Secara kebetulan, pada masa Penulis menerima kunjungan
Presiden NUMERA, Sasterawan Negara Dato` Dr. Ahmad Khamal Abdullah (KEMALA) dan
rombongan pada Khamis 26 Zulhijjah 1435 bersamaan 31 Oktober 2013 di pejabat
Penulis No. 8, Jalan ¼, 43650 memaklumkan dan mengucap tahniah kepada Penulis
kerana terpilih sebagai Tokoh Persuratan NUMERA 2013 dari Malaysia, maka buku
puisi Penulis, iaitu `Puncak Rindu` berada pada peringkat akhir penerbitan.
Maka di dalam pertemuan itu Penulis berjanji untuk mengedarkan buku puisi
`Puncak Rindu` itu dalam Majlis Penobatan Tokoh Persuratan NUMERA yang diadakan
di Dewan Bankuet, Dewan Bahasa dan Pustaka pada malam 20 November 2013.
Sememangnya buku berkenaan mula diedar dan dipasarkan dengan harga RM10.00
senaskhah pada malam tersebut, di samping dipamerkan bahan-bahan penulisan
tokoh-tokoh.
Puncak Rindu merupakan perjalanan panjang bagi menghasil,
menghimpun dan menerbitkan kumpulan puisi ini. Iaitu hasil kreativiti yang
berlangsung selama dua puluh tahun (1974 – 1994). Kumpulan Puncak Rindu
mengandungi sebanyak 62 buah puisi di dalam kumpulan yang sederhana tebalnya,
iaitu 100 halaman. Sebenarnya sebelum kumpulan ini diterbitkan, sudah wujud
sejumlah induk kumpulan yang terdiri dari 19 buah puisi’ Kumpulan ini pernah
diterbitkan sebagai Pamplet Penyair Siri 1 No 2 1996 oleh Galeri UNIKarya,
Universiti Kebangsaan Malaysia
di bawah Bidang Kebudayaan UKM dengan judul yang sama ``Puncak Rindu`.
Penerbitan atas inisiatif Ybhg. Dr. Siti Zainon Ismail yang pada masa itu
beliau adalah Pengarah Bahagian Kebudayaan. Penerbitan setebal 20 halaman ini
dicetak oleh Pusat Teknologi Pendidikan UKM.
Berdasarkan induk Puncak Rindu ini ianya telah dikembang dan
ditambah dengan puisi-puisi pilihan yang
lain sehingga berjumlah 62 buah dan diterbitkan oleh Galeri Bangi Bandar Ilmu
(2013). Kalau kulit luar bagi penerbitan induk dengan sketch seekor burung
terbang, maka bagi penerbitan Puncak Rindu yang lengkap mengambil latar
lebuhraya mendaki ke gunung dengan gambar kecil di tengah ialah gambar Qur`an
di atas rehal dengan reka bentuk dan urus cetak oleh Bangi Resources. Pada
kulit luar bahagian belakang dipaparkan mengenai kelahiran, latar pendidikan
Penulis dan keterlibatan di dalam bidang penulisan dan karya-karyan yang
diterbitkan.
Dengan kumpulan-kumpulan puisi Penulis yang telah
diterbitkan, maka adalah dilihat Wajah Diri (1995) sebagai kumpulan pertama
mencerminkan kubaran semangat Penulis di dalam pengajian berbaur dengan
kecintaan terhadap puisi, manakala kumpulan kedua Madu Ilmu (1999) adalah
catatan pengalaman Penulis semasa di Kampus di UKM selama 30 tahun di dalam
meneguk Madu Ilmu dan sememangnya kumpulan puisi ini dipersembahkan kepada UKM
sempena persaraan Penulis dari UKM (1999). Manakala Puncak Rindu (2013) membawa
persepsi yang lebih halus dengan getaran seni yang lebih lembut dan lebih kaya
dengan elemen estetik dan kerohanian yang ditanggapi dari ruang yang lebih
terbuka, berbanding dengan dua kumpulan sebelum ini. Tema dan persoalan lebih berpelbagaian,
tetapi lebih mendalam dari segi penghayatan.
Puncak Rindu adalah percikan dari pengalaman Penulis
menghayati kehidupan yang diperkukuhkan oleh keilmuan yang Penulis pelajari dan
juga memperturunkan kepada pelajar-pelajar yang Penulis bimbingi. Maksud di
dalam masa menghasilkan puisi-puisi di dalam Puncak Rindu dari masa ke semasa,
Penulis adalah di dalam pengajian, membaca dan mengkaji bidang tasawuf bagi
menulis tesis berhubung dengan Hikam Melayu pada peringkat Ph. D. Kesan dari
pembacaan, kajian dan penghayatan terhadap bidang ini, juga pengajaran kursus
berhubung dengan tasawuf antaranya terluah di dalam sebahagian dari puisi-puisi
di dalam Puncak Rindu yang ternyata sebahagiannya kerohanian sifatnya.
Dalam masa yang sama Penulis juga mengajar tentang puisi
tradisional dan juga moden, juga terlibat di dalam merangka kurikulum sastera
tradisional dan moden pada peringkat STPM, lantaran itu di dalam kumpulan puisi
ini terdapat penggunaan bentuk puisi tradisi seperti rubai, masnawi, nazam, qit`ah
dan gurindam. Dari segi modennya terdapat berbagai experiment dari segi bentuk
dan pengucapan berhubung dengan tema-tema semasa.
Sebagai Penulis adalah berpendapat bahawa Puncak Rindu
(2013) adalah menunjukkan peningkatan berbanding dengan dua kumpulan puisi –
Wajah Diri (1995) dan Madu (1999) yang pernah Penulis hasilkan. Walau bagaimana
pengkaji dan pengkritik akan membuat kajian dan penilaian yang mungkin lebih
tepat.
(Tulisan mengenai Puncak Rindu akan dilanjutkan).
Sekian.
No comments:
Post a Comment