November 25, 2013

Tokoh Persuratan NUMERA 2013: Pidato Profesor Madya Dr. Victor Pagadaev Dari Rusia

-->
Dewan Bahasa dan Pustaka, 16 Muharram 1435 = 20 November 2013 (Rabu):

Saya sangat terharu kerana dipilih sebagai tokoh Numera 2013. Segala kehidupan saya ada kaitannya dengan Malaysia selepas saya tamat dari Universiti Negara Moscow pada tahun 1970. Malaysia menjadi cinta pertama dan rumah kedua bagi saya, bahasa Melayu menjadi setaraf dengan bahasa ibunda, (saya begitu suka  bahasa Melayu sehingga perasaan saya apabila bercakap dalam bahasa itu ibarat saya mandi dalam bahasa), sastera Melayu menjadi serupa padang berbunga yang aromanya menjadi kenikmatan saya.


Cinta kepada Malaysia, bahasa Melayu dan sastera Melayu adalah cinta pandang pertama sejak mula daripada tahun 1970-1971 apabila saya menuntut di Universiti Malaya dan pernah duduk selama satu bulan bersama sebuah keluarga Melayu , di Kampung Tanjung, Pahang Tua yang memberi kepada saya nama Melayu `Abdullah`. Kemudian saya ikut serta dalam penyusunan beberapa Kamus Melayu di Rusia, menerbitkan buku Ensiklopedia Malaysia dalam bahasa Rusia, menulis puluhan artikal tentang sastera bahasa dan budaya Melayu, menterjemahkan karya-karya SN Usman Awang, SN Abdul Samad Said, SN Muhammad Haji Salleh, SN Kemala, SN Anwar Ridhwan, SN Baha Zain dan ramai penyair dan penulis Melayu lagi ke dalam bahasa Rusia.

Sejak tahun 2001 saya sekali lagi di Universiti Malaya, kini mengajar bahasa dan budaya Rusia dan berkecimpung dalam kerja penyelidikan dan penulisan buku. Salah satu projek saya yakni Kamus Budaya Dunia Melayu yang baru diterbitkan di Rusia dianugerahi pingat gangsa.

Saya cinta Malaysia seperti tanahair sendiri dan yakin bahawa pengalaman saya dalam bidang sastera, bahasa dan budaya menarik juga untuk rakyat Malaysia kerana mungkin mereka selepas perkenalan dengan persepsi orang luar akan mengetahui tentang negaranya sendiri sesuatu yang baru. Seperti kata-kata seorang penyair Rusia:

Wajah berhadapan wajah
Susah nak menampak wajah
Yang paling penting nampak dari jauh sahaja.

Saya yakin juga bahawa pemberian gelar Tokoh Numera 2013 ini akan menggalakkan saya menjadi lebih aktif dalam bidang penyelidikan budaya penterjemahan  sastera, penyusunan kamus Melayu yang baru. Dan bukan ini sahaja. Saya harap bahawa kegiatan saya dalam rangka yang lebih luas membantu memperdalam persefahaman antara rakyat kedua Negara kita. Bukankah ada pepatah Melayu yang berbunyi, ``Tak kenal, maka tak cinta.`` Saya menggunakan peluang itu untuk mengucapkan terima kasih yang tak terhingga kepada  semua sahabat saya di Malaysia terutama SN Dato` Kemala yang selalu sedia menolong saya dalam segala hal dan memberi dorongan kepada saya untuk bekerja  lebih cergas demi mengharumkan nama Melayu dan Malaysia di Persada Dunia
Universiti Malaya,
31 Oktober 2013.

No comments:

Post a Comment