November 14, 2013

Rakyat Filipina Terus Berjuang


BBB, 09 Muharram 1435 = 13 November 2013 (Rabu):

Pada hari ini Penulis berhasrat membicarakan tentang makalah ketiga Penulis yang diterbitkan di dalam Dian Bil. 55, Tahun ke XI, 1972 berjudul `Perjuangan Umat Islam Di Filipina` hlm. 28 – 34. Memandangkan bahawa rakyat Filipina kini dalam keadaan berkabung setelah mengalami taufan Haiyan pada hujung minggu baru-baru ini (Jumaat 8 – Ahad 10 November 2013) – taufan terkuat pada tahun ini selaju 275 km. sejam. Kita sama-sama rasa simpati dan memanjangkan ucapan takziah kepada kerajaan dan rakyat Filipina di atas malapetaka dan kemusnahan yang berlaku yang memakan korban jiwa sahaja sejumlah 10,000 jiwa dan tak termasuk dari segi jumlah harta benda (Bantuan dari berbagai pihak yang simpati - dari PBB, termasuk dari Malaysia dan rakyat sedang disampaikan). Taufan Haiyan yang makin lemah juga turut membadai pantai Vietnam dan Hainan di China.

Filipina adalah saudara kita yang serumpun, sesama dalam Asean, sesama dalam kawasan Gugusan Pulau Melayu, sesama dalam Nusantara, sesama dalam Melayu Raya dan sama-sama di dalam satu gagasan yang disebutkan Maphilindo. Dari segi geografi dan fizikal, Filipina berada di baris hadapan mendepani lautan pasifik yang luas itu. Sebarang berlaku gerak gelombang dan tiupan taufan, maka Filipinalah pertama menerima ancaman dan mungkin kemusnahan sebagaimana berlaku diakibatkan oleh Taufan Haiyan.

Filipina saudara kita yang sama sebangsa dan serumpun Melayu, tetapi mengalami nasib sejarah yang berbeza diakibatkan oleh taufan politik penjajahan yang mengubah situasi politik, agama dan kemasyarakatan tempatan sebelumnya. Di dalam makalah yang ditulis Penulis menjelaskan bahawa, pada abad ke 16 bangsa Eropah yang baru celik dari zaman gelap mulai berlumba di kalangan mereka ke dunia baru yang telah diteroka oleh orang Islam sebelumnya bagi mendapat habuan ekonomi yang membawa kepada penjajahan. Barat seperti membawa dendam terhadap Islam yang pernah bertapak di Sepanyol hingga ke Pergunungan  Pyranees bersempadan dengan Spanyol. Dendam ini termanifestasi di dalam siri peperangan Salib di Palestin dan dalam perlumbaan ke Timur. Lebih-lebih lagi apabila Turki menguasai Konstantinapol (1453) yang menyekat kawasan dagang mereka di sana. Mereka pada permulaan berlumba-lumba untuk mendapat bahan-bahan dagangan untuk diperdagangkan di Barat dan menguasai sumbernya membawa kepada penjajahan.

Di dalam usaha menjajah Negara-negara di Timur Jauh, mereka bersefahaman membahagikan kawasan di Asia Tenggara dalam mana British menguasai Semenanjung Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak, Belanda menguasai Indonesia dan Spanyol menguasai Filipina.

Sebagaimana Semenanjung Tanah Melayu, Indonesia begitu juga Filipina sebelum kedatangan penjajah Barat adalah kawasan-kawasan yang telah menerima Islam secara aman yang telah dijalankan pendahwah-pendakwah Islam yang menguasai jalan dagang dari Mediterranean melalui Selatan Afrika, atau terus melalui Yaman dan Teluk Parsi ke Alam Melayu. Kehadiran pedagang-pedagang Barat seterusnya bukan saja setakat bertujuan mendapat bahan dagangan, tetapi juga bertukar kepada persaingan dengan pedagang-pedagang Islam dan menguasai tempat sumber ekonomi dari mereka.

Dari segi Filipina, Islam telah datang ke Negara ini seawal yang diketahui sejak 1380 lagi dibawa oleh Muballigh yang dikenali dengan nama Sharif Aulia Karim al-Makhdum. Muballigh ini mengislamkan penduduk Sulu. Sharif Aulia Karim al-Makhdum datang dari Melaka. Beliau berasal dari keturunan raja di Minangkabau, Sumatera. Seorang lagi Muballigh datang dari Johor bernama Abu Bakar. Beliau berkahwin dengan anak perempuan Sharif Aulia Karim yang bernama Paramusuri. Beliau dilantik menjadi Sultan memerintah Sulu dan memesatkan perkembangan Islam.

Seorang lagi Muballigh yang juga datang dari Johor bernama Sharif Kabungsuan datang ke pulau itu bersama-sama pengiuktnya menyibarkan agama Islam. Beliau kemudiannya menjadi Raja di Mindanau dan mengembangkan agama Islam hingga ke pulau-pulau  Bisayan dan Luzon hingga membawa terdirinya kerajaan Islam di Manila. Antara kesultanan terkenal di Manila sebelum kedatangan penjajah Barat ialah Sultan Sulaiman.
Kehadiran kekuasaan Barat sebagai gelombang pertama dilambangkan dengan ketibaan Magellan (1521) yang menceroboh kedaulatan Pulau Mactan dan cuba mengkristiankan penduduk di situ secara kekerasan dan ditentang oleh penduduk tempatan yang membawa kepada terbunuhnya Magellan di Sibu pada 27 April 1521.

Kehadiran Barat dan lebih tepatnya Sepanyol sebagai gelombang kedua untuk menguasai Filipina ialah dengan hadirnya pasukan yang dipimpin oleh Legaspi seorang yang kuat berpegang dengan agama Kristian pada bulan April 1565 dengan pedang dan salib di tangan bercita-cita untuk mengkristiankan penduduk Filipina. Legaspi pergi ke Pulau Buhul memaksa penduduk mematuhi perjanjian dengannya, tetapi mendapat tentangan penduduk, tetapi oleh kekurangan senjata penduduk tempatan terpaksa patuh dan menerima perjanjian mengikut kehendak Sepanyol yang perjanjian dibuat pada 4 Jun 1565.  Pendudukan permulaan di Buhul ini dijadikan markas bagi Sepanyol meluaskan kekuasaannya seperti ke Pulau Mactan, tetapi gagal menguasainya.

Dalam usaha meluaskan kekuasaannya Legaspi berusaha menawan Manila sebuah pelabuhan yang begitu elok dan strategic, tetapi dia terpaksa berdepan dengan pemerintah Manila di Pulau Luzon, iaitu Sultan Sulaiman yang begitu kuat pertahanannya dan kukuh dari segi ekonominya. Legaspi menyerang Manila pada kali pertama  pada bulan April 1571, tetapi dapat dipatahkan oleh Raja Sulaiman. Serangan kali kedua dilakukan oleh Legaspi pada 3 Mei 1571, Sultan Sulaiman tetap mempertahankan kedaulatan pemerintahannya hinggalah Manila jatuh ke tangan Sepanyol pada 19 Mei, 1571. Sepanyol melancarkan serangan dengan menggunakan 27 buah kapal yang lengkap dengan alat senjata. Sultan Sulaiman dan tenteranya cuba menawan kembali Manila bagi mengembalikan kekuasaannya, tapi Sultan Sulaiman gugur syahid sebagai seorang perwira Islam menentang penjajahan Spanyol pada 3 Jun 1571 yang turut sama terkorban ialah 300 orang tentera Raja Sulaiman termasuklah bapa saudaranya yang setia membantu iaitu Raja Lakan Dola.

Dengan kejatuhan Manila pihak penjajah Sepanyol berusaha menundukkan semua kawasan di Filipina di bawah kekuasaannya, kecuali kawasan Mindanau dan Sulu yang teguh dengan pegangan Islam gigih mempertahankan kedaulatan Negara dan selama empat abad pemerintahan Sepanyol, Midanau dan Sulu tetap mempertahankan kedaulatan dan tidak pernah tunduk kepada Filipina. Selama empat abad tersebut pemerintah Filipina terus berusaha menghapuskan pengaruh Islam di semua kawasan yang dikuasai. Pada masa tersebut paderi-paderi dari berbagai mazhab Kristian, khususnya Katholik berlumba-berlumba mengkristiankan penduduk setempat.

Adapun rakyat di Mindanau dan Sulu dengan megahnya mempertahankan Negara dan keyakinan mereka terhadap agama Islam tanpa tunduk kepada Sepanyol. Mereka berulang kali diserang, mereka bukan saja bertahan, tetapi berulang kali pula menyerang Sepanyol hingga berakhirnya pemerintahan Sepanyol di Filipina pada tahun 1898, selepas menyerahkan Filipina kepada Amerika pada tahun tersebut.

Pertukaran penjajahan dari Spanyol kepada Amerika secara helah membawa masuk wilayah Mindanau dan Sulu ke bawah penjajahan Amerika. Dengan beradanya di bawah pemerintahan yang majoriti rakyat beragama Kristian, sedikit demi sedikit pngaruh  Kristian meresap di kalangan masyarakat di Mindanau dan Sulu.

Kemerdekaan Filipina, selepas Perang Dunia Kedua 1946 meletakkan terus wilayah Selatan di dalam pemerintahan Pusat Filipina di Manila. Rakyat yang beragama Islam di Selatan tersepit di tengah rakyat majoriti beragama Kristian di samping kurang diberi perhatian oleh pemerintah di Manila. Bagi rakyat di Mindanau dan Sulu mereka menikmati kemerdekaan pada zaman pemerintahan Sepanyol, tetapi tidak sedemikian pada zaman kemerdekaan, lantaran itu perjuangan untuk kebebasan kawasan selatan dari pemerintahan Manila berterusan. Malaysia yang bersempadan turut menerima percikan dan juga permasalahan.

Sekian.

No comments:

Post a Comment