. Di Malaysia Gagasan Maphilindo menimbulkan implikasi berlainan antara kaum di Malaysia. Orang Melayu pada umumnya menerima baik, tetapi perlu hati-hati terhadap gagasan tersebut. Orang Cina bimbang dengan Maphilindo akan menekan mereka, manakala Dr. Sinavasagam dari MIC menentang di dalam Dewan Rakyat tentang Gagasan Maphilindo, sehingga Tengku membuat penjelasan terhadap kekeliruan yang timbul. Singapura menyatakan ianya tidak terikat dengan Perjanjian Manila.

Walau macam mana tidak sampai sebulan dari Perjanjian Manila timbul kekecohan apabila pemungutan suara di Sabah dan Sabah mau dijalankan yang menjadi syarat penerimaan bagi Indonesia dan Filipina terhadap rancangan memasukkan Sabah dan Sarawak menjadi sebahagian dari Malaysia. Kekecohan timbul apabila Indonesia dan Filipina mau menambahkan jumlah pemerhati dari Indonesia dan Filipina seramai 30 orang bagi setiap negera yang mana Bangsa Bersatu menghantar 9 orang pemerhati. Indonesia dan Filipina membantah apabila mereka hanya dibenarkan oleh British yang masih berkuasa di Sabah dan Sarawak hanya 8 orang bagi setiap buah negara. Berikutan dari itu tuduh menuduh berlaku. Sebenarnya baik Indonesia, maupun Filipina masing-masing bertujuan untuk menggagalkan rancangan penubuhan Malaysia. Mereka berjaya mengganggu hingga rancangan penyatuan Sabah dan Sarawak juga Singapura yang dijangkakan diisytiharkan pada 31 Ogos 1963, terpaksa ditangguh lantaran menunggu keputusan pemungutan suara kepada 16 September 1963. Pengisytiharan penubuhan Malaysia pada 16 September 1963 tidak diiktiraf oleh Indonesia dan Filipina yang menyebabkan hubungan diplomatik antara Malaysia dengan Indonesia dan Filipina terputus.

Selepas penubuhan Malaysia dan sengkita berterusan, Macapagal dan Sukarno yang merupakan arkitek Maphilindo kehilangan kekuasaan. Macapagal telah kalah dalam pilihanraya melawan Marcos pada akhir tahun 1965, manakala Sukarno digulingkan dalam peristiwa Gestapo 30 September 1965. Jadi rancangan bagi menubuhkan Maphilindo sebagai ilusi dan angan-angan yang terbengkalai. Manakala penubuhan Malaysia tetap berjalan walaupun Brunei tidak menyertainya dan Singapura dikeluarkan dari Malaysia selepas penubuhannya (1965), namun Malaysia menuju kemantapan dan kemajuan sebagaimana kini.

Maphilindo sebenarnya sebuah gagasan yang dicadangkan bukan secara ikhlas, masing-masing mempunyai tujuan. Indonesia dan Filipina mengharapkan penubuhan Malaysia gagal, manakala Malaysia terpaksa mematuhi keputusan mesyuarat, namun selepas pemungutan suara tidak diterima oleh Indonesia dan Filipina, iaitu sesuatu yang dijangkakan, tetapi Malaysia mempunyai kesahihan yang kukuh dengan mendapat restu Bangsa Bersatu. Maphilindo tidak mengkin dilaksana dari segi politik & pentadbiran, baik Malaysia maupun Filipina tidak mungkin sanggup untuk menjadi sebahagian daripada Indonesia Raya yang akan menenggelamkan Malaysia dan Filipina bila menjadi sebahagian dari wilayah-wilayah Indonesia. Jika gabungan secara longgar misalmnya kerjasama dari segi budaya, bahasa dan ekonomi, mungkin fungsinya boleh dicapai sebagaimana di dalam Asean. Maphilindo boleh dibincang secara idealis, tetapi sukar untuk dilaksanakan secara praktis.

Sekian.

1 comment:

  1. saya sebenarnya mahu bercadang untuk menubuhkan sebuah parti yang hampir sama matlamat dan peranan dengan yang sedia ada jika tidak menimbulkan kekeliruan,
    jikalah saya dapat berjumpa dengan semua pemimpin tertinggi parti parti yang ada dimalaysia khususnya parti BN dan BA untuk meminta pendapat elok juga...

    apakah pendapat admin tentang perkara ini.

    ReplyDelete